سه‌شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵
۰ نفر

همشهری دو - مریم حدادی: برای شروع تغییر در خانه، لازم نیست حتما مدرک خاصی در زمینه‌های مختلف هنری داشته باشید؛ همین‌قدر که تصمیم بگیرید، خودبه‌خود مسیر بسیاری از خواسته‌های‌تان را طی می‌کنید.

نقاشی روی پارچه

 اين روزها همه در تكاپوي آماده شدن براي سال نو هستند و در حال زيرنظر گرفتن انواع مغازه‌ها و كالاها براي نو نوار شدن منزل‌شان. اما باور كنيد خريد، آخرين راه براي ايجاد تغيير است. شما مي‌توانيد با تزريق مقداري حس «من مي‌توانم» به درون خودتان به سمت كارهايي برويد كه تا‌كنون آنها را انجام نداده‌ايد. نقاشي، يكي از همين كارهاي جذاب است كه از كودكي ما را درگير خود كرده و اتفاقا حالا هم مي‌تواند باعث طراوت زندگي شود. لباس‌هاي سال پيش، شال‌هاي ساده، روتختي بي‌روح و رنگ و هرچيز ديگري كه احساس مي‌كنيد براي شما تكراري شده است يا ديگر قابل استفاده نيست را در مقابل خود بچينيد. شما مي‌توانيد به كمك چند تكه كاغذ در نقش شابلون و چند رنگ مختلف، همه آنها را مجددا وارد چرخه استفاده خود كنيد. براي زيباتر شدن كار حتما سري به مطالب شناخت رنگ بزنيد تا بتوانيد تركيب‌هاي زيبايي را خلق كنيد.

  • از اينجا شروع كنيد

اولين وسيله براي شروع كار شما، رنگ است. شما به تعدادي رنگ اكريليك مخصوص پارچه احتياج داريد. از بين انواع رنگ‌هاي موجود، بايد به كمك فروشنده، نوعي از رنگ مرغوب را تهيه كنيد كه در مقابل شست‌وشو تا حد امكان مقاوم باشد. بعد از رنگ بايد به سراغ قلمو برويد. قلمو‌هاي 000(سه صفر) و 0000(چهار صفر) و يك قلموي ساده همه آن چيزي است كه قرار است شما را براي نقاشي روي پارچه همراهي كند. دقت كنيد كه قلمو بايد از جنس مرغوبي باشد؛ چرا كه ممكن است در ميانه راه، موهاي سر آن جدا شده و در ميان رنگ‌هاي روي پارچه جا بماند. مقوا، كاغذ يا طلق، براي ايجاد طرح و پياده كردن آنها روي لباس يا پارچه مورد نظر شما، آخرين نيازهاست. طرح را از اينترنت، مجلات يا كتاب‌ها انتخاب كنيد، آن را روي طلق يا مقوا پياده كنيد و حالا به دل ميدان بزنيد.

  • خلاق باشيد

براي نقاشي روي پارچه‌ها بايد از خلاقيت‌تان كمك بگيريد؛ مثلا براي طرح زدن روي يك پيراهن، دقيقا نقطه وسط لباس را انتخاب نكنيد؛ به سراغ سر آستين‌ها برويد يا روي شانه يك سمت و روي آرنج سمت ديگر لباس مي‌توانند با طرح‌هاي ساده و زيبا جذاب و ديدني شوند. اگر طرحي را براي شابلون خود انتخاب كرده‌ايد كه بزرگ است و ايده خاصي براي رنگ آميزي آن نداريد، مي‌توانيد درون آن طرح را با كمك نقطه‌هاي كوچك رنگي از طيف رنگين‌كماني گرفته تا انواع مختلف يك رنگ، پر كنيد؛ به همين راحتي و به همين زيبايي. حواس‌تان باشد كه حتما بعد از خشك شدن رنگ‌ها، از سمت پشت و داخل لباس روي نقاشي‌تان اتوي گرم قرار دهيد تا هم چروك‌هايي كه حين خشك شدن به‌وجود آمده‌اند از بين بروند و هم ماندگاري آنها بالا برود.

  • به پذيرايي بياييد

به كوسن‌هاي مبل نگاه كنيد. رنگ و روي آنها رفته است و گوشه‌هايش سائيده شده؟! يا اصلا از طرح آنها خسته شده‌ايد؟ راه‌حل ساده‌اي براي ايجاد تغيير وجود دارد. مي‌توانيد به سراغ يك پارچه‌فروشي برويد و مقداري پارچه‌ كتان ساده، متناسب با رنگ مبل‌هاي خود انتخاب كنيد. مقداري هم براي آويز‌هاي پرده‌هاي‌تان درنظر بگيريد. حالا يك طرح را كه از قديم‌ الايام دوست داشتيد آن‌ را روي پارچه‌هاي مبل‌هاي خود ببينيد انتخاب كنيد. شابلون موردنظر را همراه با اندازه‌اي كه دوست داريد روي پارچه تكرار شود، انتخاب كنيد و تمام! به كمك توضيحات قبل، مراحل كار را انجام دهيد. و در نهايت از هنر و سليقه خودتان لذت ببريد.

  • بدون رنگ چه كنيد

اگر رنگ در دسترس نداريد و حدس مي‌زنيد كه بعد از اين هم ديگر به كارتان نمي‌آيد، باز هم شما مي‌توانيد بدون داشتن انواع آنها، مقداري از اين حجم ايده‌ها را پياده كنيد اما به‌صورت محدودتر. مانند روش‌هايي كه در قسمت‌هاي قبلي توضيح داده شد شابلون را آماده كنيد. مقداري مايع وايتكس را درون كاسه‌اي كوچك بريزيد و به كمك آب رقيق كنيد، بعد با كمك اسفنج و به آرامي روي لباس يا پارچه مدنظرتان در اطراف طرح شابلون مايع را پخش كنيد. حتي مي‌توانيد با اسپري يا افشان كردن مايع روي پارچه، طرح‌هاي نامنظم و زيبايي ايجاد كنيد. همه اينها نهايتا يك محصول جديد دست ساز در اختيار شما قرار خواهند داد.

  • بدون شابلون هم امتحان كنيد

اگر در طراحي حرفه‌اي هستيد ديگر نيازي به شابلون نداريد و مي‌توانيد طرح‌هاي موردنظرتان را به راحتي و با دست باز، روي انواع پارچه‌ها پياده كنيد.شايد در ابتدا به‌نظرتان كار روي پارچه‌ كشي مانند ريون يا مخمل سخت باشد، اما با كمي دقت و كسب اطلاعات درباره روش‌هاي ساده و مخصوص هركدام، مي‌توانيد توليدات فراواني داشته باشيد. در نتيجه كار روي انواع پارچه‌ها شما مي‌توانيد كيف‌، كفش، مانتو، شال و ساق دست و... را متناسب با طرح‌هايي كه دوست داريد، هماهنگ كرده و از اين زيبايي لذت ببريد.

کد خبر 362774

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha