سه‌شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: هنوز مدت زیادی از کناره گیری «دونالد تسانگ» رئیس اجرایی منطقه هنگ کنگ نگذشته که وی به جرم تخلفات اداری در جریان حکمرانی بر این منطقه به هفت سال زندان محکوم شده است.

هفت سال حبس برای رئیس سابق منطقه هنگ کنگ

به گزارش ایرنا، وی که در بازداشت بسر می برد تا حکم زندانش به طور رسمی صادر شود، روز سه شنبه به دلیل بروز مشکلات جسمانی در حین بازداشت راهی بیمارستان شد.

این اولین بار است که یک رهبر از هنگ کنگ به دلیل تخلفات اداری در جریان ریاست بر این منطقه بازداشت می شود و روانه زندان می شود.

قرار است همین هفته پس از تکمیل این پرونده حکم وی صادر شود و روزنامه هنگ کنگی ساوت چاینا نیز روز سه شنبه اعلام کرد که هفت سال حبس برای وی در نظر گرفته شده است.

وی که ۷۲ سال دارد، دوشنبه شب در حالی که در پشت میله های بازداشتگاه بسر می برد، به مامورانی که تدابیر امنیتی شدیدی علیه وی در نظر گرفته اند گفت که حالش خوب نیست و پس از مدتی به بیمارستان منتقل شد.

گزارش نشریه هنگ کنگی حاکی است که او ضمن تخلفات اداری در جریان ریاست بر هنگ کنگ نزدیک به سه میلیون و ۳۰۰ هزار دلار هنگ کنگ نیز رشوه دریافت کرده است.

«تسانگ» پیشتر این اتهام و البته اتهام یک فقره «دریافت امتیازات» و دو فقره «تخلف اداری حین خدمت» را رد کرده و خود را بی‌گناه دانسته است.

او دیروز به همراه همسرش در حالی در دادگاه حاضر شد که بیش از ۱۰۰ روزنامه نگار و خبرنگار رسانه های مختلف در حال پوشش خبر محاکمه وی بودند.

در برخی گزارش ها آمده است که ممکن است با در نظر گرفتن برخی تخفیفات، او سه سال حبس تعلیقی بگیرد که در این صورت تحت نظر خواهد بود اما زندانی نخواهد شد.

وکلای وی گفته اند که او به دلیل داشتن سن بالا شرایط فیزیکی، روحی و روانی مساعدی ندارد و باید با نظر داشت خدمات وی دادگاه حکم سنگینی برای او در نظر نگیرد.

«دونالد تسانگ» در سال ٢٠٠٥ به سمت رئیس اجرایی منطقه هنگ کنگ انتخاب شد. انتخاب او پس از استعفای «تونگ چی هوا» اولین رئیس اجرایی این منطقه صورت گرفت که محبوبیتی در میان مردم هنگ کنگ نداشت و ظاهرا به علت بیماری از سمت خود کناره گرفت.

پرونده اتهامی علیه وی به دوره دو ساله ٢٠١٠ تا ٢٠١٢ باز می‌گردد. در سال ٢٠١٢، او از سمت رئیس اجرایی کناره گرفت و خود را بازنشسته کرد.

ریاست تشکیلات اداری هنگ‌کنگ با رئیس اجرایی است که توسط یک شورای انتخاباتی متشکل از نمایندگان گروه‌ها و تشکل‌های مختلف اجتماعی و صنفی این منطقه و همچنین نمایندگان دولت مرکزی چین تشکیل می شود.

تسانگ در هنگ‌کنگ متولد شده و در زمانی که این شهر تحت نظارت بریتانیا بود، نخستین فرد چینی تبار بود که در تشکیلات دولت محلی به سمت سرپرست امور مالی منصوب شد.

هنگ‌کنگ از دهه ۱۸۴۰ تحت حاکمیت بریتانیا بود اما در سال ۱۸۹۸، دولت‌های بریتانیا و چین معاهده‌ای را امضا کردند که براساس آن، هنگ‌کنگ به صورت اجاره ۹۹ ساله در اختیار بریتانیا قرار گرفت. بریتانیا در سال ۱۹۹۷، هنگ‌کنگ را با فرمول «یک کشور، دو نظام» به چین برگرداند.

بریتانیا و چین پیشتر در سال ۱۹۸۴ توافق کرده بودند که هنگ‌کنگ تا سال ۲۰۴۷، به جز در امور خارجی و دفاعی دارای سطح خودمختاری بالایی باشد.

کد خبر 362842

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha