همشهری آنلاین: برگزیدگان نهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه معرفی شدند.

تجسمی

به گزارش ایسنا مراسم اختتامیه نهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر با حضور سیدرضا صالحی امیری (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، علی مرادخانی (معاون امور هنری ارشاد)، مجید ملانوروزی (مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی) و جمعی از هنرمندان شامگاه سی‌ام بهمن ماه در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که اجرای آن را جواد یحیوی بر عهده داشت فیلم کوتاهی درباره جشنواره نهم و اهداف برگزاری آن پخش شد.

سپس مجتبی آقایی - دبیر جشنواره - پشت تریبون قرار گرفت و با ارائه گزارشی از روند برگزاری جشنواره اظهار کرد: جامعه نجیب و بزرگ تجسمی به لحاظ تعداد مفاخر و گنجینه‌های فرهنگ و هنرش ریشه در اعماق تاریخ دارد. هر چند جشنواره تجسمی فجر جوان است، اما هنر ما ریشه‌ای کهن دارد. به ویژه در دوران بعد از انقلاب که هنرمندان تجسمی نقش کارسازی در اندیشه‌ورزی و بیان پیام‌های انقلاب داشتند.

او افزود: جشنواره تجسمی فجر از دوره هشتم با رویکرد جدیدی که پیش‌بینی شد تنها در چند رشته محدود نبود و گستره وسیعی از حدود 40 رشته را شامل می‌شود. با این رویکرد به ظرفیت‌های تجسمی عنایت بیشتری شد و امکان بروز اندیشه‌های جدید در مدیاهای مختلف فراهم شد.

آقایی همچنین گفت: حدود 13000 پیشنهاد به دست ما رسید که شش هزا ر اثر مورد ارزیابی قرار گرفت و 3163 اثر توسط شورای 10 نفره در فرآیندی بی‌سابقه در جشنواره‌های هنری طی 14 جلسه انتخاب شدند. تک تک اعضای شورا برای انتخاب آثار با یکدیگر تعامل کردند و ایده ارائه دادند.

آقایی ادامه داد: همچنین دبیرخانه به خاطر احترام به حضور تک تک هنرمندان فرصتی را برای اعتراض تعیین کرد تا آثار بار دیگر مورد بازبینی قرار بگیرد. در نهایت 103 اثر در بخش رقابتی برای نمایش در موزه انتخاب شد و علاوه بر آن، ما در فرهنگسرای نیاوران بخش نمایشگاه آثار مفاخر و بخش بین‌الملل را برگزار کردیم.
دبیر جشنواره تجسمی فجر افزود: امیدوارم در دوره‌های آینده، جشنواره در ساختار فستیوال‌های استاندارد دنیا برگزار شود. فعالیت هنرمندان و آثار آن‌ها در طی سال رصد و از آن‌ها برای حضور در جشنواره دعوت شود.

او همچنین بیان کرد: ما امروز داشته‌های بزرگی در تجسمی داریم که اگر زیرساخت‌های لازم برای آن‌ها فراهم شود جشنواره می‌تواند با استفاده از قابلیت هنرمندان به جشنواره‌ای جدی در دنیا تبدیل شود.

آقایی خاطر نشان کرد: متاسفانه در حال حاضر ظرفیت‌های مکانی جوابگو نیست. موزه هنرهای معاصر برای 40 سال پیش طراحی شده و ظرفیت‌های امروز تجسمی با آن دوره قابل مقایسه نیست. ما در شهرستان‌ها هنرآموزان و هنرمندان بسیاری در مقاطع مختلف داریم که مشغول تحصیل هستند.

او ادامه داد: داشته‌های بزرگ تجسمی مسوولیت سنگینی را روی دوش مسوولان قرار داده است. هنرهای تجسمی امروز در اقتصاد خرد و کلان و حوزه دیپلماسی فرهنگی کشور نقش بزرگی ایفا می‌کند، اما به دلیل نداشتن حاشیه و هیاهو نمی‌تواند جایگاه واقعی خود را مطالبه کند.

در ادامه از پرویز کلانتری، اصغر بیچاره، محمد رفیع ضیایی، نشان تانیک، وحید جعفرنژاد، علیقلی ضیایی، علیرضا زهادی و فرامرز قهرمانی‌فر به عنوان درگذشتگان عرصه تجسمی در سال 94 و 95 یاد شد.

بخش بعدی این مراسم تجلیل از شش تن از مفاخر عرصه تجسمی کشور بود. علی قلم‌سیاه (عکاس)، ابوالفضل همتی آهویی ( تصویرگر)، احمد عربانی (کاریکاتوریست)، مجتبی ملک‌زاده (خوشنویس)، علی اصغر تجویدی (نگارگر) و مسعود نجابتی (گرافیست) در این بخش با حضور وزیر ارشاد و معاون هنری‌اش تجلیل شدند و نشان و تندیس طوبای زرین، جایزه نقدی و نشان عالی تجسمی فجر را دریافت کردند. همچنین فیلم کوتاهی از هر هنرمند برای معرفی سوابق آن‌ها به حاضران پخش شد.

در این بخش همچنین از کتاب جشنواره با عنوان طوبای زرین شامل آثار راه یافته و برگزیده جشنواره رونمایی شد.

پس از پایان این بخش، سیدرضا صالحی امیری پشت تریبون قرار گرفت و گفت: جامعه با هنر حیات دارد. هنر روح جامعه است. جامعه بدون هنر مثل انسان بدون روح است و هنر به مثابه دمیدن روح در جان انسان‌های خسته است. این جامعه این مردم و این نسل جوان به هنر و هنرمندان نیازمند است. اگر دانشمندان و صاحبان قلم و اندیشه در عرصه‌های علمی افنخارات ما هستند در عرصه اخلاق و فضیلت و معرفت و معنویت هنرمندان جامعه هسنند که چگونه زیستن را می‌آموزند.

او افزود: اگر هنرهای تجسمی نبود آیا امروز از تمدن در جامعه خبری بود؟ اگر هنرمندان عصر صفوی که از ان دوران به عنوان نزدیکترین نقطه تمدن یاد و به آن افتخار می‌کنیم نبودند امروز چه سخنی برای نسل جدید داشتیم؟ اگر هنر تجسمی عهد ساسانیان و دوره میانی هخامنشیان نبود امروز چه افتخاری برای جهانیان داشتیم؟ تداوم حیات فرهنگ جامعه مدیون هنرمندان و به خصوص صاحبان هنرهای تجسمی است. این ملت و این جامعه و این نسل به این بزرگان افتخار می‌کند.

وزیر ارشاد همچنین اظهار کرد: هنرمندان مایه عزت و شرف و فضیلت هستند و تکریم آنها تکریم یک ملت است. از این منظر آنها بیش از آنکه نیازمند تشویق ما باشند ما نیازمند حضور دائمی آنها در صحنه هستیم تا به نسل جوان این پیام را منتقل کنیم که اگر درخت تجسمی هنوز بار می‌دهد به یمن وجود آنهاست و آنها ریشه فرهنگ و هنر این سرزمین هستند.

من به تک تک شما افتخار می‌کنم و برایتان آرزوی سلامتی دارم. امیدوارم ما به عنوان دولتمردان قدردان زحمات شما باشیم. شما سرمایه‌های بزرگ ما هستید.

صالحی امیری ادامه داد: ما همزمان چند سرمایه اقتصادی فرهنگی اجتماعی و انسانی داریم. این عزیزان که امروز با احساسات پاک تجلیل شدند هم مولد سرمایه اقتصادی هستند هم به لحاظ سرمایه اجتماعی مورد احترام مردمند هم نماد سرمایه فرهنگی هستند و هم به لحاط انسانی بزرگ و فرهیخته‌اند.

در ادامه برگزیدگان نهمین جشنواره هنرهای تجسمی با حضور اعضای شورای هنری جشنواره به شرح زیر اعلام شدند:
مسعود محمدی از تهران
سعید ملتجی از مشهد
حسن کاکاوند از تهران
حبیب پنبه‌چی از کرج
ریحانه مقدم از تهران
محمد باباکوهی از بهشهر
علیرضا ذاکری از تهران
کاظم خراسانی از مشهد
نسرین شاپوری آزاد از تهران
احمد شیخ زاده از اردبیل
فرزانه مندابی (منتخب پروژه اینستاگرام)

برگزیدگان تندیس طوبای زرین، افتخار عضویت در صندوق حمایت از هنرمندان و موسسه توسعه هنرهای تجسمی، امکان سفر مطالعاتی به فرانسه و 100 میلیون ریال جایزه نقدی دریافت کردند.

در پایان نیز عکس دسته جمعی با حضور وزیر ارشاد گرفته شد و نهمین جشنواره تجسمی فجر رسما به کار خود پایان داد.

کامبیز درمبخش، علی فرامرزی، فخرالدین فخرالدینی، پوران درخشنده، غلامحسین امیرخانی، محمدابراهیم جعفری، علی قلم سیاه، علی اصغر کفشچیان مقدم، علی اکبر صادقی، جمشید حقیقت شناس، نصرالله افجه‌ای، قباد شیوا، بهزاد شیشه گران و... از چهره‌های حاضر در این مراسم بودند.

کد خبر 362552

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha