همشهری آنلاین: پایگاه ویکی‌لیکس اعلام کرد: سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۲ فرانسه، چند ماه از سیاستمداران این کشور جاسوسی ‌کرده است.

افشای عملیات جاسوسی آمریکا از مقامات فرانسه

به گزارش صداوسیما، سایت پایگاه خبری پرس تی وی به نقل از راشاتودی نوشت، این اسناد نشان می‌دهند سیا در این مدت همه احزاب مهم سیاسی فرانسه را هدف قرار داده بود.

بر اساس این اسناد، سیا از انتخاب مجدد حزب نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهور وقت فرانسه، مطمئن نبود و به ماموران جاسوسی خود دستور داده بود از رایزنی‌های سارکوزی درباره «کاندیداهای دیگر» و همچنین نحوه تعامل وی با مشاورانش، اطلاعات کسب کنند.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، سیا در دستورات خود به‌ویژه حزب «اتحادیه جنبش مردمی» (یو‌ اِم پی/ UMP) را مدنظر داشت و بر کسب اطلاعات درباره «برنامه راهبردی انتخاباتی» این حزب و همچنین جمع‌آوری نظرات درون‌حزبی در خصوص راهبردهای کارزار انتخاباتی سارکوزی، تأکید داشت.

  • تمرکز برحزب یو ام پی

سیا در این برنامه جاسوسی، بیشتر بر روی حزب حاکم وقت، «یو اِم پی»، تمرکز کرد و خواهان جمع‌آوری اطلاعات از راهبردهای انتخاباتی آن، نظر اعضای حزب درباره آمریکا و تلاش‌های حزب سارکوزی برای ارتباط با کشورهایی همچون انگلیس، لیبی، فلسطین، سوریه، ساحل عاج و همچنین رژیم صهیونیستی بود.

بر اساس این اسناد، توجیه سیا در این برنامه جاسوسی این بود که باید به «ارزیابی تحلیل‌گران و تصمیم سازان اصلی آمریکا» کمک کرد تا بتوانند چشم‌انداز سیاسی پساانتخاباتی فرانسه را حدس بزنند و تأثیر احتمالی آن را بر روابط میان آمریکا و فرانسه، ارزیابی کنند.

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا همچنین از جاسوسان خود خواسته بود درباره نحوه تأمین مخارج انتخاباتی نامزدهای ریاست‌جمهوری اطلاعات کسب کنند.

بر اساس این اسناد، برنامه جاسوسی سیا در مجموع به مدت ده ماه از 21 نوامبر 2011 تا 29 سپتامبر 2012 اجرا شد و در زمان ورود رئیس‌جمهور جدید فرانسه به کاخ ورسای و تشکیل دولت جدید، ادامه داشت.

ویکی‌لیکس همچنین سال قبل فاش کرد، آژانس امنیت ملی آمریکا چندین دهه به جاسوسی درباره سه صدراعظم آلمان و دفاتر کار آنان پرداخت.

کد خبر 362318

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha