همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت بهداشت گفت: ارزیابان بلندپایه سازمان بهداشت جهانی، طرح تحول نظام سلامت را اقدامی مثبت و یکی از مدل‌های موفق اعلام کردند.

سخنگوی وزارت بهداشت

به گزارش وبدا، دکتر ایرج حریرچی، با طرح سوالی مبنی بر اینکه یک کشور چقدر باید در حوزه سلامت هزینه کند، عوامل مختلف در این مبحث را مورد اشاره قرار داد و گفت: مجموع تولید ناخالص ملی کشور ما حدود 420 میلیارد دلار است که حدود 30 میلیارد دلار آن در حوزه سلامت هزینه می‌شود. این در حالیست که در کشور آمریکا بیش از 70 برابر کشور ما یعنی بالغ بر 220 میلیارد دلار در حوزه سلامت هزینه می‌شود.

قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: برای پاسخ به این سوال باید دید که وضعیت بیماری‌ها در کشور ما چگونه است به عنوان مثال در کشور ما بابت درمان رایگان هر بیمار مبتلا به ایدز سالانه 52 میلیون تومان می‌پردازیم. قاعدتا این هزینه در کشورهایی که تعداد بیماران مبتلا به ایدز در آنها بالاست، با کشور ما فرق دارد. از طرف دیگر جامعه از حوزه سلامت انتظاراتی دارد مثلا در مورد نارسایی کبد حداقل انتظار جامعه آن است که بیمار تحت عمل پیوند قرار گیرد.

معاون کل وزارت بهداشت در این باره افزود: در گذشته اغلب مرگ‌های کشور در خانه اتفاق می‌افتاد، این در حالیست که اکنون اغلب مرگ‌ها در بیمارستان است. 25 درصد کل هزینه‌های کشور فرانسه صرف یک ماه آخر عمر افراد می‌شود. این در حالیست که این هزینه‌ها برای افراد موثر واقع نمی‌شوند. بنابراین باید هزینه‌هایی که در حوزه سلامت صورت می‌گیرد موثر باشند.

سخنگوی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: بحث دیگری که برای پاسخ به این سوال مهم است، قیمت عوامل تولید در حوزه سلامت است. عامل اصلی تولید در حوزه سلامت نیز نیروی انسانی شامل پزشک، پرستار، بهیار و ... است. در کشوری مانند ما که با کمبود پزشک و پرستار مواجه است باید به سطح قیمت فعلی توجه شود به عنوان مثال درآمد لیسانسیه‌های حوزه سلامت از درآمد لیسانسیه‌های حوزه‌های دیگر بالاتر است. در این زمینه همچنین باید سایر اولویت‌های کشور و همچنین عقب ماندگی‌های حوزه سلامت را نیز در نظر بگیریم.

  • مردم به مراقبین سلامت در پایگاه‌ها مراجعه کنند

دکتر حریرچی با اشاره به اینکه، مراقبین سلامت نیروهای لیسانسیه آموزش دیده‌ای هستند که خدمات بهداشتی و درمانی اولیه را به مردم ارائه می‌دهند، افزود: مراقبین سلامت در صورت لزوم مردم را به پزشکان خانواده ارجاع خواهند داد و تقاضا داریم که مردم به مراقبین سلامت در پایگاه‌های سلامت مراجعه کنند.

وی در ادامه صحبت‌هایش با تاکید بر نقش مراقبین سلامت افزود: امیدواریم تا پایان این دوره دولت و وزارت بهداشت حداقل 90 درصد مردم تحت پوشش مراقبین سلامت قرار گیرند و 90 درصد بیماری‌ها شناسایی و خدمات مطلوب را دریافت کند.

به گفته دکتر حریرچی، در دهه 60، بهورزها باعث افتخار ایران در ارائه خدمات در روستاها بودند. امیدواریم با طراحی صورت گرفته مراقبین سلامت در شهرها نیز همین نقش کلیدی را داشته باشند. مراقبین سلامت نیروهای لیسانسیه آموزش دیده‌ای هستند که خدمات بهداشتی و درمانی اولیه را به مردم ارائه می‌دهند و در صورت لزوم آنها را به پزشکان خانواده ارجاع خواهند داد. تقاضا داریم که مردم به مراقبین سلامت در پایگاه‌های سلامت مراجعه کنند. این روش یکی از مهمترین و اصلی‌ترین کارهایی است که در حوزه پیشگیری از بیماری‌ها انجام خواهد شد.

  • عقب افتادگی در زیرساخت‌های حوزه سلامت

قائم مقام وزیر بهداشت ادامه داد: در کشور ما طی سالیان متمادی هزینه مناسب در حوزه سلامت صورت نگرفته است، بنابراین زیرساخت‌های حوزه سلامت دچار عقب افتادگی جدی است. بنابراین قطعا نظام سلامت باید برای جبران عقب افتادگی‌های خود ، بیشتر هزینه کند.

دکتر حریرچی افزود: همچنین متوسط پرداختی از جیب مردم در حوزه سلامت در دنیا 18 تا 24 درصد است. امروز هیچ شکی نیست که سطح پرداختی‌های قبلی مردم کشورمان در حوزه سلامت 50 تا 60 درصد بود که اکنون به 40 درصد رسیده است. با وجود تمام اقدامات انجام شده هنوز هم پرداختی‌های مردم در حوزه سلامت نسبت به معیارهای روز سلامت دنیا، بسیار زیاد است. بی تردید کاهش پرداخت از جیب مردم مستلزم افزایش پرداختی دولت و بیمه‌هاست.

قائم مقام وزیر بهداشت در این باره ادامه داد: 90 تا 92 درصد هزینه‌های سلامت یا از جیب مردم تامین می‌شود یا از طریق دولت و بیمه‌ ها و 7 تا 8 درصد مابقی نیز از سوی بیمه‌های تکمیلی ، خیریه‌ها و ... تامین می‌شود. بنابراین اظهاراتی مبنی بر آنچه هزینه بیمه‌ها در طرح تحول بالا رفته است، با فرض اینکه این اظهارات درست باشد، هنوز هم به سطح مطلوب نرسیده است. چرا که اگر هزینه بیمه‌ها و دولت بالا رفته بود قاعدتا باید سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت پایین می‌آمد. البته این نکته را هم بگوییم که هزینه کردها باید موثر باشد.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه به ارزیابی سازمان جهانی بهداشت از طرح تحول نظام سلامت اشاره کرد و گفت: ارزیابانی در سطح بسیار بالایی از سازمان بهداشت جهانی به ایران آمدند، این گروه حدود سه روز گذشته نتایج نهایی ارزیابی‌هایشان را ارائه دادند و در مجموع طرح تحول نظام سلامت را اقدامی مثبت و یکی از مدل‌های موفق خواندند البته برای بهبود آن نیز پیشنهاداتی ارائه دادند که این پیشنهادات در جلسات مختلف و حتی در سطح دولت در حال بررسی است. به عنوان مثال این ارزیابان پیشنهاد دادند که پول‌های حوزه سلامت تثبیت و علامتگذاری شود. اعمال تولیت وزارت بهداشت، تجمیع بیمه‌ها، تغییر نظام پرداخت به پرداخت در ازای خدمت و همچنین گسترش مراقبین سلامت و پزشک خانواده از دیگر پیشنهادات این گروه ارزیاب است.

  • رشد 71 درصدی اما ناکافی بودجه بیمه سلامت در سال 96

وی در ادامه درباره حجم بدهی سازمان بیمه سلامت و انتقال این بدهی‌ها به مجموعه وزارت بهداشت، به مذاکرات انجام شده در این زمینه اشاره کرد و گفت: عمده بیمه شدگان بیمه سلامت افرادی هستند که کل حق بیمه آنها را دولت تامین می‌کند. 100 درصد حق بیمه روستاییان و عشایر از طریق دولت تامین می‌شود. همچنین بیمه شدگان جدید هم کل حق بیمه‌شان از طریق دولت تامین می‌شود. بخشی از حق بیمه‌های کارکنان دولت نیز از سوی دولت و دستگاه مربوطه به عنوان کارفرما تامین می‌شود.

وی با اشاره به رشد 71 درصدی بودجه بیمه سلامت در سال آینده ادامه داد: علی رغم این رشد بودجه‌ای اما هنوز این رشد مکفی نیست. همچنین 100 هزار میلیارد تومان اوراق قرضه‌ای که بابت بدهی بیمه سلامت در نظر گرفته شده هر چند رقم قابل توجهی است اما باز هم کافی نیست. در زمینه این اوراق دچار مشکل هستیم و تا کنون تنها درصد اندکی از آن برای بیمارستان‌ها عملکرد داشته است.

دکتر حریرچی افزود: سازمان بیمه سلامت قول داده که تا هفته آینده 1000 میلیارد تومان دیگر به صورت نقدی بپردازد که امیدواریم این موضوع عملیاتی شود.

وی ادامه داد: برای مشکل بدهی‌های سازمان بیمه سلامت دو اقدام می‌توان انجام داد، ابتدا اینکه بودجه این سازمان درست و عملیاتی طراحی شود. در این راستا حق بیمه 7 درصدی برای سال آینده در بودجه پیش بینی شده است که قدم مهمی است و می‌تواند مقداری از مشکلات بیمه سلامت را حل کند. بحث دیگر به هزینه‌های سازمان بیمه سلامت مربوط می‌شود که در این راستا نیز اقداماتی انجام خواهد شد. به عنوان مثال آمادگی داریم با انتقال بیمه سلامت به وزارت بهداشت و ا ختیاراتی که به دست می‌آوریم، نظام ارجاع را با اعمال سقف‌های لازم عملیاتی کنیم. این موضوع را در دولت نیز مطرح کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: تکلیف ما نظام ارجاع است. به نظر می‌رسد در سازمان بیمه سلامت و خصوصا افرادی که بیمه رایگان دارند اجرای نظام ارجاع عملیاتی‌تر و سریع‌تر خواهد بود.

دکتر حریرچی در مورد طرح انتقال سازمان بیمه سلامت و واکنش شورای نگهبان، گفت: در این مورد شورای نگهبان ایرادی نگرفته است. البته اقداماتی انجام شد تا بتوانند در مجمع تشخیص مصلحت نظام این طرح را مغایر سیاست‌های کلی نظام سلامت مطرح کنند، اما این موضوع در مجمع رای نیاورد.

  • تعرفه‌های پزشکی 96

قائم مقام وزیر بهداشت درباره تعرفه‌های سال 96 نیز گفت: سازمان نظام پزشکی پیشنهاداتی در این زمینه داشته است. شورای عالی بیمه هم اقداماتی را در این راستا انجام می‌دهد. تلاشمان آن است که بودجه مناسبی برای حوزه سلامت فراهم شود. اما اصل ما آن است که پرداختی از جیب مردم بالا نرود. ضمن آنکه افراد ارائه دهنده خدمت در حد معقول و قیمت تمام شده دریافتی داشته باشند.

  • مظلومانه و با اقتدار خدمت می‌کنیم

سخنگوی وزارت بهداشت در پایان با اشاره به تاخیر یک ساله بیمه‌ها در پرداخت مطالبات مراکز درمانی گفت: مجموعه وزارت بهداشت، دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مظلومانه اما با اقتدار و افتخار خدمت رسانی به مردم را ادامه می‌دهند. این در شرایطی است که در دریافتی‌های بیمه‌ای مان یک سال تاخیر داریم و در تخصیص‌های بودجه‌های معمولی هم دچار مشکل هستیم. استراتژی وزارت بهداشت ادامه خدمت رسانی به مردم بدون ذره‌ای عقب نشینی از بسته‌هایمان است. در جاهایی با عسر و حرج کار می‌کنیم. در عین حال از ارائه دهندگان هم تشکر می‌کنیم که با قوت تمام خدمت را ادامه می‌دهد.

  • تصویب انتقال سازمان بیمه سلامت به وزارت بهداشت، در برنامه ششم

قائم مقام وزیر بهداشت درباره وضعیت سازمان بیمه سلامت و الحاق آن به وزارت بهداشت با توجه به بدهی این سازمان نیز توضیح داد: هنوز الحاق این سازمان به وزارت بهداشت ابلاغ نشده است، این پیشنهاد در برنامه توسعه ششم در مجلس تصویب شده است، البته شورای نگهبان چند ایراد به مباحث مربوط به بخش سلامت این برنامه گرفته است که شامل الحاق سازمان بیمه سلامت به وزارت بهداشت نمی شود و به موارد دیگری مربوط است.

وی گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز درباره انتقال سازمان بیمه سلامت به وزارت بهداشت رأی گیری کرد و مغایرت این مصوبه مجلس با قوانین کشور رأی نیاورد.

  • پرداخت هزار میلیارد تومان از بدهی سازمان بیمه سلامت در هفته آینده

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: تاکنون فقط یک مرحله و حدود هزار و 640 میلیارد تومان به صورت نقدی از بدهی سازمان بیمه سلامت به وزارت بهداشت پرداخت شده و قرار است، حدود هزار میلیارد تومان دیگر آن هفته آینده به صورت نقدی به وزارت بهداشت پرداخت شود.

قائم مقام وزیر بهداشت درباره میزان رشد بودجه سازمان بیمه سلامت و همکاری این سازمان با وزارت بهداشت برای اجرای برنامه پزشک خانواده توضیح داد: رقم رشد بودجه سازمان بیمه سلامت به زودی اعلام می شود ولی با توجه به الحاق این سازمان به وزارت بهداشت در سال آینده، اختیارات کافی برای اجرای برنامه پزشک خانواده برای بیمه شدگان این سازمان که اغلب حق بیمه آنان را دولت می پردازد خواهیم داشت.

وی گفت: اجرای نظام ارجاع بدون فراهم کردن زیرساخت و تامین اعتبارات لازم امکانپذیر نیست و پیچیدگی های زیادی دارد و باید به نحوی عمل شود که مغایرتی با سیاستهای کلی نظام سلامت نداشته باشد.

کد خبر 361975

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha