دوشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۸
۰ نفر

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا در رسانه‌های این کشور به «سگ دیوانه» مشهور است اما حتی او هم طی روزهای گذشته و ازجمله سفر دیروزش به بغداد نتوانسته مخالفت‌هایش با مواضع تند و افراطی دونالد ترامپ را مخفی ‌کند.

عراق آمریکا

متيس پس از آنكه در نشست ناتو در موضعگيري درباره روسيه راهي خلاف ترامپ را طي كرد روز گذشته در سفر غيرمنتظره خود به بغداد هم اعلام كرد كه آمريكا به‌دنبال نفت عراق نيست.دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريكا در مبارزات انتخاباتي خود گفته بود مي‌توان از نفت عراق براي پرداخت هزينه‌هاي حمايت نظامي آمريكا از اين كشور استفاده كرد. متيس اما در نخستين سفر خود به بغداد به‌عنوان وزير دفاع آمريكا در بدو ورود اعلام كرد كه حضور آمريكا در عراق با هدف سلطه بر نفت اين كشور نيست. وزير دفاع آمريكا در جمع خبرنگاران گفت: همه ما كه اينجاييم، هزينه گاز و نفت‌مان را خودمان پرداخته‌ايم و در آينده هم همين كار را خواهيم كرد. ما به‌دنبال نفت عراق نيستيم.

ترامپ‌ماه ژانويه هم در سخنراني‌اش براي كاركنان سي‌آي‌اي درباره عراق گفته بود: «ما بايد نفت را نگه مي‌داشتيم اما خب، شايد فرصت ديگري هم به‌وجود بيايد.»متيس روز گذشته درباره اهداف سفرش به عراق گفت: مي‌خواهم از وضع كنوني مطلع شوم و تنها راه براي اين مسئله گفت‌و‌گو با كساني است كه در ميدان حضور دارند. مقام‌هاي دولت آمريكا اعلام كرده‌اند كه وزير دفاع اين كشور قصد دارد در اين سفر و طي گفت‌وگو با مقام‌هاي ارشد عراق درباره استراتژي دوطرف براي مقابله با داعش مذاكره كند.

  • زنجيره مخالفت‌هاي وزير‌دفاع

حرف‌هاي متيس در بغداد جديدترين حلقه از زنجيره تقابل‌هاي او با رئيس‌جمهور آمريكا به‌حساب مي‌آيد. در زماني كه ترامپ قصد انتخاب متيس را به‌عنوان وزير دفاع داشت او را «ژنرال‌ ژنرال‌ها» توصيف كرده بود اما حالا اين ژنرال 4ستاره بازنشسته و رئيس پيشين ستاد فرماندهي مركزي آمريكا (سنتكام) به مشكلي براي رئيس‌جمهور آمريكا تبديل شده است.

متيس به تازگي و با آغاز سفرش به خاورميانه در مقابل حملات ترامپ عليه رسانه‌ها تأكيد كرد كه با مطبوعات مشكلي ندارد و رابطه‌اش با رسانه‌ها بسيار خوب است. متيس با اين حرف از مواضع اخير ترامپ كه رسانه‌ها را دشمن مردم اين كشور خوانده بود فاصله گرفت. وزير دفاع آمريكا پيش از آمدن به منطقه در نشست وزراي دفاع ناتو در بروكسل هم 2بار برخلاف مواضع ترامپ حرف زد.

او در تقابل با ترامپ اعلام كرد كه روسيه تلاش داشته در انتخابات آمريكا دخالت كند و هنوز آمريكا براي همكاري نظامي با روسيه آماده نيست. متيس در بروكسل گفت: ما اكنون در وضعيتي نيستيم كه در سطح نظامي با روسيه همكاري داشته باشيم اما رهبران سياسي براي يافتن زمينه‌اي مشترك يا راهي به جلو تلاش خواهند كرد.

ترامپ پيش از اين خودش هم اعلام كرده بود كه متيس با او درباره مؤثر بودن شكنجه به‌عنوان يك روش بازجويي موافق نبوده است. مايكل فلين، مشاور امنيت ملي دونالد ترامپ پيش از اين به‌خاطر افشاي ارتباطش با روسيه مجبور به استعفا از مقامش تنها پس از 24روز فعاليت شد. اكنون برخي عقيده دارند كه زنجيره‌هاي مخالفت متيس با ترامپ مي‌تواند او را تبديل به نفر بعدي در اين صف كند.

  • يك هفته تا ضرب‌الاجل نقشه تهاجمي

اين سفر در حالي صورت گرفته كه يك هفته تا پايان ضرب‌الاجل ترامپ به متيس براي ارائه طرح و نقشه‌اي جديد و هجومي‌تر براي مقابله با داعش باقي مانده و نيروهاي عراق دومين روز از عمليات سخت خود در غرب بغداد را پشت سر مي‌گذارند. وزير دفاع آمريكا روز گذشته اعلام كرد كه نيروي هوايي آمريكا به‌شدت در عمليات موصل همكاري دارد و نيروهاي عراقي در آستانه آزادي كامل اين شهر هستند.

متيس بايد تا 7روز ديگر استراتژي خواسته شده از سوي ترامپ براي عمليات تهاجمي‌تر عليه داعش را تحويل او دهد.
متيس پيش از سفر به عراق در امارات با مقام‌هاي ‌اين كشور ديدار و گفت‌وگو كرده بود كه محور اصلي آن عمليات نظامي در خاورميانه بوده است. ترامپ روي عربستان و امارات به‌عنوان 2متحد اين كشور براي گسترش عمليات نظامي در عراق و سوريه حساب ويژه‌اي باز كرده است.

دولت ترامپ اعلام كرده كه قصد دارد با ارسال تسليحات بيشتر و گسترده كردن حملات هوايي، عمليات عليه داعش را سرعت بخشد. اين در حالي است كه عراق يكي از كشورهايي است كه دونالد ترامپ دستور ممنوعيت ورود اتباع آنها به آمريكا را صادر كرد. پارلمان عراق به‌دنبال اين مسئله با مصوبه‌اي خواستار كاهش روابط بغداد با واشنگتن شد.

کد خبر 362722

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha