همشهری آنلاین: دکتر فرهنگی با تشریح کارکردهای اخلاقی تبلیغات و ترویج فروش، گفت: بازاریاب‌ها و مبلغان، عوامل تمدن‌ساز هستند.

به گزارش خبرنگار همشهري آنلاين، دكتر علي‌اكبر فرهنگي روز سه‌شنبه در «دومين كنفرانس مديريت بازاريابي» در دانشكده مديريت دانشگاه تهران كه با محوريت مديريت تبليغات برگزار شد، در تشريح كاركردهاي اخلاقي تبليغات و ترويج فروش، گفت: تبليغات «اطلاع‌رساني» مي‌كند، به سطح زندگي بالاتري توجه دارد، رقابت را افزايش مي‌دهد، به شركت‌هاي جديد فرصت مي‌دهد تا وارد بازار شوند و همچنين ايجاد اشتغال مي‌كند.

اين استاد دانشگاه تهران، بازارياب‌ها و مبلغان را به عنوان عوامل تمدن‌ساز اطلاق كرد و گفت: تمدن عبارت از ايجاد احتياجات تازه و رفع آنها به طريق بهتر است. همزمان با شكل‌گيري انقلاب صنعتي و توليد انبوه، مصرف انبوه هم به نوعي شكل گرفت و اين مصرف انبوه را تبليغات پديد آورده و مي‌آورد؛ بنابراين بازاريابي و تبليغات، ايجاد احتياج مي‌كند.

وي افزود: رصد تاريخ تطور تمدن بشري نيز نشان مي‌دهد جامعه‌اي كه مردم آن احتياجات بيشتري دارند، نسبت به جامعه‌اي كه شهروندان در آن در حد همان احتياجات اوليه باقي مانده‌اند، از سطح زندگي بالاتري هم برخوردار هستند.

دكتر فرهنگي با اين مقدمه، بخش ديگر سخنانش درباره جنبه‌هاي منتقدانه به تبليغات را مطرح كرد و گفت: منتقدان تبليغات معتقد هستند كه آنچه تبليغات به دنبالش است بيشتر پروپاگاندا است تا اطلاع‌رساني. همچنين عنوان مي‌كنند تبليغات در مصرف‌كنندگان ايجاد مادي‌گرايي، نياز و خواسته كاذب و تمايل تظاهري به مصرف مي‌كند و به اين ترتيب باعث فشار روحي و رواني در آنها مي‌شود.

وي تصريح كرد: عمليات تبليغات و ترويج ممكن است كاملاً قانوني باشد اما اخلاقي نه؛ بنابراين مديران بازاريابي مي‌بايست درستي و اخلاقي بودن كارهاي خود را معلوم كنند.

دكتر فرهنگي، از سوء استفاده‌هايي كه در حراج‌ها مي‌شود، بي‌اخلاقي‌هايي كه در فروش‌هاي پستي و بازاريابي از راه دور صورت مي‌گيرد و سوء استفاده‌هايي كه از اينترنت و خريدهاي اينترنتي مي‌شود به عنوان مصداق‌هايي نام برد كه سبب مي‌شود منتقدان تبليغات آن را فريب‌كارانه قلمداد كنند.

اين استاد دانشگاه تهران گفت: در يك پژوهش كه در ايران صورت گرفته است 87 درصد پاسخگويان اظهار كرده‌اند كه تبليغات دروغ است.

کد خبر 362854

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha