مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: این مطلب به نکات ارزنده‌ای اشاره می‌کند که رعایت آنها باعث افزایش مهارت رانندگی و بالا بردن ایمنی خودرو و سرنشینان آن می‌شود.

عکس: زهرا شیخایی

  • عکس: زهرا شیخایی

هرکس که مایل به بهبود مهارت‌های رانندگی خود است، سزاوار احترام است، رانندگان حرفه‌ای فرمول یک هرگز ادعا نمی‌کنند که بهترین راننده هستند؛ جدای از اینکه چه تعداد جایزه کسب کرده‌اند، ممارست در تمرین از جمله مهم‌ترین نکات رانندگی حرفه‌ای است.

  • مهارت‌های رانندگی: 

1. انتخاب اتومبیل: اگر شما به اتومبیل بهتری دسترسی دارید، حتماً اتومبیل خود را عوض کنید. این کار باعث می‌شود که رانندگی را بطور کامل یاد بگیرید. نه اینکه تنها بخشی از مهارت‌ها را بخاطر محدودیت‌های اتومبیل خود بیاموزید.

2. یافتن یک مکان مناسب برای تمرین: بهترین مکان برای تمرین، جاده‌ها خلوت و متروکه است. حتماً شما در نزدیکی محل سکونت خود جایی را می‌شناسید که فضای باز زیادی در اختیار شما قرار می‌دهد و رفت و آمد اتومبیل‌ها در آن جا کم است. سعی کنید همیشه مکان مناسبی برای تمرین پیدا کنید. حتی یک پارکینگ بزرگ به مراتب بهتر از خیابان است.

3. توجه به رفتار اتومبیل: در هنگام رانندگی تنها به رانندگی خود تمرکز نکنید. بلکه بر رفتار اتومبیل نیز تمرکز داشته باشد. از جمله پایداری، شتاب، ترمز و غیره. وقتی شما یاد بگیرید که رفتار اتومبیل خود را درک کنید، آنگاه می‌توانید با هر نوع وسیله نقلیه‌ای به بهترین نحو رانندگی کنید و از تمام قابلیت‌های آن بهره بگیرید.

4. پیش بینی آینده: خود را در موقعیت‌های خاص که ممکن است در آن گرفتار شوید فرض کنید. لاستیک پنچر، رانندگی با سرعت بالا و بدون کنترل، خرابی اتومبیل، تصادف، حرکات ناگهانی سایر اتومبیل هاو غیره. فکر کنید که در این حالت خاص چه کاری از دست شما ساخته است؟ نقاط ضعف خود را بشناسید و سعی کنید آنها را بهبود دهید.

5. ترمز دستی تنها برای دریفت کشیدن نیست! در برخی از مواقع استفاده از ترمز دستی برای کنترل سرعت مفید است. رفتار ترمز دستی اتومبیل خود را بررسی کنید و ببینید تا چه حدی می‌تواند به شما در کنترل بهتر اتومبیل کمک کند. اگر ترمز دستی خیلی سفتی دارید و یا اگر خیلی بالا می‌آید، آن را رگلاژ کنید.

6. توقف اضطراری: اتومبیل شما مشکلی دارد. مجبور به توقف در نزدیک‌ترین محل مناسب هستید. کجا را انتخاب می‌کنید؟ در اتوبان، در جاده و در هر شرایط دیگری یاد بگیرید محل مناسب برای توقف اضطراری کجا می‌تواند باشد. مثلاً در اتوبان، هر جا که علامت‌های به این شکل ////// مخصوص توقف اضطراری دارد، می‌تواند مکان مناسبی باشد. اما گاهی پیش می‌آید که نمی‌توانیم محل مناسبی را پیدا کنیم. در این شرایط تا حد امکان به گوشه خیابان (یا حتی خاکی) نزدیک شوید، چراغ‌های فلاشر را روشن کنید، مثلث خطر عقب را حتماً در 10 متری خودرو (پشت سر) قرار دهید. اگر مثلث خطر ندارید، حداقل یک دبه 4 لیتری خالی را در فاصله 10 متری اتومبیل خود قرار دهید تا به سایر رانندگان اطلاع دهید که شما در وضعیت اضطراری هستید.

7. شناسایی موقعیت‌های خطرناک: در هنگام رانندگی هر موقعیت خطرناکی را شناسایی کنید. سپس هنگامیکه در آن قرار گرفتید، فکر کنید که کدام عکس العمل برای مواجهه با این شرایط بهتر است؟ این کار را تمرین کنید. مثلاً چگونه در سرازیری‌های تند، دنده معکوس بکشیم و سرعت اتومبیل را کم کنیم؟ این خود نوعی تمرین برای شرایط خطر است.

8. تمرین دنده عقب تنها با استفاده از آینه‌های جانبی: این کار یکی از مورد استفاده ترین مهارت‌های رانندگی است. خروج از پارکینگ، پارک دوبل، تنظیم فاصله‌ها، پارک با دنده عقب همه از مواردی هستند که استفاده از آینه‌های جانبی کمک بسیاری به شما خواهد کرد.

9. تمرین ترمز کردن در شرایط اضطراری: در مکان خلوتی ترمز اتومبیل خود را به روش‌های مختلف و با سرعت‌های مختلف امتحان کنید تا هرچه بیشر رفتار اتومبیل را تحت کنترل خود درآورید.

  • توصیه‌ها: به یاد داشته باشید که تنها با تمرین است که رانندگی شما کامل می‌شود. هیچکس با بازی کردن NFS راننده‌ی حرفه‌ای نشده است! مهم نیست که شما چقدر مهارت دارید. تا زمانیکه لازم نشده از آن استفاده نکنید. چیتا سریع‌ترین دونده‌ی روی زمین است، اما تا لازم نباشد، سریع نمی‌دود! مانورهای کوچکی به اتومبیل خود بدهید. شاید گاهی لازم باشد در هنگام تمرین در مکان‌های خلوت، دستی را بکشید و رفتار اتومبیل خود را زیر نظر بگیرید. از تمرین رانندگی لذت ببرید. 
  • هشدارها: وسایل سنگین(ون‌ها و کامیون‌ها) ترمز دستی سبکی ندارند. توجه کنید که هر وسیله نقلیه‌ای ترمز دستی خاص خود را دارد. پس با هر وسیله‌ای این تمرین را انجام ندهید! مطمئن شوید که اتومبیل شما هیچ نقص فنی نداشته باشد. سیستم تعلیق، ترمزها، چراغ‌ها، گیربکس و بخصوص لاستیک‌ها. همگی باید در وضعیت مناسبی باشند. نقص در یکی از سیستم‌های اتومبیل، شما را در موقعیت خطرناکی قرار می‌دهد.
کد خبر 362768

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha