مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۱
۰ نفر

نخستین گروه از متکدیان زیر ۱۵سال پایتخت از سوی شهرداری به مراکز سازمان بهزیستی انتقال یافتند.

اولين سري كودكان متكدي توسط گشت‌هاي شهرداري جمع‌آوري و به مركز كودكان ياسر منتقل شدند. بعد از برگزاري جلسه تصميم‌گيري ميان شهرداري، بهزيستي، قوه قضاييه و فرمانداري تهران مبني بر سپردن مسئوليت جمع‌آوري متكديان زير 15سال به شهرداري تهران تدابير ويژه و جزئيات لازم براي اجراي اين طرح در جلسه يكشنبه مورد بررسي و تصميم قرار گرفت و در همان شب يك گروه 8نفره از اين رده سني از متكديان جمع‌آوري شدند. وظيفه جذب و شناسايي متكديان زير 15سال به‌عهده بهزيستي است اما در اين ميان حلقه جمع‌آوري، مفقود مانده كه موجب افزايش تعداد كودكان متكدي در شهر شده، فرماندار تهران نيز با توجه به ظرفيت‌هاي شهرداري مسئوليت آن را به اين نهاد واگذار كرد.

اولين سري اين كودكان با همكاري بهزيستي و حضور مددكاران اين سازمان، در محدوده غرب تهران كه به‌نوعي پاتوق اصلي متكديان زير15 است جمع‌آوري شدند. اين كودكان بعد از انتقال به مركز فوريت‌هاي اجتماعي توسط مددكاران بهزيستي و شهرداري تهران مورد غربالگري قرار گرفتند تا وضعيتشان مشخص شود. اگر غربالگري‌ها نشان دهد كودكان داراي قيم و سرپرست نبوده يا سرپرست، صلاحيت لازم براي نگهداري را نداشته باشد به مراكز شبانه‌روزي بهزيستي منتقل خواهند شد. اگر سرپرست، واجد شرايط باشد، باز هم اين كودكان رها نشده و به 17مركز پرتو شهرداري ويژه كودكان كار و آسيب معرفي مي‌شوند تا ساعاتي از روز را در اين مراكز سپري كرده و آموزش‌ها و مهارت‌هاي تحصيلي و اجتماعي را فرا بگيرند. خانواده اين كودكان نيز تحت حمايت مددكاران قرار خواهند گرفت. كودكان بازمانده از تحصيل نيز به مدارس صبح رويش ويژه كودكان كار معرفي خواهند شد تا سال‌هاي دورافتاده از تحصيل را جبران كنند.

رضا قديمي، مديرعامل سازمان خدمات اجتماعي شهرداري در اين‌باره به همشهري گفت: تمامي 8كودكي كه يكشنبه‌شب و در نخستين شب اجراي طرح، جمع‌آوري شدند، همگي فاقد سرپرست و قيم باصلاحيت بوده و به همين دليل به مركز شبانه‌روزي پسرانه ياسر اعزام شده‌اند. مصطفي سراج، مدير بهزيستي شهر تهران هم پيش از اين به همشهري گفته بود: بهزيستي داراي 500ظرفيت براي نگهداري كودكان متكدي است.

  • كمك با ايجاد حس اعتماد

قديمي با اشاره به اينكه اين كودكان عمدتا داراي سوءتغذيه هستند، گفت: از آنها در خودروهاي شهرداري پذيرايي انجام خواهد شد و مددكاران به‌گونه‌اي با آنها برخورد مي‌كنند كه حس اعتماد ميانشان شكل بگيرد و به روح و روانشان آسيبي نرسد. وي براين موضوع هم تأكيد كرد كه تمام تلاش بر اين است كه با اجراي اين طرح احساس رعب و وحشت بر كودكان مستولي نشود. به همين دليل اطلاع از ميزان پولي كه در اختيار آنهاست تنها براساس خوداظهاري كودكان انجام مي‌شود. با وجود اين در مواردي مافيايي كه پشت تكدي‌گري كودكان است پس از حضور كودك در ماشين تا فاصله‌اي دنبال ماشين مي‌دوند و سنگ پرتاب مي‌كنند. حتي در مواردي با موتور بلافاصله كودكان را از محل دور مي‌كنند.

  • به كودكان متكدي غذا بدهيد

مديرعامل سازمان خدمات اجتماعي از شهروندان درخواست مي‌كند تا آنجا كه ممكن است به كودكان متكدي كمك نقدي نكرده بلكه به آنها مواد غذايي سالم بدهند چراكه بخشي از كودكان متكدي زيرنظر باندها فعاليت كرده و دريافتي خود از تكدي‌گري يا مشاغل شبه‌تكدي را به سركردگان باندها مي‌دهند. رضا قديمي مي‌افزايد: بخش ديگري از اين كودكان نيز چرخ اقتصادي خانواده را مي‌چرخانند؛ براي همين خانواده اين كودكان براي حمايت مددكاران به نهادهاي حمايتي مانند كميته امداد معرفي خواهند شد.

کد خبر 362020

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha