همشهری آنلاین: مشاور فنی کمیته اجرایی ملی مدیریت جامع آبخیزداری گفت: در حال حاضر متوسط برداشت آب در کشور ۱۰۰ برابر بیشتر از میزان تغذیه و نفوذ آب در سفره‌های زیرزمینی است.

خشکسالی

به گزارش ایرنا، هوشنگ جزی در اولین جلسه مدیریت جامع آبخیزداری در سالن غدیر استانداری سمنان افزود: نبود برنامه منظم دستگاه‌ها، موازی کاری دستگاه‌های اجرایی و بی‌توجهی به توان حوزه‌ها از عوامل اصلی فاصله زیاد میان برداشت و تغذیه آب‌های زیرزمینی است.

وی با اشاره به وجود آبخوان‌های ممنوعه و بحرانی قابل توجه در کشور و میزان 6 تا 9 میلیارد متر مکعب عملکرد منفی آبدهی در آبخوان‌های کشور، گفت: 125 میلیون هکتار حوزه‌های آبخیز کشور نیز در قلمرو فرسایش آبی قرار دارند.

جزی به نشست‌های دشت‌های کشور اشاره کرد و گفت: دشت مشهد 25 سانتی متر، نیشابور 12 سانتی متر، کرمان 20 سانتی متر، تهران 17 سانتی متر، ساوجبلاغ 22 سانتی متر، قزوین 24 سانتی متر، رفسنجان 30 سانتی متر و گلپایگان 12 سانتی متر نشست کرده است.

وی با بیان این که در توسعه پایدار منابع آب و خاک پنج سرمایه اجتماعی، مالی، فیزیکی و انسانی وجود دارد، یاد آورشد: ضعف مشارکت مردم در برنامه‌ریزی‌ها و کم توجهی به توان حوزه‌ها در برداشت، موانع توسعه پایدار هستند.

مشاور فنی کمیته اجرایی ملی مدیریت جامع آبخیزداری کشور بیان داشت: بر اساس آمار، تا سال 2050 حدود 200 میلیون نفر در دنیا به دلیل افزایش گرمای هوا در نتیجه پدیده تغییر اقلیم قادر به زندگی در محل سکونت فعلی خود نیستند و آواره می شوند.
وی یاد آورشد: در اجرای کلیدی مدیریت جامع حوزه آبخیز نیازهای اصلی توجه دولت، بودجه مناسب، انسجام سازمانی و تاکید بر نقش و مشارکت مردم است.

جزی با بیان اینکه طرح بین‌المللی حبله رود به وسعت یک میلیون و 200 هزار هکتار در اراضی استان‌های تهران و سمنان در حال اجرا است، اظهار داشت: این طرح بیش از 700 پارچه آبادی و پنج شهرستان را در بر می‌گیرد.

وی با بیان اینکه حوزه‌های الگویی مدیریت جامع آبخیزداری در 31 استان به مساحت یک میلیون و 242 هزارو 419 هکتار است، با اشاره به هفت گام اجرای اصولی مدیریت جامع حوزه آبخیزداری، گفت: این اصول شامل انتخاب حوزه آبخیز، تدوین برنامه راهبردی در حوزه، ظرفیت سازی و توانمندسازی، آموزش، اجرا، نظارت و مستندسازی پایش و ارزیابی می‌شود.

وی با اشاره به خطر ایجاد سیل در کنار خشکسالی برای بخش‌های مختلف کشور، خاطرنشان کرد: 255 شهر معادل 41.5 درصد شهرهای کشور و هشت هزار روستا معادل 12.7 روستاهای کشور در معرض سیل قرار دارند.

وی با اشاره به دیگر چالش‌های منابع طبیعی کشور، بیان داشت: 7.2 برابر ظرفیت مراتع بهره برداری غیراصولی دام از مراتع کشور انجام می شود و سالانه 16.7 تن در هر هکتار خاک کشور در معرض فرسایش قرار می گیرد که این میزان چهار برابر متوسط جهانی است.

جزی یادآور شد: برنامه اول توسعه بعد از انقلاب اسلامی هدایت سرمایه گذاری به مناطق محروم، تهیه برنامه‌های استانی و دومین برنامه محرومیت زدایی با هدف تعادل منطقه‌ای و اجرای سیاست‌های تمرکززدایی است.

وی افزود: برنامه سوم توسعه تمرکز زدایی اداری- سیاسی از طریق تشکیل شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان را دنبال کرد و تاکید بر اجرای غیرمتمرکز برنامه‌ریزی و بودجه در استان‌ها بود.

مشاور فنی کمیته اجرایی ملی مدیریت جامع آبخیزداری کشور گفت: برنامه چهارم توسعه بعد از انقلاب، طرح موضوع تعادل منطقه‌ای و بسترسازی برای توسعه منطقه‌ای در پهنه کشور و برنامه پنجم اختصاص فصلی به عنوان توسعه منطقه‌ای در برنامه‌ریزی با موضوع آمایش محیط زیست و توسعه روستایی برای محرومیت زدایی از شهرستان‌های محروم است.

در قالب اجرای طرح آبخیزداری حبله رود در محدوده استان‌های سمنان و تهران تاکنون بیش از 250 طرح مشارکتی با مردم اجرا شده و با موضوع این طرح 6 جلد کتاب و 25 تا 30 پایان نامه دوره دکتری تدوین و تالیف شده است.

حوزه حبله رود در پایین دست و غرب استان سمنان در سه شهرستان سرخه، گرمسار و آرادان قرار دارد.

کد خبر 362234

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha