سه‌شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۶
۰ نفر

بحران آب که در سال‌های اخیر بیشتر خود را نشان داده است، مسئله رسیدگی به وضعیت آب‌های مرزی و دیپلماسی آب را پیش کشیده است.

آب بحران

 عباس كشاورز، معاون زراعت وزارت جهادكشاورزي در اين زمينه اظهار داشت: حق استفاده از آب‌هاي مرزي ايران تاكنون مورد توجه قرار نگرفته بود اما هم‌اكنون طرح مرزي غرب كليد خورده است. همچنين كارگاه‌هايي براي پرداختن به موضوع آب‌هاي مرزي توسط دولت برگزار مي‌شود. وي ادامه داد:‌ درواقع چراغي براي موضوع آب‌هاي مرزي روشن‌شده است و اين موضوع به‌صورت جدي روي ميز دولت آمده است.

عباس كشاورز در نشست خبري مشترك با محمد حسن شريعتمدار رئيس مركز ملي مطالعات راهبردي كشاورزي و آب اتاق ايران از برگزاري همايش بزرگداشت روز ملي آب در يازدهم اسفند خبر داد. شريعتمدار در مورد اهداف برگزاري اين همايش گفت: ورود مردم و ذينفعان به مسئله آب، يكي از مسيرهاي رسيدن به راه‌حل در اين مسئله است. او اطلاع‌رساني از وضعيت كنوني آب كشور، شناسايي كمبودها و مشكلات حوزه آب و تجليل از خدمتگزاران حوزه آب را از ديگر اهداف اين همايش عنوان كرد.

رئيس مركز ملي مطالعات راهبردي كشاورزي و آب اتاق ايران با بيان اينكه آثار بحران آب از فقر و تعارضات اجتماعي تا بيكاري را شامل مي‌شود، گفت: خشك‌شدن تالاب‌ها و رودخانه‌ها، شورشدن و آلودگي آب، بالارفتن هزينه توليد آب، افت آب‌هاي زيرزميني نيز از برون‌دادهاي طبيعي بحران آب است و اين بحران نتيجه 50سال كم‌توجهي به مسائل آب و راهكارهاي توسعه‌اي نشات گرفته از استفاده وسيع منابع است. شريعتمدار معتقد است: هر چه ديرتر به بحران آب بپردازيم، علاوه بر اينكه هزينه ترميم اين بحران افزايش مي‌يابد، ممكن است در بعضي موارد راه‌حل‌ها هم به نتيجه نرسند.

رئيس مركز ملي مطالعات راهبردي كشاورزي و آب اتاق ايران همچنين به 2 اقدام مهم تعادل بخشي به منابع آب و افزايش بهره‌وري اشاره كرد و گفت: اضافه برداشت زيادي در منابع آب داريم و بايد اين موضوع را با صرفه‌جويي در منابع آن بهبود ببخشيم.
همچنين بايد ببينيم چه اقداماتي انجام دهيم كه از يك مترمكعب آب، محصول بيشتري برداشت كنيم و بهره‌وري بيشتري داشته باشيم كه خوشبختانه طي 2سال گذشته در اين موضوع پيشرفت‌هايي حاصل شده است. شريعتمدار تصريح كرد: بهره‌وري در منابع آب از ميزان 1.07كيلوگرم به ازاي هر مترمكعب آب، با 12درصد بهبود به 2.1 در سال‌هاي 93 و 94 رسيده است.

وي با اشاره به برنامه ششم هم گفت: اگر در برنامه ششم به تعادل بخشي و افزايش بهره‌وري توجه كنيم و بتوانيم يك ميليارد مترمكعب آب را در بهره‌وري و 11ميليارد مترمكعب آب را در تعادل‌بخشي حفظ كنيم، مي‌توانيم بگوييم كه منابع آب تا حدي در برنامه ششم ساماندهي مي‌شوند.

عباس كشاورز، معاون پژوهشي مركز ملي مطالعات راهبردي كشاورزي و آب اتاق ايران نيز دراين نشست گفت:‌ از اقتصاد و توليد تا رفتارهاي اجتماعي همه از آب تأثير مي‌گيرند. حال به هر دليلي كه دچار بحران آب‌شده‌ايم بايد براي حل اين مشكل تلاش كنيم.
معاون زراعت وزارت جهادكشاورزي هدف اصلي همايش بزرگداشت روز ملي آب را اطلاع‌رساني در مورد مسئله آب، ترغيب دستگاه‌هاي دولتي براي مشاركت بيشتر در حل اين مسئله و همچنين مشاركت همه ذينفعان، مردم و افراد درگير اين موضوع عنوان كرد. كشاورز در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به نهادهاي مرتبط با آب در سطح بين‌المللي گفت:

مسئله آب نه‌تنها براي كشورهاي خشك مثل ايران بلكه براي همه كشورها مهم است و همه كشورها نهادهايي مرتبط با اين موضوع ايجاد كرده‌اند. معاون زراعت وزارت جهادكشاورزي اهميت ابعاد زيست‌محيطي و اجتماعي موضوع آب را هم مورد توجه قرار داد و گفت: اگر به مسئله آب از ديد اجتماعي و زيست‌محيطي توجه نكنيم، توجه به مشكل آب بسيار شكننده خواهد بود.
اتاق ايران هم از اين جنبه ورود جدي به موضوع آب داشته است.

كشاورز در پاسخ به سؤالي درباره ميزان بارش‌هاي اخير، گفت: امسال پاييز خوبي ازنظر بارش نداشتيم اما از اواسط بهمن‌ماه ميزان بارندگي‌ها تغيير كرد و وضعيت بارندگي نسبت به گذشته بهتر شد. به‌طوري‌كه استان فارس از خشكسالي ممتد به سمت نرمال رفت و استان‌هاي كرمان و خراسان جنوبي هم وضعيت بهتري پيدا كردند. البته بهبود به اين معني كه نسبت به وضعيت خودشان بهتر شدند. در كل بايد گفت توزيع بارندگي در مناطق مختلف متعادل‌تر شده است.

کد خبر 362870

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha