همشهری آنلاین: کالیفرنیا، ایالتی که مدت‌ها بود با خشکسالی دست به گریبا شده‌بود در این زمستان با حجم باورنکردنی از باران مواجه شد درحدی که این ایالت دچار بحران‌هایی مانند آسیب‌دیدگی مرتفع‌ترین سد آمریکا شد.

براساس گزارش نيچر، اكنون محققان دريافته‌اند كه عامل اين آشفتگي پديده‌اي است كه به رودخانه‌ اتمسفري شهرت دارد، مسيرهايي باريك از بخار متمركز آب كه در ميان اتمسفر معلقند، و حجم آب موجود در آنها ممكن است 15 برابر بيشتر از ميزان آب جاري در مي‌سي‌سي‌پي باشد.

اين رودها جريان‌هاي منحصر‌به‌فردي از بخار آب  در اتمسفر هستند كه عامل اصلي انتقال افقي بخار آب در خارج از مناطق استوايي به شمار مي‌روند. اين توده‌هاي معلق بخار آب كه ممكن است وسعتي برابر 400 تا 600 كيلومتر داشته‌باشند، مقصر اصلي هر هفت سيل بزرگي شناخته شده‌اند كه از سال 1996 تا 2007 در رود راشن كاليفرنيا رخ داده‌است. همچنين اين پديده مقصر بارش سنگين برف در سال 2010 در سواحل شرقي شناسايي شده‌است.

تمامي 10 سيل بزرگ انگلستان كه از دهه 1970 تاكنون رخ داده‌اند نيز تحت تاثير رودهاي اتمسفري ايجاد شده‌اند و اكنون دانشمندان لابراتوار پيش‌ران جت ناسا دريافته‌اند 75 درصد از تند‌بادها و باران‌هاي شديد در سواحل سرتاسر جهان به دليل وجود اين رودها در اتمسفر زمين ايجاد مي‌شوند.

محققان همچنين وجود اين رودخانه‌ها را با بارش‌هاي شديد برف و باران در غرب ايالات متحده و به ويژه توفان‌هاي اخير كاليفرنيا ارتباط داده‌اند. طي هفته‌هاي گذشته هشدارهاي سيلاب در كاليفرنيا زندگي 14 ميليون نفر را تحت تاثير خود قرار داد، هشدارهايي كه تا پنجشنبه گذشته ادامه داشتند. سازمان هواشناسي آمريكا به تازگي اعلام كرده‌است توفان‌هايي كه در آينده در آمريكا رخ خواهند داد باعث ايجاد سيل در مناطقي خواهند شد كه براي ده‌ها سال دچار سيل نشده‌اند.

محققان تاثير رودهاي اتمسفري را به واسطه تحليل و بررسي داده‌هاي مرتبط با توفان‌هاي جهان در خارج از مناطق گرمسيري از سال 1997 تا 2014 كشف كردند و دريافتند اين پديده‌ها با 30 تا 50 درصد از شديد‌ترين اين توفان‌ها در ارتباطند. همچنين محققان دريافتند بادهايي كه به واسطه جريان اين رودها ايجاد مي‌شوند سرعتي دوبرابر بيشتر از سرعت وزش باد‌ها در توفان‌هاي معمولي دارند.

کد خبر 362785

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha