۲روز پس از آنکه محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه هیأت نمایندگان اتاق ایران گفت: «محیط‌زیست به‌علت عبور ۴گورخر، روی معدن منطقه «بهرام گور» دست گذاشته و اجازه کار در آنجا را نمی‌دهد» شماری از اهالی نطنز، طرقرود، اوره و کمجان، همراه با فعالان محیط‌زیست در اعتراض به فعالیت‌های معدنی در منطقه کوه کرکس، جلوی ساختمان وزارت صنعت، معدن وتجارت جمع شدند تا فریادهای بی‌نتیجه‌شان را در واکنش به فعالیت‌های مخرب معدنکاری به گوش مسئولان این وزارتخانه برسانند.

معدنکاری

عباس محمدي، مدير گروه ديده‌بان كوهستان كه معترضان به عمليات معدنكاري در كوه كركس را همراهي مي‌كرد، دراين باره به همشهري گفت: منطقه كوه كركس از مناطق شكار ممنوع و يكي از مناطق با اهميت كوهستاني است كه نقش مهمي در دامپروري، تأمين آب و محيط‌زيست منطقه دارد. باوجود اين، بيش از 5سال است كه به‌رغم اعتراضات مردم محلي ونماينده مردم نطنز در مجلس شوراي اسلامي، عمليات معدنكاري، اين منطقه را تا آستانه بحران پيش برده است.

اين فعال محيط‌زيست با اشاره به اينكه بيشترين عمليات معدنكاري در سمت جاده نطنز-كاشان و روستاهاي اوره (غرب نطنز و در دامنه كوه كركس كه درگيرترين منطقه است)، كمجان(جاده نطنز - ابيانه) و شهر طرق(جاده قديم نطنز به مورچه‌خورت اصفهان) در حال انجام است، افزود: در حريم اين مناطق تعداد زيادي مجوز معدن صادر شده كه هم‌اكنون مشغول استخراج انواع سنگ هستند.

آنطور كه محمدي مي‌گويد: بالغ بر 50روستاي منطقه از آبخيز كوه كركس تغذيه مي‌شوند و بديهي است در شرايط بحراني آب، فعاليت حدود 20معدن در اين منطقه، آب اين روستاها را با تهديد جدي مواجه مي‌كند. به گفته وي، آنچه امروز در منطقه كركس شاهديم معدنكاري نيست بلكه با ده‌ها لودر، بولدوزر و مواد منفجره به جان كوه افتاده‌اند و كوه را قطعه قطعه تخريب و از منطقه خارج مي‌كنند.

محمدي در ادامه تصريح كرد: تجمع ديروز كه از ساعت 10.30صبح شروع شد ساعت 13.30بعدازظهر به پايان رسيد و طي آن، وزارت صنايع از 3نفر به‌عنوان نمايندگان جمع معترضان دعوت كرد تا به ساختمان وزارتخانه وارد شوند؛ سپس با آنها گفت‌وگو كردند. براساس اين گفت‌وگو مقرر شد وزارت صنايع ظرف يك هفته، نظرات مردم منطقه را كسب، بررسي و براساس آن تصميم‌گيري كند.

اين درحالي است كه خواسته اصلي مردم منطقه كوه كركس، تعطيلي كامل معدن‌هاي فعال در منطقه است زيرا اين فعاليت‌ها نه‌تنها نفعي براي مردم منطقه ندارد كه باعث تخريب محيط‌زيست و نابودي معيشت سنتي مبتني بر كشاورزي و باغداري و دامداري مردم بومي مي‌شود. محمدي در پايان از برخورد قابل تحسين نيروي انتظامي با جمع معترضان قدرداني كرد.

کد خبر 362148

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha