یکشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۳:۰۰
۰ نفر

تماشاخانه سنگلج از ۲۷ بهمن میزبان «میراث» به نویسندگی بهرام بیضایی و کارگردانی اصغر خلیلی است؛ نمایشی درباره جدال ۳ برادر بر سر میراث خانه پدری که حبیب دهقان‌نسب، علی نیکزاد، علی‌محمد رادمنش، حمیدرضا کاظمی‌پور و ۱۱ بازیگر دیگر در آن ایفای نقش می‌کنند.

نمایش

دهقان‌نسب كه بيشتر به واسطه بازي در مجموعه‌هاي تلويزيوني و فيلم‌هاي سينمايي نامي آشنا براي مخاطبان است، كار خود را از دهه 40 با تئاتر آغاز كرد و در دوران دانشجويي در كلاس‌هاي درس بيضايي حضور يافت.

  • آثاري كه رنگ نمي‌بازند

به گزارش همشهري، او كه اين روزها سريال خاطره‌انگيز و قديمي «در پناه تو» را روي آنتن تلويزيون دارد، مي‌گويد: كم و بيش با بيشتر آثار بيضايي آشنا هستم. البته نه به اين معني كه تمام آثار اين هنرمند برجسته را مطالعه كرده باشم، بلكه در حد توان و به‌عنوان يك دانشجوي تئاتر، بخشي از آثار ايشان را خوانده و با قلم‌شان آشنا هستم.

دهقان‌نسب در كارنامه بازيگري خود بيش از 70فيلم تلويزيوني و سينمايي و سريال دارد و نكته جالب اينكه نمايش ميراث را در دهه 50 در مقام كارگردان روي صحنه برده بود. او حالا هر شب با همين نمايش در مقام بازيگر روي صحنه سنگلج مي‌رود.اين بازيگر تئاتر، حوزه اجتماعي را يكي از مهم‌ترين زمينه‌هاي علايق خود در سينما، تئاتر و تلويزيون مي‌داند و با اشاره به اينكه همواره به بازي در اين آثار توجه خاصي دارد، مي‌گويد: در آن مقطع زماني كه ميراث را به صحنه بردم، احساس كردم با طرز تلقي‌اي كه از مسائل جامعه وجود دارد، نمايش مي‌تواند در وضعيت آن روز اجرا شود. حالا كه نزديك به 35سال از آن دوران مي‌گذرد، حس مي‌كنم ميراث بيضايي همچنان قابل ارائه و نمايش است.

  • مسائل انساني در صحنه

دهقان‌نسب آثار نمايشي مرتبط به وضعيت زندگي مردم و مضامين اجتماعي و انساني را از آثاري مي‌داند كه گرد كهنگي بر آنها نمي‌نشيند. او يادآور مي‌شود: آثاري همچون ميراث و نمايشنامه‌هاي سوفوكل و چخوف به‌دليل قديمي نشدن انسان و مسائل انساني، براي مردم كهنه نمي‌شوند. به‌نظرم آثار بيضايي هم از همين دسته هستند و رنگ كهنگي نمي‌گيرند. به‌گونه‌اي كه غبار كهنگي و گذر زمان هرگز روي اين نمايشنامه‌ها نمي‌نشيند.

اين پيشكسوت تئاتر، آثار بيضايي را داراي ويژگي‌هاي به‌روز مي‌داند و تأكيد مي‌كند: آثار اين نويسنده و كارگردان با تمام ظرفيت‌هاي بسيار خوبي كه دارند، با گذشت زمان مي‌توانند به فيلم، سريال يا نمايش تبديل شوند و من ميراث را هم از همين دست آثار مي‌دانم. متن نمايشنامه از متون جاودانه بيضايي است و با توجه به علاقه وافري كه به آن داشتم، بازي در نمايش را پذيرفتم. به‌طور حتم متن خوب هر وقت اجرا شود، تماشاگر خود را خواهد داشت.

کد خبر 362450

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha