دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۴
۰ نفر

یک دهه فجر دیگر هم آمد و رفت و تلویزیون جشن سالگرد پیروزی انقلاب را به شیوه مألوف خود به حداقلی‌ترین شکل ممکن برگزار کرد؛ بدون برنامه‌های نمایشی تازه و با نمایش تکراری تصاویر دیده نشده از روزهای تاریخی زمستان ۵۷!

سینما

به گزارش همشهري، آنچه در روزهاي منتهي به اسفند 95 در بلندي‌هاي جام‌جم مي‌گذرد، روايتي است آشنا از سپردن امور به‌دست تقدير و سالي كه نكوست. 10‌ماه از حضور عبدالعلي علي‌عسگري در اتاق رياست ساختمان شيشه‌اي مي‌گذرد و اگر قرار بود برنامه‌هاي او و مديرانش به ثمر بنشيند، دهه فجر انقلاب مي‌توانست بهترين زمان براي رونمايي از دستاوردها باشد. حالا مسئولان تلويزيون بايد بسيار خوشحال باشند كه برگزاري يك جشنواره بسيار پرحاشيه تمركز رسانه‌ها را به سمت فيلم فجر برد و ضعف مفرط برنامه‌هاي نمايشي چندان به چشم نيامد.

  • بهار و رمضاني كه تلف شد

با وجود هياهوهاي فراوان براي برنامه‌هاي نمايشي نوروز، آنچه مديران دوره محمد سرافراز براي تعطيلات عيد95 تدارك ديدند، در 3سريال بسيار ضعيف «زعفراني»، «بيمار استاندارد» و «قرعه» خلاصه شد و «خندوانه» و «دورهمي» تا حدودي جور كم‌كاري ديگران را بر دوش كشيدند. مديران دوره علي‌عسگري هم براي توليد برنامه ويژه رمضان95 چندان وقت نداشتند و ماجرا را با مجموعه‌هاي «برادر» و «پادري» پشت سر گذاشتند. در اين مناسبت بسيار مهم مسئوليت جذب مخاطب برعهده «ماه عسل» احسان عليخاني و مهمانان او گذاشته شد.

  • سريال‌هايي كه به نتيجه نرسيد

با اين حال، نسيمي كه از جانب تپه‌هاي جام‌جم وزيدن گرفته بود، خبر از تغيير اوضاع مي‌داد و مخاطبان تلويزيون اميدوار بودند چند پروژه نمايشي مهم براي پخش در زمستان آماده شود. «نفس» كه سومين فصل از سه‌گانه انقلابي جليل سامان پس از «ارمغان تاريكي» و «پروانه» است و انتظار مي‌رفت در دهه فجر روي آنتن برود، گرفتار مسائل مالي و مديريتي شد و به پخش نرسيد.

سامان كه طبعا بايد نگران به سرانجام رساندن سريال تازه خود باشد، دهه فجر را با نوشتن يادداشت در تمجيد «ماجراي نيمروز» گذراند و شايد حالا وقت داشته باشد نفس را براي پخش آماده كند.

ديگر پروژه نمايشي تلويزيون كه خبرهاي آن در تابستان و پاييز مدام در رسانه‌ها ديده مي‌شد، «تاريكي شب، روشنايي روز» را با اميد فراوان كليد زد. موضوع سريال چنان بود كه به‌نظر مي‌رسيد مناسب پخش در روزهاي پيروزي انقلاب باشد اما اين مجموعه هم در ميانه‌هاي راه گرفتار حاشيه شد و با وجود كامل شدن ضبط بخش‌هاي مربوط به زمان حال، ساختن دكورهاي مربوط به بخش گذشته معطل تأمين بودجه و رفع مشكل مالي است.

  • ثريا رفت، هفت هم مي‌رود؟

حدود يك‌ماه از وعده رئيس صدا و سيما مبني بر منظم‌شدن پخش «ثريا» مي‌گذرد و اين برنامه هنوز به آنتن بازنگشته؛ زمزمه‌هايي مبني بر تعطيلي يا تغيير گروه توليد برنامه «هفت» به گوش مي‌رسد و نظرسنجي‌ها از كاهش معنادار مخاطبان برنامه‌هاي خندوانه و دورهمي (تا زمان پخش) خبر مي‌دهند. هر چند سازماني كه دهه فجر انقلاب را با پخش صحنه‌هاي تكراري اما پخش‌نشده(!) روزهاي خون و قيام پشت سر گذاشت، شايد بتواند با روكردن چند برگ برنده در نوروز، همه‌‌چيز را ختم به خير كند.

  • توجه به برنامه‌هاي تركيبي و مستند

داوود نعمتي‌اناركي، مديركل روابط عمومي صدا و سيما با اشاره به اينكه رويكرد تلويزيون در دهه فجر امسال بيشتر برنامه‌هاي تركيبي و مستندهاي تازه بود، به همشهري مي‌گويد: «در برابر توفان» مستندي تازه و روايتگر تاريخ سياسي و اجتماعي دوران پهلوي تا پيروزي انقلاب بود كه بسيار مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.

در حوزه برنامه‌هاي نمايشي هم علاوه بر جشنواره فيلم‌هاي انقلابي در شبكه2 به‌گونه‌اي برنامه‌ريزي كرده بوديم كه قسمت‌هاي «معماي شاه» با آن دوران هماهنگي داشته باشد و همزمان در شب‌هاي جشن انقلاب به نمايش درآيد؛ البته برخي سريال‌ها هم بازپخش شد. علاوه بر اين، ويژه‌برنامه‌هاي تركيبي روي آنتن رفت و برنامه‌هاي عادي تلويزيون در دهه فجر متناسب با آن روزها بود.

کد خبر 361984

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha