دوشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: کودکان بیماری که تا دیروز به علت حضور در بیمارستان برای درمان فرصت تحصیل را از دست می دادند امروز با همت خیرین می‌توانند به درس ومشق خود برسند

مدرسه
  • ايده‌ي مدرسه

طرح راه‌اندازي مدرسه‌اي براي جبران عقب ماندگي كودكان مبتلا به سرطان، اولين بار توسط فرحناز بلوچي كه از معلمان و كارشناسان آموزشي موفق آموزش و پرورش است مطرح شد.

وي در اين باره مي‌گويد:«اوايل امسال بود كه ايده اي براي جبران عقب ماندگي درسي كودكاني را كه به هر دليل از تحصيل محروم شده‌اند يا مجبور به ترك تحصيل شده‌اند به آموزش و پرورش دادم.

اين طرح كه شامل كودكان بيمار، كودكان كار، كودكان بي بضاعت، روستايي و عشاير مي‌شد در مرحله‌ي اول تمركز خود را روي كودكان بيمار گذاشت.»

با مشاوره و تاييد طرح ارائه شده توسط آموزش و پرورش و هماهنگي‌هاي لازم با دانشگاه علوم پزشكي هرمزگان و هيئت رئيسه بيمارستان قرار برآن شد كه با همكاري موسسه خيريه ساحل خليج فارس در بيمارستان كودكان بندرعباس مدرسه اي مخصوص بيماران سرطاني راه‌اندازي شود.

بلوچي با اشاره به طول درمان سرطان و طول كشيدن دوران شيمي درماني كودكان مبتلا به اين بيماري مي‌گويد:« در كل استان 120 بيمار مبتلا به سرطان داريم كه بيشتر آن‌ها كودكان و نوجوانان بين سه تا 16 سال هستند.

اكثر اين بچه‌ها از زماني كه به بيمارستان مي‌آيند تقريبا تا روزي كه شيمي درماني مي‌شوند نمي‌توانند از بيمارستان خارج شوند و دركلاس درس حضور يابند وحتي به دليل حساسيت بالاي مراحل درمان، آن‌ها از ملاقات هم منع مي‌شوند.»

به همين دليل يكي از بزرگ‌ترين مشكلات اين كودكان پس از بيماري، عقب ماندن از درس و مدرسه است.

حتي گاهي كودكان بيمار كه در جريان شيمي‌درماني دچار ريزش مو و ابرو مي‌شوند، گوشه‌گير شده و اعتماد به نفس‌شان را براي حضور در مدرسه از دست مي‌ دهند و نتيجه‌اش مي‌شود طرد شدن دانش آموز از تحصيل.

«ديده شده كه بعضي از خانواده‌ها خود اقدام به تدريس دانش‌آموز در منزل مي‌كنند كه نتيجه‌ي آنچنان موفقي را ندارد چون اين كودكان داراي شرايط خاصي هستند و حتما بايد از روش‌هاي آموزشي متفاوتي براي تدريس آن‌ها استفاده كرد».

همين روش‌هاي متفاوت تدريس براي كودكان سرطاني و دغدغه جبران عقب ماندگي آن‌ها بود كه باعث شد خانم بلوچي طرح خود را به مرحله ي اجرا برساند و در مهر ماه امسال مدرسه تنديس را در بيمارستان كودكان بندرعباس راه‌اندازي كند.

مدرسه اي در يك فضاي شاد و در ساختمان الحاقي بيمارستان كه با همت خيرين و مسئولان به امكانات آموزشي و تفريحي و ... تجهيز شد و همزمان با آغاز سال‌تحصيلي با 30 دانش آموز و به صورت رايگان براي استفاده كودكان بستري در بيمارستان شروع به كار كرد.

  • معلمي با عشق

بارها شاهد حضور معلمان در روستاهاي صعب العبور يا حتي كپرها و چادرها، بخصوص در مناطق محروم كشور بوده‌ايم و در اين مسئله كه دلسوزي معلمان براي دانش‌آموزان كمتر از والدين نيست، هيچ جاي شكي نيست.

همين دلسوزي و فداكاري باعث شد كه مدرسه‌ي تنديس با حضور معلمان دلسوز كارش را شروع كند.

مديرمدرسه‌ي تنديس مي‌گويد:« اين مدرسه، آموزش را در سطوح مختلف تحصيلي و از سن سه سال و مقطع مهدكودك تا متوسط با كمك معلم‌هايي‌كه به صورت داوطلبانه در مدرسه فعاليت مي‌كنند شروع كرد.

آن‌ هم در كلاس‌هايي كاملا كارگاهي. در واقع دانش‌آموزان بعد از مراجعه به بيمارستان علاوه بر پرونده ي پزشكي براي آن‌ها پرونده‌ي تحصيلي با همكاري آموزش و پرورش تشكيل مي‌شود و آخرين وضعيت تحصيلي بيمار در اختيار معلمان قرار مي‌گيرد و پس از آن آن‌ها مي‌توانند در كلاس‌هاي مختلف مدرسه‌ي تنديس شركت كنند.»

در مدرسه‌ي تنديس تدريس‌ها بيشتر به شكل كارگاهي درمحيطي تعاملي انجام مي‌شود و ازمدرن‌ترين ابزارآموزشي نسبت به مقطع تحصيلي براي درك بهتر و آسان‌تر درس‌ها استفاده مي‌شود «معلماني‌ كه در اين‌جا كار مي‌كنند با شكل متفاوت‌تري از كلاس درس روبه رو هستند

آنها علاوه بر حضور در كلاس درس در مواقعي كه پزشكان تشخيص مي‌دهند در اتاق بيمار حاضر مي‌شوند و به صورت انفرادي به دانش آموز درس مي‌دهند.

آموزش‌ها و درس‌ها در زمان ترخيص يا در حد فاصل ميان دو دوره‌ي درماني هم قطع نمي‌شود و معلمان با حضور در منازل بيماراني كه در مركز استان سكونت دارند يا از طريق آموزش‌هاي مجازي براي كساني كه در شهرستان‌هاي اطراف زندگي مي‌كنند پيگير درس دانش آموزان هستند.»

برگزاري كلاس‌هاي كارگاهي و درعين حال استفاده از معلمان مجرب در كنار تيم روانشناسي و مشاوره كه بيشتر وظيفه‌ي آموزش‌هاي روانشناسي به خانواده‌هاي كودكان را برعهده دارند از ديگر شاخصه‌هاي مدرسه‌ي كودكان مبتلا به سرطان تنديس است.

«تيم روانشناسي كودكان همزمان با آغاز به‌كار مدرسه فعاليت خود آغاز كرد. فعاليت اين تيم در قالب آموزش‌هاي حمايتي و نحوه ي رفتار و برخورد با كودكان بيمار و نحوه‌ي كمك و تقويت روحيه‌ي خانواده‌هاي بيماران در مواجهه با بيماري است.

اعضاي اين تيم توانسته‌اند تا حدود زيادي خانواده‌ها را به پذيرش آسان تر بيماري سرطان و همچنين انجام اقدامات به موقع براي درمان آن متقاعد سازند.

همچنين روانشناسان با حضور در كلاس‌هاي درس و سخنراني‌هاي انگيزشي، كودكاني را كه به علت شيمي درماني با ريزش موي سر و صورت مواجه شده‌اند براي حضور در جامعه و از دست ندادن اعتماد به نفس تشويق مي‌كنند.»

  • روحيه‌ي مبارزه در كودكان

كودكان بيماري كه تا ديروز به علت حضور در بيمارستان براي شيمي درماني هميشه دغدغه‌ي از دست دادن فرصت تحصيل يا تكميل نشدن طول درمان براي رسيدن به درس و مشق شان را داشتند، حالا با همت خيرين و حضور معلمان و پزشكان مي‌توانند يك ترم را در اين مدرسه بگذرانند.

بلوچي مدير مدرسه مي‌گويد: «علاوه بر مطالب درسي كه كاملا در فضاي شاد و متفاوت با كلاس‌هاي معمول مدارس برگزار مي‌شود.

كلاس‌هاي فوق برنامه روان‌شناسي شطرنج،عكاسي،نقاشي و موسيقي هم در مدرسه برگزار مي‌شود كه تا ثير خوبي از لحاظ رواني بر كودكان گذاشته و در آن‌ها روحيه‌ي جنگندگي در مقابله با بيماري را ايجاد كرده است.»

اما نوجوانان 13 تا 16 سالي كه در اين بيمارستان هستند داراي شرايط متفاوت تري نسبت به كودكانند

آن‌ها از سويي در معرض برخوردهاي بيشتر در جامعه قرار دارند و همچنين بيماري را به شكل جدي‌تر درك مي‌كنند و از سويي شرايط ادامه تحصيل در كنار دوره ي درمان برايشان اهميت بيشتري دارد « كلاس‌هاي اين دانش‌آموزان به صورت فشرده و در هر زمان ممكن كه پزشكان تشخيص بدهند و در ميان حد فاصل دو دوره‌ي طول درمان به صورت حضوري و در منزل بيمار يا مدرسه برگزار مي‌شود.

و براي حفظ شرايط روحي و رواني بيمار تا پايان دوره‌ي بيماري سعي مي‌شود كه بيمار به مدارس معمولي برنگردد.» وجود مدرسه در بيمارستان كمك كرده تا نوجوانان بيمار بيشتر و بدون دغدغه و با اطمينان خاطر از اين‌كه از تحصيل باز نمي‌مانند براي درمان مراجعه كنند.

منبع:همشهري سرنخ

کد خبر 362393

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha