همشهری آنلاین: وزیر بهداشت گفت: برخی افراد که ۳۵ سال در حوزه بهداشت تلاش کرده اند و جوانی خود را در این حوزه گذاشته اند، اذعان دارند که اقدامات انجام شده در دولت یازدهم در حوزه بهداشت، در طول ۳۰ سال گذشته بی‌سابقه و بی‌نظیر بوده است.

وزیر بهداشت

به گزارش وبدا، دکتر سید حسن هاشمی، در آیین افتتاح 657 واحد ارائه خدمات بهداشتی روستایی در کشور که با مرکزیت مازندران برگزار شد، اظهار داشت: علیرغم منفی‌بافی‌های برخی افراد اما دولت در حوزه بهداشت، زحمات زیادی کشیده به عنوان نمونه در طول سالهای 93 و 94، حدود 2700 واحد بهداشتی با اعتباری بالغ بر 780 میلیارد تومان با رویکرد و اولویت مناطق محروم احداث و 12 هزار و 780 واحد بهداشتی نوسازی و بازسازی شده که در قالب آن 500 هزار متر مربع فضای فیزیکی به حوزه بهداشت اضافه شده است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در طول سالهای 82 تا 92 در کشور حدود 200 میلیارد تومان در حوزه بهداشت هزینه شده است، از هزینه کرد 1528 میلیارد تومان در سالهای 93 و 94 در کشور خبر داد و افزود: در سال جاری و سال آینده با همکاری استانداران کشور و خیرین سلامت، 2 میلیون متر مربع فضای فیزیکی با اعتباری بالغ بر 2750 میلیارد تومان به واحدهای بهداشتی کشور اضافه می‌شود.

دکتر هاشمی گفت: امروز 657 پروژه بهداشتی در در 47 دانشگاه علوم پزشکی و 28 استان کشور به صورت همزمان افتتاح می‌شود و 200 هزار متر مربع به فضاهای بهداشتی افزوده می‌شود.

وزیر بهداشت با بیان این که 10 درصد از پروژه‌هایی که امروز افتتاح می‌شود مربوط به استان مازندران است، گفت: جای خوشحالی است که استانهای سیستان و بلوچستان و هرمزگان در صدر این تعداد پروژه قرار دارند به عنوان نمونه در ایرانشهر که در دوران گذشته، تامین پزشک و امکانات دشوار بود، امروز 54 پروژه بهداشتی افتتاح می‌شود.


وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: برای ارائه خدمات نوین بهداشتی در کشور تا کنون 1290 مرکز جامع خدمات سلامت و 3841 پایگاه سلامت ساخته شده و پایگاه‌های سلامت به ازای هر 12 هزار و 500 نفر و مراکز جامع خدمات سلامت به ازای هر 25 تا 50 هزار نفر جمعیت ایجاد شده است اما علیرغم عدم مجوز برای استخدام نیروی انسانی، 20 هزار نفر در قالب خرید خدمت به کار گرفته شدند و با وجود این امکانات، میتوان به اجرای نظام ارجاع امیدوار بود و پس از آن، هیچ ایرانی در شهر و روستا نیست که تحت پوشش خدمات بهداشتی نباشد.

دکتر هاشمی با بیان اینکه در بازطراحی شبکه بهداشت کشور برای تمام سنین برنامه وجود دارد، افزود: تا کنون برای 64 میلیون نفر پرونده الکترونیک سلامت تشکیل شده در حالی که بیش از 15 سال بود که از آن صحبت می‌شد و حداقل چند ده میلیارد تومان برای آن هزینه شد اما برای پوشش کامل پرونده الکترونیک سلامت در برخی از نقاط کشور نیازمند بستر اینترنت هستیم که با همکاری وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات در حال آماده سازی است.

وزیر بهداشت 90 درصد از علت مرگ مردم را به دلیل بیماری‌های غیرواگیر عنوان و به تغییر الگوی بیماری‌ها از واگیر به غیرواگیر در سالهای اخیر اشاره کرد و گفت: در دوران گذشته بیماری‌های مانند دیفتری و کزاز بیشترین علت مرگ مردم بودند اما در حال حاضر بیماری‌های قلبی عروقی، سکته های قلبی و مغزی، سرطان‌ها، بیماری‌های تنفسی و حوادث ترافیکی، بیشترین عامل مرگ مردم ایران هستند و هدف ما این است که تا سال 2030، حدود 25 درصد از این مرگ‌ها را کاهش دهیم.

دکتر هاشمی یادآور شد: برای اجرایی کردن سند ملی کنترل و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر در کشور، تا کنون اجرای آزمایشی این سند در 4 شهرستان کشور آغاز شده و برای همه گروه‌های سنی برنامه‌های ویژه ای داریم.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه سلامت دهان و دندان در کشور، گفت: برای اولین بار برای 7 میلیون نفر از دانش آموزان کشور و در طی 2 و 3 نوبت، اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از پوسیدگی دندان انجام شده و در حوزه درمان نیز 2400 واحد درمانی به یونیت مجهز شده و در 60 مرکز تجمعی، حداقل 5 یونیت وجود دارد و 1500 دندانپزشک از طریق خرید خدمت و با محوریت مناطق محروم بکار گرفته شدند.

دکتر هاشمی گفت: از مردم تقاضا داریم تا از سلامتی خود مراقبت بیشتری کنند زیرا افزایش وزن یکی از مشکلات بسیار جدی در کشور است که باید در تغذیه رعایت شود خوشبختانه 3 میلیون نفر تحت عنوان سفیر سلامت در کشوربه صورت داوطلبانه به کار گرفته شدند تا بدون هزینه به ارتقای دانش و مهارت پیشگیری از بیماری‌ها کمک کنند.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص لزوم اصلاحات در طرح پزشک خانواده، گفت: باید به تحقق این شعار کمک کنیم که هیچ ایرانی نباید برای دریافت خدمات بهداشتی و درمانی در هر نقطه از کشور، دچار مشکل شود و از مردم انتظار داریم که به سیستم بهداشت و درمان اعتماد کرده و به مراکز بهداشتی مراجعه کنند زیرا نیروهای تخصصی آماده ارائه خدمات به آنها هستند.

وزیر بهداشت ضمن انتقاد از افرادی که صرف منابع اعتباری در حوزه سلامت را هزینه می دانند، اضافه کرد: در بین مسئولان کشور بسیاری از آنها، حوزه سلامت را هزینه بر می دانند اما هزینه کردن در این حوزه، سرمایه گذاری است و از ابتدای دولت یازدهم تا کنون، هزینه‌های حوزه سلامت کشور به اندازه سوبسیدی است که دولت در سال 95 برای گندم پرداخت کرده است.

دکتر هاشمی با اشاره به افزایش رضایتمندی مردم از خدمات حوزه سلامت، گفت: در آخرین نظرسنجی وزارت کشور، حوزه سلامت با اختلاف زیاد در صدر رضایتمندی مردم از حوزه خدمات قرار دارد اما به دلیل بد عهدی شرکا و زخم زبان برخی افراد، پرداخت مطالبات به ارائه دهندکان خدمات و تامین کنندگان دارو و تجهیزات پزشکی به تعویق افتاده است.

وزیر بهداشت تصریح کرد: رضایت مردم بسیار مهم و اساسی است و کمر همت بسته ایم که رضایتمندی مردم را افزایش دهیم اما نباید درگیر حاشیه‌ها شویم و باید با افتخار، مسیر خدمت به مردم را ادامه دهیم.

کد خبر 362834

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha