همشهری آنلاین: یک روز پس از نشست سه جانبه کابل - اسلام آباد و توافق طرفین برای تمدید مهلت حضور مهاجران افغان در پاکستان و به دنبال حمله تروریستی در ایالت «سند» پاکستان که بیش از ۱۵۰ کشته و زخمی برجای گذاشت، یکبار دیگر تنش‌های مرزی میان این دو کشور افزایش یافت.

تنش های مرزی میان افغانستان و پاکستان افزایش یافت

به گزارش ایرنا، مقامات افغان می گویند که حملات راکتی پاکستان به شهرستان «لعل پور» استان «ننگرهار» از شامگاه پنجشنبه گذشته آغاز شده و تا صبح روز شنبه 200 راکت به این شهرستان اصابت کرده که 2 زخمی برجای گذاشته و بیش از 200 خانواده را بی خانمان کرده است.

مسئولان محلی در استان های ننگرهار و قندهار می گویند که پس از حمله انتحاری در ایالت سند پاکستان، مرزهای دو کشور از روز جمعه مسدود شده و حملات راکتی آن کشور به شهرستان «لعل پور» ننگرهار امروز از سرگرفته شده است.

مرز «تورخم» در استان ننگرهار همچنیان به روی مسافران و بازرگانان مسدود است و گزارش های رسیده حاکی است که 2 بیمار نیز در این مرز جان خود را از دست داده و صدها مسافر دیگر در پشت دروازه های بسته پاکستان بسر می برند.

مرز جنوبی «اسپین بولدک» در استان قندهار نیز برای دومین روز مسدود است و«صمیم خپلواک» سخنگوی استاندار قندهار افغانستان نیز در گفت وگوی تلفنی به خبرنگار ایرنا در کابل گفت که مرز «اسپین بولدک» با پاکستان از روز گذشته تاکنون مسدود است.

وی گفت: از طریق وزارت امور خارجه افغانستان با کنسولگری پاکستان در قندهار تماس هائی برقرار شده، اما پاکستان تاکنون در باره مسدود شدن مرز با افغانستان ابراز نظری نکرده است.

رسانه های اجتماعی افغانستان، حمله تروریستی در ایالت سند پاکستان را دلیل مسدود شدن مرز دو کشور دانسته اند و گفته می شود که ده ها شهروند افغان نیز در روزهای گذشته در پاکستان بازداشت شده اند.

مسئولیت حمله انتحاری در ایالت سند را گروه «جماعت الاحرار»، از شاخه های تحریک طالبان پاکستان، به عهده گرفته است، اما اسلام آباد اعلام کرده است که رهبران این گروه در افغانستان بسر می برند و دولت وحدت ملی باید آنان را تحویل دولت پاکستان بدهد و یا اقدام موثری برای نابودی آنان صورت دهد.

از سوئی دیگر مقامات افغان نیز می گویند بارها فهرست شماری از اعضای گروه های تروریستی را به دولت پاکستان ارائه داده اند و خواستار تحویل آنان و یا سرکوب آنان شده اند، اما هنوز در انتظار اقدام عملی اسلام آباد هستند.

ریاست جمهوری افغانستان نیز با انتشار بیانیه ای در واکنش به این ادعای پاکستان، اعلام کرده است که رئیس جمهوری افغانستان صداقت خود را در مبارزه با تروریسیم، به اثبات رسانده و اکنون پاکستان باید به جای مسدود کردن مرزها، لانه های امن تروریسم را در خاک خود مسدود کند.

رابطه کابل - اسلام آباد در 15 سال گذشته، با فرازو نشیب های زیادی مواجه بوده است و دو طرف پس از هر حمله مرگبار تروریستی در کشورهای خود، طرف مقابل را به حمایت از تروریسم و پناه دادن به آنان متهم کرده اند، اما هنوز مشخص نیست تروریست ها در خاک کدام کشور پناه گرفته اند.

  • وزارت خارجه افغانستان سفیر پاکستان را احضار کرد

وزارت امور خارجه افغانستان سفیر پاکستان در کابل را در ارتباط با حملات راکتی به مناطق مرزی این کشور و بازداشت مهاجران افغان در آن کشور احضار کرد.

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه افغانستان روز شنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که «ابرار حسین» سفیر پاکستان در کابل بعد از ظهر روز جمعه به وزارت خارجه فراخوانده و از وی خواسته شد درباره حملات راکتی به مناطق مرزی و بازداشت مهاجران افغان در پاکستان، توضیح دهد.

بر اساس این گزارش، «حکمت خلیل کرزی»، معاون سیاسی وزارت خارجه افغانستان هنگام احضار سفیر پاکستان در کابل، تلفات غیر نظامیان درحمله انتحاری به زیارتگاه صوفیان در ایالت سند را به وی و مردم پاکستان تسلیت گفت و افزود: افغانستان به عنوان قربانی اصلی تروریسم درد مردم پاکستان را بخوبی درک می کند.

وی خطاب به سفیر پاکستان گفت که افغانستان روزانه شاهد ده ها حمله تروریستی در این کشور است که از آن طرف «خط دیورند» طراحی می شود و این کشور خواهان اقدامات قاطع پاکستان علیه گروه های تروریستی است که در آن کشور پنهان شده اند.

خلیل کرزی، حملات راکتی پاکستان به شهرستان «لعل پور» استان «ننگرهار» را که بی خانمانی صدها خانواده را به دنبال داشته به سفیر پاکستان گوشزد کرد و خواستار توضیحات در این باره شد.

وی، همچنین از سفیر پاکستان خواست که نسبت به آزادی 150 تن از مهاجران افغان که در اسلام آباد و راولپندی بازداشت شده اند و نیز بازگشائی گذرگاه های مرزی مشترک «تورخم» در ننگرهار و «اسپین بولدک» در قندهار اقدام لازم به عمل آورد.

ابرارحسین نیز در این دیدار اعلام کرد که مراتب فوق را به مقامات کشور متبوع خویش خواهد رساند، سفیر افغانستان در اسلام آباد نیز پس از حمله انتحاری در ایالت سند آن کشور به مقر ارتش پاکستان فرا خوانده شده بود.

فرمانده ارتش افغانستان نیز امروز شنبه در نشست مطبوعاتی به خبرنگاران گفت که حملات راکتی پاکستان به استان ننگرهار و مسدود شدن یکطرفه مرزهای بین افغانستان و پاکستان را از طریق مجاری دیپلماتیک پیگیری خواهند کرد.

کد خبر 362430

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha