همشهری آنلاین: محققان دانشگاه سانتا باربارای کالیفرنیا از نوعی باکتری برای تصفیه آب و تولید الکتریسیته استفاده می‌کنند.

باکتری که با پاکسازی فلزات سنگین برق تولید می‌کند

به گزارش ایرنا، این باکتری که Shewanella oneidensis نام دارد، میل شدیدی به آهن، سرب و جیوه دارد و گزینه مناسبی برای پاکسازی آب از وجود این عناصر سنگین محسوب می‌شود.

باکتری Shewanella oneidensis در فرآیند تغذیه خود از فلزات مذکور، نیروی الکتریکی تولید می‌کند.

غشای سلولی این باکتری حاوی نوعی پروتئین است که خاصیت رسانایی الکتریکی دارد و عامل اصلی تولید الکتریسیته توسط باکتری است. همچنین در فرآیند تنفس باکتری نقش حیاتی بر عهده دارد.

محققان برای استفاده بهینه از این قابلیت باکتری، نوعی مولکول مصنوعی موسوم به SDFO+ ساختند که جایگزین سلول‌های پروتئین موجود در غشای سلولی باکتری می‌شود؛ اما از آنجا که حاوی آهن است، خاصیت رسانایی باکتری را حفظ می‌کند و وظیفه پروتئین را با کارآیی بالاتری انجام می‌دهد و در نتیجه میزان توان الکتریکی تولید شده توسط باکتری را افزایش می‌دهد.

معمولا چنین تغییراتی با استفاده از مهندسی ژنتیک ایجاد می‌شود، اما محدودیت‌های زیستی و خط ‌قرمزهای ورود میکروب‌های جهش‌ یافته به محیط زیست و همچنین فرآیند پیچیده مهندسی ژنتیک، استفاده از این نوع باکتری‌های تغییر یافته را در محیط‌های واقعی با دشواری همراه می‌کند. به همین علت محققان برای دستکاری باکتری از یک روش شیمیایی استفاده کردند که آثار موقتی دارد و هر بار که باکتری تولید مثل می‌کند، غلظت مولکول‌های SDFO+ در غشای آن کاسته شده و بالاخره این ماده از بین می‌رود. گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Chem منتشر شده است.

کد خبر 362059

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha