شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۵:۲۴
۰ نفر

بخش مهمی از جاده‌ای که قلب زیستگاه یوزپلنگ ایرانی را نشانه گرفته و سازمان حفاظت محیط‌زیست بارها احداث آن را ممنوع کرده اکنون آسفالت شده و در آستانه ورود به پناهگاه حیات وحش است.

آن طور كه در گزارش مهر آمده است، پناهگاه حيات وحش دره انجير از مهم‌ترين زيستگاه‌هاي يوزپلنگ آسيايي كشور است اما اكنون جاده‌اي براي دسترسي دامداران و مرتع‌داران شهرستان بافق و دست‌اندازي به عرصه‌هاي طبيعي شهرستان اردكان ايجاد شده است. جاده‌سازي به بهانه دامداران شهرستان بافق در حالي است كه محدوده مورد نظر در حوزه شهرستان اردكان بوده و منطقه هيچ دامدار و مرتع‌داري ندارد و هدف آن مي‌تواند ذخيره معدني D19 باشد.

فرهاد دبيري، معاون محيط‌زيست طبيعي سازمان حفاظت محيط‌زيست در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به موضع سازمان درخصوص احداث معدن آنومالي شمالي يا D19 تصريح كرد: در مورد اين موضوع خاص ما ايستاده‌ايم چون اين منطقه زيستگاه يوزپلنگ آسيايي است ما نمي‌توانيم موافقت كنيم. هومن جوكار، مدير پروژه حفاظت از يوزپلنگ آسيايي نيز در اين‌باره گفت: نزديك به 3سال است كه شركت چادرملو به‌دنبال اكتشاف سنگ آهن در معدن D19 است كه سازمان حفاظت محيط‌زيست با اين روند مخالف است و مجوز نداده است. به‌گفته جوكار، متوليان معدن براي انجام فعاليت‌هاي معدني در مناطق حفاظت‌شده نيازمند مجوز سازمان محيط‌زيست هستند و اگر سازمان اين مجوز را صادر كند و بعد در مرحله مطالعه و گمانه‌زني آنها به اين نتيجه برسند كه بايد بهره‌برداري هم صورت گيرد ديگر نمي‌توان جلوي بهره‌برداري را گرفت و عملاً زيستگاه و همه حيات وحش‌اش از بين مي‌رود كه در اين ميان اهميت يوز و طعمه‌هاي يوز در اين منطقه براي ما دو‌چندان است. معصومه ابتكار، رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست هم تأكيد كرده است: به‌دليل حفظ گونه‌هاي ارزشمند طبيعت مانند پلنگ و يوزپلنگ نمي‌توانيم اجازه بهره‌برداري از آنومالي D19 را بدهيم.

با وجود اين، سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران، تصريح كرده كه بهره‌برداري از اين معدن قطعي و قريب‌الوقوع است. معدن آنومالي شمالي يا D19 كه استخراج سنگ آهن در محدوده آن در دستور كار دولت قرار گرفته، بين 2شهرستان بافق و اردكان مشترك است و در ميان 2زيستگاه ارزشمند يوز قرار گرفته است. اين معدن كه يكي از بزرگ‌ترين ذخاير معدني آهن در كشور به شمار مي‌رود در جنوب پناهگاه حيات وحش دره انجير و شمال منطقه شكار ممنوع آريز واقع شده و يكي از مهم‌ترين كريدورهاي مهاجرتي يوزپلنگ در كشور است. اين در شرايطي است كه كل جمعيت يوزپلنگ كشور كمتر از ۴۰‌عدد برآورد مي‌شود.

کد خبر 362346

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha