سه‌شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: شورای عالی قضات و دادستان‌های ترکیه اعلام کرد: تعداد قضات و دادستان‌های از کار برکنار شده ترکیه با اخراج ۲۲۷ نفر دیگر، به سه هزار و ۸۸۶ نفر رسید.

ترکیه

به گزارش ایرنا، وکیل این تشکل عالی قضایی ترکیه  اعلام کرد :این افراد به علت انتساب به گروه فتح الله گولن موسوم به 'فتو' و به اتهام دست داشتن در کودتای 25 تیرماه از کار برکنار شده‌اند.

محمد ییلماز وکیل این تشکل عالی قضایی و رئیس شعبه 2 این تشکل قضایی اعلام کرد: احکام اخراج این افراد بر اساس قانون و با استفاده از 'بخشنامه در حکم قانون' صادر شده است.

بر اساس قوانین ترکیه، این بخشنامه در وضعیت حالت فوق‌العاده صادر شده و به اجرا در می‌آید.

ترکیه بعد از کودتا در سه دوره متوالی سه ماهه که همچنان ادامه دارد، حالت فوق‌العاده در کشور اعلام کرده و با استفاده از اختیارات قانونی متاثر از آن، به تصفیه همه ارکان حکومتی و دولت از افراد متهم به کودتا پرداخته و تاکنون حدود 150 هزار نفر را از کار برکنار کرده است.

ییلماز همچنین بیان کرد: قضات و دادستان‌های برکنار شده در پی یک بررسی چند لایه و مرحله به مرحله و بر اساس اسناد و شواهد متقن از کار برکنار شده‌اند.

وی اظهار کرد: در تلفن همراه تعدادی از متهمان دستگیر و برکنار شده، اسنادی مبنی بر استفاده این افراد از سیستم امنیتی بایلوک که مورد استفاده گروه گولن در سازماندهی کودتا قرار می‌گرفت، کشف شده است.

وی گفت: همچنین از زمان کودتای 25 تیرماه تا کنون برای چهار هزار و 176 نفر از قضات و دادستان‌های ترکیه پرونده تشکیل شده که از این تعداد سه هزار و 886 نفر اخراج شده‌اند و پرونده بقیه نیز در دست بررسی است.

وی افزود: همچنین در بررسی شورای عالی قضات و دادستان‌های ترکیه 200 نفر از افراد از کار برکنار شده بی‌گناه تشخیص داده شده و به کار خود بازگشته‌اند.

وی بیان کرد: یک هزار و 760 قاضی و دادستان که از سیستم و نرم افزار امنیتی بایلوک استفاده می‌کردند، از کار برکنار شده‌اند و هم اکنون حتی یک مورد قاضی و دادستان که از این نرم افزار استفاده کند، بر سر کار نیست.

دولت ترکیه دو هفته پیش نیز چهار هزار و 464 نفر از کارمندان دولتی را با صدور بخشنامه در حکم قانون از کار خود اخراج کرد که 330 نفر از آنها از دانشگاهیان بودند که اخراج آنها موجب اعتراضاتی در دانشگاه آنکارا شد.

کد خبر 362821

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha