همشهری آنلاین: حزب حاکم «سائه نوری» کره جنوبی به دنبال مبرا کردن خود از رسوایی فساد سیاسی در کشور و دولت رئیس جمهوری استیضاح شده، نام خود را تغییر داد.

رسوایی نهاد ریاست جمهوری کره جنوبی باعث تغییر نام حزب حاکم شد

به گزارش ایرنا، نمایندگان و روسای این حزب بر این باورند که پس از رسوایی اخیر در نهاد ریاست جمهوری، حزب حاکم دچار بدنامی شدید شد و چاره ای جز تغییر نام آن نداشته اند.

مسئولان این حزب که از اوایل بهمن ماه از تصمیم خود برای .انجام این کار خبر داده بودند، امروز دوشنبه اعلام کردند که نام این حزب به حزب کره آزاد (‌لیبرتی کوریا) تغییر کرده است.

این در شرایطی است که رسوایی ورود یک زن به نام «چوی سون سیل» به نهاد ریاست جمهوری به دلیل داشتن رابطه دوستانه نزدیک با خانم «پارک گئون هی» رئیس جمهوری؛ یک بحران سیاسی و مالی در این کشور ایجاد کرده است.

پارلمان کره جنوبی سال گذشته میلادی زمانی که به طور مشخص قصور خانم «پارک» در این واقعه معلوم شد، او را استیضاح کرد و از آن پس «هوانگ کیو آهین» نخست وزیر وقت، به عنوان کفیل ریاست جمهوری انتخاب شد.

خبرگزاری یونهاپ از کره جنوبی گزارش کرده است که رسوایی سیاسی و مالی پیش آمده و فساد در این نهاد موجب شده است تا چهره حزب حاکم خدشه دار شود و تغییر نام، یکی از اقدامات برای بهبود شرایط حزب بوده است.

این اولین بار پس از پنج سال گذشته است که نام حزب حاکم توسط کمیته ملی حزب تغییر می کند. پیشتر در سال ۲۰۱۲ میلادی پس از ۱۴ سال نام آن از «گراند نشنال پارتی» به «سائه نوری» تغییر کرد.

«اینگ میون جین» رئیس حزب حاکم کره جنوبی می گوید، یکی از عناصر این حزب آزادیخواهی است که بار دیگر با نامگذاری جدید گویی حزب حاکم از نو متولد شده است.

رسوایی رئیس جمهوری و استیضاح وی موجب شد تا دستکم ۳۰ نفر از اعضای حزب حاکم چندی قبل از آن جدا شده و حزب جدید «باریون» را تشکیل دهند.

«چوی سون سیل» متهم است که بدون داشتن سمت رسمی به داخل نهاد ریاست جمهوری کره جنوبی تردد می کرده و به اسناد محرمانه کشوری دست یافته و در همین مدت به دلیل رابطه با رئیس جمهوری و تحت لابی وی توانسته است از شرکت های بزرگ کشور نظیر سامسونگ نزدیک به ۶۵ میلیون دلار به 2 شرکت زیر مجموعه خود منتقل کند.

دادستانی کره جنوبی در ماه های گذشته بارها مشاوران و یاران نزدیک رئیس جمهوری را احضار کرده و مورد بازجویی قرار داده است.

تکلیف رئیس جمهور استیضاح شده نیز احتمالا ماه آینده میلادی زمانی که دادگاه قانون اساسی تشکیل جلسه می دهد مشخص خواهد شد و در صورت برکناری وی پس از 2 ماه انتخابات زود هنگام برگزار می شود.

همزمان روز شنبه این هفته برای پانزدهمین هفته متوالی در پایتخت کره جنوبی ۷۵۰ هزار نفر از مردم این کشور با برپایی راهپیمایی اعتراض آمیز بار دیگر بر تشکیل فوری این دادگاه و برکناری خانم «پارک» تاکید کردند.

کد خبر 361966

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha