سه‌شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۸
۰ نفر

همزمان با آغاز رای‌گیری برای انتخاب برندگان هشتادونهمین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار از روز دوشنبه، گمانه‌زنی‌ها درباره سرنوشت نماینده ایران در بخش اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان به اوج رسیده و ۲ نشریه معتبر سینمای آمریکا تحلیل‌‌هایی مفصل در این‌باره منتشر کردند.

آمریکا -هالیود

به گزارش همشهري، فرايند راي‌گيري براي برگزيدن برندگان اسكار2017 سه‌شنبه آينده (3اسفند) به پايان مي‌رسد و مهم‌ترين نكته براي سينمادوستان ايراني، اهدا شدن يا نشدن مجسمه طلايي به «فروشنده» در غياب اصغر فرهادي است؛ فيلمسازي كه پيش‌تر در اعتراض به فرمان اجرايي رئيس‌جمهور آمريكا مبني‌بر جلوگيري از ورود شهروندان 7كشور مسلمان، اعلام كرده بود سفر خود را به لس‌آنجلس براي حضور در مراسم اهداي جوايز اسكار لغو كرده است.

كريستوفر تيپلي، منتقد و خبرنگار ورايتي در گزارش خود با اشاره به دشوار بودن كار راي‌دهندگان آكادمي براي انتخاب برندگان 5بخش بهترين بازيگر مرد (بين كيسي افلك و دنزل واشنگتن)، بهترين فيلمنامه (بين «لالالند» و «منچستر باي د سي»)، بهترين تدوين و بهترين طراحي و آرايش مو، درباره بهترين فيلم خارجي‌زبان نوشت: در اين بخش رقابت اصلي ميان «مردي به نام اووه» از سوئد، فروشنده از ايران و «توني اردمان» از آلمان است.

او گزارش خود را چنين ادامه مي‌دهد: پيش از دستور اجرايي ترامپ، به‌نظر مي‌رسيد راه براي درخشش توني اردمان هموار است؛ فيلمي كه برخي معتقدند بايد نخل طلايي جشنواره كن را مي‌برد اما ناگهان فرصت براي صدور بيانيه فرهادي و نيامدن او به مراسم اسكار فراهم شد. منتقدان هر 2فيلم را تحسين كرده‌اند اما شايد مردي به نام اووه بتواند همه را غافلگير كند؛ فيلمي كه در بخش بهترين چهره‌پردازي و مو هم نامزد شده است.

در همين حال، هاليوود ريپورتر هم گزارشي منتشر كرد و در آن مدعي شد اهداي جايزه اسكار به فرهادي و فروشنده او مي‌تواند به معني صدور يك بيانيه سياسي از پايگاه هاليوود عليه ترامپ و سياست‌هاي تفرقه‌افكنانه او باشد. هر چند همين سياست‌ها توانسته بين بخش‌هايي از جامعه آمريكا به‌ويژه هنرمندان و سينماگران اتحاد ايجاد كند. از سوي ديگر، مردي به نام اووه هم دست روي مضاميني چون بيكاري و سياست‌هاي ضدمهاجرت در سوئد گذاشته كه از علايق هاليوودي‌هاست.

نكته جالب اينكه داستان نماينده سوئد در اسكار هشتاد و نهم درباره مردي سالخورده، متعصب، تندخو و سرسخت است كه زندگي او با آمدن يك زن ايراني به خانه كناري دستخوش دگرگوني‌هاي اساسي مي‌شود. حالا راي‌دهندگان آكادمي اسكار بايد تصميم بگيرند با اهداي جايزه امسال به فروشنده يك بيانيه سياسي از هاليوود صادر كنند يا با توجه نشان دادن به مردي به نام اووه، سراغ صادر كردن يك بيانيه صريح‌تر درباره بيكاري، وضعيت معلولان، رويكردهاي ضد‌مهاجرتي و فساد در بخش تأمين مسكن بروند.

  • احساس بالاتر از سياست؟

هر چند شواهد و قرائن از پيروزي احتمالي «فروشنده» اصغر فرهادي در اسكار2017 حكايت مي‌كند اما نبايد فراموش كنيم كه آكادمي اسكار در حدود يك دهه اخير بارها براي توجه نشان دادن به فيلم‌هاي سياسي خارجي‌زبان فرصت داشته و همواره ميدان را به نفع آثار احساس‌گرايانه خالي كرده است.

«اينك بهشت» هاني ابواسد با موضوعي درباره درگيري‌ها در سرزمين‌هاي اشغالي در 2005، انيميشن «والس با بشير» درباره جنگ 1982 لبنان در 2008، «گره بادر ماينهوف» اولي ادل درباره اعتراض دانشجويان آلماني به حضور شاه ايران در برلين در 2008، «تيمبوكتو» عبدالرحمن سيساكو درباره فعاليت گروه‌هاي بنيادگرا در 2014و «لوياتان» آندري زوياگينتسف درباره فساد در حكومت روسيه در 2014فيلم‌هايي بودند كه با پيام‌هاي پررنگ سياسي به اسكار آمدند و دست خالي بازگشتند.

کد خبر 362121

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha