مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۲
۰ نفر

سیدمحمد فخار: دود دیزل یکی از مهم‌ترین عوامل آلاینده هوای کلانشهرهای کشور است که طی سال‌های اخیر هیچ توجهی به‌منظور کاهش آن به‌کار گرفته نشده است.

كاميون‌هايي كه هر شب بزرگراه‌هاي تهران و شهرها را قرق مي‌كنند، با عمر متوسط 30سال، سال‌هاست سن فرسودگي را رد كرده‌اند و هيچ‌گونه نظارتي اعم از معاينه فني و كنترل‌هاي ترمز و... روي آنها صورت نمي‌گيرد. اين كاميون‌ها براساس آخرين تحقيقات دانشگاهي، تنها در تهران روزانه 140تن آلودگي و 32درصد ذرات معلق كمتر از 2.5ميكرون توليد مي‌كنند.

  • اقدام مهم شهرداري

مهم‌ترين گام در راه كاهش كربن سياه يا دوده، شناسايي عوامل آن و شدت و اندازه پراكندگي است كه اين ماده خطرناك در هواي شهر دارد. شهرداري تهران در اين زمينه قرار است سال آينده نصب مانيتورهاي كربن سياه را در شهر در دستور كار قرار دهد. مانيتورهاي كربن سياه كار پايش و گزارش وضع غلظت آلاينده‌ها را تكميل مي‌كنند. وحيد حسيني مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران در اين‌باره مي‌گويد: كربن سياه يا دوده بخش جدي از ذرات معلق كمتر از 2.5ميكرون را تشكيل مي‌دهد كه توسط خودروهاي ديزلي و كاربراتوري توليد مي‌شود. اين ذرات مهم‌ترين آلاينده تهران هستند و طي سال‌هاي اخير بارها هواي شهر را به مرز شرايط بحراني كشانده‌اند. حسيني با اشاره به اينكه اجراي قوانين براي جلوگيري از عوامل توليد كربن سياه ضروري است، افزود: با فيلتر گذاشتن روي خودروهاي ديزلي و شماره‌گذاري نكردن موتورسيكلت‌هاي كاربراتوري مي‌توانيم اين مسئله را حل كنيم.

  • تقصير سوخت نيست

نتايج پايش كيفيت سوخت شهر تهران در پاييز1395 نشان مي‌دهد آلودگي متوالي هواي پايتخت طي سال95 ريشه در سوخت توزيعي نداشته و كيفيت بنزين و گوگرد توزيعي جايگاه‌ها در حد استاندارد بوده است. در همه دنيا كيفيت سوخت توزيعي بر آلودگي توليدي خودروها نقش بسزايي دارد اما درصورت وجود كيفيت سوخت، مشخص مي‌شود كه آلودگي هوا ريشه در بنزين و گوگرد توزيعي ندارد. شركت كنترل كيفيت هواي تهران در اين زمينه پارامترهاي مؤثر سوخت بر آلودگي خروجي از خودروها را به‌صورت فصلي مورد آزمايش و بررسي قرار مي‌دهد. نمونه‌هاي سوخت پس از برداشت به آزمايشگاه‌هاي معتبر ارسال شده و پارامترهاي مؤثر بر آلودگي از سوخت خودروها مورد آناليز قرار گرفته و در نهايت گزارش‌هاي آن در اختيار عموم مردم و كارشناسان قرار مي‌گيرد. نتايج آناليز حاصل از «پروژه پايش كيفيت سوخت شهر تهران» در پاييز1395 مشخص كرده كه محتواي گوگرد و عدد ستان در نمونه‌هاي توزيعي تابستان و پاييز در جايگاه‌هاي منتخب ديزل شامل پايانه‌هاي آزادي، تهرانسر، شركت واحد، شرق و فتح نشان داد محتواي گوگرد در محدوده نزديكي به استاندارد است(50PPM).

  • دولت چه مي‌كند؟

استاندارد ديزل در كشور ما كاملا رها شده درحالي‌كه اين دستگاه‌ها آلاينده‌هاي خام را وارد هوا مي‌كنند. سال گذشته قانوني توسط هيأت دولت در مورد ضرورت نصب فيلتر دوده روي ديزل‌هاي نو تصويب شد اما وزارت صنعت با سردمداري چند ديزل‌ساز خارجي با اين مصوبه مقابله كرد. 19دي‌ماه امسال نيز يك مصوبه ضد‌محيط‌زيستي تصويب شد مبني بر اينكه يا خودروهاي ديزلي جديد فيلتر دوده نصب كنند يا درصورت داشتن استاندارد جديد بدون فيلتر هم بتوانند وارد بازار شوند. با اين مصوبه، مصوبه لزوم نصب فيلتر دوده عملا ملغي شد. اين مصوبه در ماهي از سال تصويب شد كه آلوده‌ترين ماه سال بود.

  • دود ديزل چه خطري دارد؟

در موتورهاي ديزلي كاميون‌ها، گازوئيل و هوا تركيب مي‌شوند. از تركيب اين دو، منواكسيد كربن، دي‌اكسيد كربن، آب، نيتروژن، اكسيد نيتروژن، دي اكسيد نيتروژن، كربن، ذرات آلي فرار و 200ماده سمي تشكيل مي‌شود كه از بين آنها، تركيبات اكسيد نيتروژن، كربن و ذرات آلي فرار آن بسيار خطرناك است. آژانس بين‌المللي پژوهش در مورد سرطان، مستقر در شهر ليون فرانسه در اين زمينه با انتشار اعلاميه‌اي بر سرطان زا بودن دود ناشي از موتور ديزل تأكيد كرده و از مردم در سراسر جهان خواسته تا از قرارگرفتن در معرض دود ديزل تا حد امكان پرهيز كنند. كريستوفر پورتيه، رئيس اين آژانس مي‌گويد: توصيه ما به مسئولان اين است كه به اين يافته‌ها توجه كرده و از آنها براي گرفتن تصميمي معقول در رابطه با كاهش دود ديزل استفاده كنند.

کد خبر 362158

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha