دوشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۵
۰ نفر

ریچارد شیکل، سینمایی‌نویس نامدار آمریکا و از قدیمی‌ترین منتقدان هفته‌نام تایم روز شنبه بر اثر پیامدهای ناشی از سکته مغزی در لس‌آنجلس از دنیا رفت.

سینما

او كه نگارش نزديك به 40كتاب و كارگرداني چند مستند سينمايي را در كارنامه ثبت كرده بود، هنگام مرگ 84سال داشت. به گزارش همشهري، شيكل در كنار راجر ايبرت از معتبرترين و محترم‌ترين نام‌ها در حوزه نقدنويسي بود و كار خود را از عصر طلايي هاليوود آغاز كرد؛ دوراني كه 5دهه به طول انجاميد و جايگاه او را تا مقام پدر نقد فيلم در آمريكا بالا برد. شيكل از 1965تا 1972منتقد نشريه لايف بود و پس از تعطيل‌شدن اين مجله، به تايم رفت. 38سال كار در اين هفته‌نامه او را به صدايي متمايز، رسا و گاهي تند تبديل كرد و جايگاهي ويژه به منتقدان بخشيد.

هر چند خودش معتقد بود نقدنويسي كاري دمكراتيك نيست و به ذوق، اطلاعات تاريخي و حس عميق به آثار مولف نياز دارد. ساختن بيش از 30مستند سينمايي ازجمله «از جنگ‌هاي ستاره‌اي تا جداي: ساختن حماسه»، نگارش و انتشار كتاب خاطرات «صبح بخير، آقاي زيپ زيپ زيپ: سينما، خاطره و جنگ جهاني دوم» در 2003، همكاري در توليد نسخه خانگي بيش از 30فيلم‌ كلاسيك ازجمله «شرق بهشت»، «در بارانداز» و «تايتانيك» و نوشتن چند كتاب از زندگي ستاره‌ها از ديگر فعاليت‌هاي شيكل بود.

کد خبر 362719

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha