چهارسوق قیصریه، مسجد پل‌سنگی تبریز، سرتاج در همین تهران ، تیمچه بازار مظفریه، معبد چغازنبیل، مسجد آقابزرگ کاشان، برج پیرعلمدار دامغان، برج لاجیم زیرآب و... در این بناها همه آجر به‌کار رفته است؛ آجرهای تزئینی زیبا، با شکل‌هایی که در هر دوره مشخصات خاصی داشته‌اند.

در گوشه‌و‌كنار ايران يك عالم نماهاي آجري زيبا داريم از دوره‌هاي مختلف تاريخي.

مي‌دانيد آجر  و آجر‌كاري يك هنر مهم در معماري است و كشف بزرگ بشر، براي ساختن بناهاي زيبا. هيچ مي‌دانيد براي اولين‌بار از آجر به عنوان يك نماد تزييني در نماي معبد شوش متعلق به اوايل هزاره‌ي سوم پيش از ميلاد استفاده شد. اين آجرها شبيه گل‌ميخ‌ها و پلاك‌ها بودند كه در بدنه‌ي نما جا مي‌گرفتند. 

در نوروز شايد شما هم سفر برويد و از آثار تاريخي كشورتان بازديد كنيد. شايد هم در شهر خودتان بمانيد و سري به‌ جاهاي ديدني اطرافتان  بزنيد. در هرصورت يادتان باشد كه نبايد از بناهاي آجري غافل شويد. مي‌توانيد به شكل زيباي آجرها و نحوه‌ي چيدمان آن‌ها نگاه كرده و از آن‌ها عكاسي كنيد.

در گذشته هنرمندان سعي مي‌كردند با شكل‌دادن به نحوه‌ي چيدن آجرها، به شكل‌هاي هندسي تازه‌اي برسند و يا با آجرها كتيبه بسازند و سردر خانه‌ها و بناها را تزيين كنند.  مي‌دانيد آجرچيني، يك هنر بسيار سخت است و هم‌اكنون در بسياري از بناهايي كه در شهرهاي مدرن كشور‌مان ساخته مي‌شود معماران به اين نو نما اهميت مي‌دهند و سعي مي‌كنند كه با نگاه به دوره‌هاي مختلف تاريخي، از زيبايي آجر‌ها در بناهاي جديد استفاده كنند.

اين روزها  همزمان با همایش علمی، پژوهشی ملی «آجر و آجرکاری» در فرهنگستان هنر، مؤسسه‌ي فرهنگی‌هنری صبا هم میزبان روایتی تصویری از بناهای آجری ایران در گستره‌ای از تاریخ و سنت تا فرهنگ و اقلیم شد. انتخاب عکس‌های این مجموعه براساس ترتیب تاریخی بوده و از دوران مادها (آجرهای تپه قلاییچی بوکان) تا شوش هخامنشی و در امتداد خود تا قرون اولیه‌ي اسلامی و دوره‌های سلجوقی، ایلخانی، تیموری، صفوی، زندیه، قاجار و پهلوی را دربر می‌گیرد.

به گزارش روابط‌عمومی مؤسسه فرهنگی‌هنری صبا، این نمایشگاه از  25 بهمن تا 13 اسفند ادامه دارد. در اين نمايشگاه كه بيش از 200 تصویر از مجموعه‌های شخصی پنج عکاس و متخصص هنر آجرکاری ایرانی به نمایش درآمده، سیر تصویری از بافته‌های خشت و خاک و خیال ایرانی را بر گستره‌ای عظیم از تنوع الگوهای معمارانه، تکثر اقلیمی، گوناگونی سنت‌های قومی و بومی و در بستر تاریخی و جغرافیایی «ایران فرهنگی» ارائه شده‌است که از «قطب منار» دهلی نو در هند و تاق كسري در تيسفون تا «برج کالیان» در بخارا، نموداری از زایندگی و استمرار این فرهنگ و سنت را به نمایش می‌گذارد.

در اين نمايشگاه شما مي‌توانيد به تحولات آجرچيني در دوره‌هاي مختلف برسيد. مناره‌هاي زيبا، ديوارها و كتيبه‌ها همه شناسنامه‌هاي هنري خود هستند. عكس‌هايي از اين بناها گرفته شده است كه زواياي اين بناها را نشان مي‌دهد.

مؤسسه‌ي فرهنگي‌هنري صبا در خيابان ولي‌عصر (عج)، تقاطع خیابان طالقانی، شماره 1552 واقع شده است.

 

 

کد خبر 362961

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha