همشهری آنلاین: سرانجام بعد از بررسی‌های طولانی مدت توسط دست‌اندرکاران شهر پکن پایتخت چین، آنان تصمیم گرفتند از تردد تمامی خودروهای فرسوده آلاینده و فاقد استانداردهای نوین در این شهر جلوگیری کنند.

تردد خودروهای فرسوده آلاینده در پکن ممنوع شد

به گزارش ایرنا، این برنامه که قرار است از امروز اجرایی شود، یکی از مهم‌ترین ابتکارات مسئولان پکن محسوب می‌شود که قول داده‌اند محیط آب و هوایی سالم‌تری برای حدود ۲۱ میلیون نفر جمعیت این شهر فراهم کنند.

آنان مدت‌های مدیدی است که از سوی مسئولان رده‌های بالاتر خود از یک سو و همچنین شهروندان به دلیل آلودگی بالای این شهر تحت فشارهای شدید قرار دارند.

به جرات می‌توان گفت که پکن امروزه به یکی از آلوده‌ترین شهرهای دنیا تبدیل شده و دست کم هر از چند هفته‌ای هوای شهر به قدری آلوده می‌شود که چاره‌ای جز استفاده از ماسک برای مردم و ماندن آنها در خانه باقی نمی‌ماند.

از سوی دیگر پدیده آلودگی نه فقط زاییده خود شهر است بلکه از مناطق اطراف به‌خصوص استان "خه بی" در شمال و شهر "تیان جین" در شرق نیز به آن افزوده می‌شود.

دولت محلی پکن امسال اعلام کرد که در اولین مرحله از یک سرمایه‌گذاری بزرگ قصد دارد یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار برای آلودگی زدایی این شهر اختصاص دهد.

این امر بخصوص در شرایطی جدیت پیدا کرد که در پایان سال ۲۰۱۶ میلادی دولت محلی به دلیل آلودگی بسیار بالای هوا که بعضا ۲۰ تا ۲۵ برابر حد مجاز بود، برای نخستین بار هشدار قرمز آلودگی در پکن و ۲۳ شهر دیگر شمال چین صادر کرد.

اما جلوگیری از تردد خودروهای آلوده‌زا و فرسوده تازه‌ترین حرکت از سوی مسئولان شهر پکن محسوب می‌شود که تدابیر خاصی را در خود جای داده است.

نخست آن که بر اثر دستور کار جدید، از تردد خودروهای بسیار آلوده‌کننده بنزینی که عمدتا ۱۰ تا ۱۳ عمر دارند در سطح این شهر جلوگیری می‌شود.

این خودروها بر اساس اعلام صورت گرفته باید استاندارد خاصی داشته باشند در غیر این صورت تمامی خودروهای مذکور که آلودگی بالایی دارند در طول روزهای کاری هفته یعنی از دوشنبه تا جمعه حق تردد در مرکز شهر پکن را نخواهند داشت.

دست اندرکاران امور شهری پکن روز سه‌شنبه اعلام کردند که رانندگان این خودروها فقط می‌توانند از جاده کمربندی پنجم شهر به بیرون رانندگی کنند اما تردد آنها در سطح شهر فقط در روزهای تعطیل شنبه و یکشنبه آزاد است.

دولت چین تاکنون 2 بار استاندارد جدید برای خودروها از لحاظ آلودگی آنها صادر کرده است که یکی مربوط به سال ۱۹۹۹ و دیگری سال ۲۰۰۴ میلادی است و به این ترتیب تقریبا از تردد همه خودروهای مدل ۲۰۰۴ میلادی به قبل در شهر جلوگیری می‌شود.

البته برای تشویق رانندگان این خودروها و برای کمک حال آنها اعلام شده است کسانی که داوطلبانه خودرو خود را اسقاطی اعلام کنند بین پنج تا ۱۲ هزار یوان معادل ۸۰۰ تا ۱۹۰۰ دلار دریافت می‌کنند تا بتوانند خودروی جدید بخرند.

همچنین اعلام شده است چنانچه رانندگان این خودروها مراتب و مقررات را مراعات نکنند برای هر چهار ساعت رانندگی در سطح شهر نزیک به ۱۵ دلار جریمه خواهند شد و ممکن است خودروی آنها نیز توسط پلیس متوقف شود.

برآوردها حاکی است که خودروهای آلوده فقط ۱۰ درصد از کل خودروهای شهر پکن را شامل می‌شود اما همین تعداد ۳۰ درصد آلودگی این شهر را به خود اختصاص داده‌اند.

نزدیک به پنج میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو در حال تردد در شهر پکن سالی ۵۰۰ هزار تن مواد آلاینده وارد هوا می‌کنند و باعث شده‌اند تا پکن یکی از بدترین شهرهای آلوده دنیا باشد و البته این امر در کنار وجود کارخانه‌های زغال‌سوز و نیروگاه‌های آلوده‌کننده در اطراف شهر و استان‌های همجوار در کنار کم‌تر شدن وزش باد و بارش‌ها؛ خود دلایل دیگر بیش‌تر شدن آلودگی این کلانشهر است.

مقامات شهری پکن برای کاهش انتشار آلاینده‌های ناشی از تردد خودروها پیش‌تر اقدامات دیگری نیز اتخاذ کرده‌اند که اجرا کردن طرح زوج و فرد و در نظر گرفتن یارانه به خریداران خودروهای برقی از جمله آن‌هاست.

کد خبر 362172

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha