جمعه ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۸
۰ نفر

با وجود عبور هنرمندانه آکادمی اسکار از کنار بحران بی‌توجهی به بازیگران رنگین‌پوست، خطری که بیش از همه فیلم‌های هالیوودی را تهدید می‌کند، پرداختن به جوانان و نادیده گرفتن گروه سنی بزرگسال و میانسال در فیلم‌های مهم است.

اسکار

به گزارش همشهري، پس از انتقادهايي كه به واسطه ناديده گرفتن بازيگران رنگين‌پوست در 2دوره گذشته جوايز اسكار به آكادمي مي‌شد، اعضاي راي‌دهنده آكادمي اسكار امسال 7نامزد از ميان اقليت‌هاي نژادي را وارد 20نامزد 4بخش بازيگري كردند تا از انتقادها در امان باشند اما نتايج يك پژوهش تازه نشان مي‌دهد در ميان 25فيلم نامزد اسكار در سال‌هاي 2014تا 2016 فقط 12درصد از شخصيت‌هاي داراي ديالوگ يا نام 60سال و بالاتر سن داشته‌اند.

اين در حالي است كه آخرين آمار رسمي در ايالات متحده از وجود حدود 19درصد جمعيت بالاي 60سال حكايت مي‌كند. ضمن اينكه همين گروه سني حدود 14درصد بليت‌هاي سينماها را مي‌خرند و براي تماشاي فيلم به سالن‌هاي تاريك مي‌روند. ديگر آمار مهم از اين قرار است كه در ميان 100فيلم پرفروش سال 2015، فقط 11درصد شخصيت‌ها 59سال يا بيشتر داشته‌اند كه ثابت مي‌كند فيلمنامه‌نويسان آمريكايي چشم خود را بر واقعيت بسته‌اند.

نكته‌اي كه در اين ميان به چشم مي‌خورد، شيوه به تصوير كشيدن گروه سني بزرگسال است. در فيلم‌هاي مهم هاليوود بزرگ‌ترها معمولا بيمارند يا مورد طعن و كنايه قرار مي‌گيرند. 6فيلم از 14فيلم داراي شخصيت اصلي 60سال به بالا از شخصيت‌هاي ديگر داستان كنايه‌هاي مربوط به سن و سال مي‌شنوند و اين باعث مي‌شود كليشه‌هاي خاص پيرها عميق‌تر از گذشته شود.

در بخش تنوع نژاد و جنس هم عامل سن حضوري تعيين‌كننده دارد؛ از ميان 148شخصيت بزرگسال در فيلم‌هاي نامزد اسكار بهترين فيلم، 88درصد مرد و 90درصد سفيدپوست هستند. در اين بخش، 6درصد سياه و 2درصد آسيايي هم به چشم مي‌خورند و هيچ شخصيت هيسپان و لاتين بين آنها وجود ندارد!

کد خبر 362327

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha