یکشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۴
۰ نفر

شصت‌وهفتمین جشنواره فیلم برلین شامگاه شنبه با برگزاری مراسم اختتامیه در کاخ برلیناله به پایان رسید و جایزه خرس طلایی بهترین فیلم در حالی به یک بانوی فیلمساز از مجارستان اهدا شد که ۴۲ سال پیش همتا و هموطن او توانسته بود این جایزه معتبر را برای کشورش به ارمغان بیاورد.

جشنواره برلین

به گزارش همشهري، ايلديكو انيدي در شرايطي توانست با «درباره جسم و روح» جايزه اصلي برلين 2017 را از آن خود كند كه مجارستان تنها 2مرتبه برنده خرس طلايي شده است. بار اول در 1975مارتا ميساروش با «فرزندخواندگي» بر قله جشنواره برلين ايستاده بود؛ جشنواره‌اي كه نخستين رويداد سينمايي مهم اروپا در سال تازه ميلادي است و در كنار كن و ونيز، معتبرترين جشنواره‌هاي سينمايي دنيا به‌شمار مي‌روند.

امسال رياست هيأت داوران بخش مسابقه بين‌الملل را پل ورهوفن برعهده داشت و مگي جيلنهال، ديگو لونا، يوليا ينتش، وانگ كوانان، دورا بوشوشه و اولافور الياسون همكاران او بودند. انيدي 62ساله سال 1989با نخستين فيلم خود «قرن بيستم من» دوربين طلايي كن را برده بود و كمدي عاشقانه درباره جسم و روح تازه‌ترين فيلم داستاني او در 18سال اخير است. اين فيلم پيش از اختتاميه جوايز داوران كليساي جهاني و فيپرشي (منتقدان بين‌المللي) را هم برده بود.

هيأت داوران جايزه بزرگ خود را به «فليسيته» آلن گوميس، فيلمساز سنگالي- فرانسوي اهدا كرد و آگنيشكا هولاند، فيلمساز لهستاني با «ردپا» جايزه آلفرد بائر را برد. آكي كوريسماكي كه تا روز آخر بخت نخست خرس طلايي برلين بود، با «سوي ديگر اميد» به خرس نقره‌اي بهترين كارگردان رضايت داد. او پس از 6سال دوري از سينما با روايت داستان مهاجري سوري به برلين آمد و اعلام كرد اين آخرين تجربه‌اش در مقام كارگردان خواهد بود. كوريسماكي در اختتاميه روي صحنه نرفت و داوران به ناچار خرس نقره‌اي را تا كنار صندلي او بردند!

كيم مين-هي براي «تنها در ساحل شبانه» جايزه خرس نقره‌اي بهترين بازيگر زن را برد و جايزه بهترين بازيگر مرد به گيورگ فردريش اتريشي براي بازي در «شب‌هاي روشن» رسيد. سباستين لليو و گونزالو مازا براي «زن شگفت‌انگيز» جايزه خرس نقره‌اي بهترين فيلمنامه را به‌دست آوردند و جايزه بهترين دستاورد هنري به دانا بونسكو براي تدوين «آنا عشق من» به كارگرداني كالين پيتر نتسر اهدا شد.

با اينكه تصور مي‌شد موضوع رئيس‌جمهور ماجراجوي آمريكا در اختتاميه برلين به حاشيه رفته اما بخش اهداي جايزه مستند خلاق فرصتي شد تا مستندساز برنده اسكار از دونالد ترامپ انتقاد كند. لورا پويتراس هنگام دادن جايزه به رائد آندوني فلسطيني براي مستند «شكار اشباح» گفت: رئيس‌جمهور ايالات متحده ديروز رسانه‌ها را دشمن مردم ناميد. ما مستندسازها اينجا هستيم تا بگوييم ما دشمن ملي‌گرايي و ممانعت از ورود هستيم.

  • 400فيلم براي 300هزار نفر

امسال در مجموع 24 فيلم در بخش رسمي شصت‌وهفتمين جشنواره برلين حضور داشتند اما 18فيلم در بخش مسابقه براي كسب خرس طلايي و خرس‌هاي نقره‌اي رقابت كردند. يكي از بخش‌هاي ويژه برليناله2017نمايش نسخه بهينه‌سازي‌شده «كلوزآپ» زنده‌ياد عباس كيارستمي بود. از 21بهمن تا اول اسفند 399 فيلم در بخش‌هاي مختلف برليناله به نمايش درآمد و بيش از 300هزار نفر در سينماها به تماشاي فيلم‌ها نشستند. «تمارض» عبد آبست هم تنها نماينده ايران در برلين امسال بود كه 4نوبت در بخش فورم روي پرده رفت.

کد خبر 362581

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha