چهارشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۷
۰ نفر

پس از سرمای شدیدی که باغداران شمال را غافلگیر کرد و محصول پرتقال‌شان را از بین برد، مسئولان دولتی در مصاحبه‌های خود اظهار کردند:

پرتقال

پرتقال به قدر كافي در كشور موجود است و مشكلي براي تأمين پرتقال شب عيد وجود ندارد. حالا پس از گذشت بيش از 2ماه از يخ‌زدگي باغات شمال، قيمت پرتقال جنوب به 10هزار تومان رسيده و زمزمه‌هايي نيز از واردات پرتقال خارجي به كشور مطرح شده است.

سيدحسين مهاجران، رئيس اتحاديه ميوه و سبزي ضمن اعلام خبر افزايش قيمت هر كيلو پرتقال جنوب به حوالي 10هزار تومان، به دولت پيشنهاد كرده است اگر مي‌خواهد پرتقال وارد كند اين كار را كنترل شده انجام دهد. البته او معتقد است: چنانچه مردم براي مصرف شب عيد، ميوه‌هايي مانند سيب درختي، خيار و موز را در اولويت قرار مي‌دادند و مصرف پرتقال كاهش پيدا مي‌كرد نيازي به واردات اين محصول نبود و ارز از كشور خارج نمي‌شد. با اين‌حال به‌نظر مي‌رسد در غياب پرتقال‌هاي تامسون‌ شمال، بازار پرتقال بيش از ديگر بازارها مزه گراني را به مردم بچشاند و كمبود عرضه محصول داخلي، پاي پرتقال‌هاي خارجي، به‌ويژه پرتقال‌هاي مصري را نيز به بازار باز كند.

به گزارش مهر، مهاجران مي‌گويد: انتظار ما اين است كه درصورت واردات پرتقال ، اين امر كنترل شده باشد تا به توليد داخل آسيب وارد نشود؛ محصولات وارداتي در سردخانه‌ها ذخيره شود و اگر شب عيد با كمبود اين محصول و بحران در بازار مواجه شديم به بازار تزريق شود.

  • كشتي پرتقال مصري پهلو گرفت

در شرايط فعلي هنوز مسئولان دولتي واردات پرتقال، به‌ويژه از مصر را تأييد نكرده‌اند اما به گفته رئيس اتحاديه بارفروشان، پرتقال وارداتي به كشور رسيده و از 20 تا 25 اسفند هم توزيع خواهد شد. به گزارش فارس، حسن صابري ضمن تأييد موضوع ورود پرتقال مصري به كشور مي‌گويد: قرار است، پرتقال‌هاي وارداتي از طريق ميادين تره‌بار و سازمان مركزي ميوه براي تنظيم بازار شب عيد بين مغازه‌ها توزيع شود.

البته او از نرخ اين پرتقال‌ها اظهار بي‌اطلاعي مي‌كند. پيش از اين سيدرضا نوراني، رئيس اتحاديه صادركنندگان ميوه گفته بود: درصورت ورود پرتقال‌هاي مصري به كشور، قيمت آن تا كيلويي 5هزار تومان خواهد بود. چهارم بهمن، ستاد تنظيم بازار طي مصوبه‌اي براي تنظيم بازار مركبات شب عيد به وزارت جهادكشاورزي دستور خريد و واردات 100هزار تن پرتقال را داد كه در مرحله اول 20هزار تن از مصر وارد كشور شده و گفته مي‌شود رقمي حدود 60هزار تن پرتقال نيز از تركيه خريداري شده است. البته مسئولان دولتي همچنان در اين زمينه سكوت اختيار كرده‌اند و حتي اعلام مي‌كنند: «نيازي به واردات مركبات نداريم.»

  • نيازي به واردات پرتقال نبود

حسين مرادي، عضو هيأت مديره اتحاديه صنف بارفروشان مي‌گويد: توليد ميوه در كشور به حد كافي انجام مي‌شود و با وجود سرمازدگي در منطقه شمال، نيازي به واردات پرتقال نيست. به گفته او تنها يك سوم محصول شمال از بين رفته است و هم‌اكنون انبارهاي كشاورزان شمال پر از پرتقال است چراكه امسال «سال‌آور» بوده و توليد به حد كافي انجام شده است.

به گزارش فارس، عضو هيأت مديره اتحاديه صنف بارفروشان معتقد است: پشت پرده واردات پرتقال، رانت‌خواراني هستند كه تعداد آنها به انگشتان دست نمي‌رسد. مرادي مي‌گويد: اينها كساني هستند كه قبلا به وزارت صنعت و بازرگاني خط مي‌دادند و اكنون به وزارت جهاد كشاورزي خط مي‌دهند. در هر حال اگرچه در ظاهر هم واردكننده، شركتي دولتي يا غيردولتي باشد اما منافع اين تعداد اندك تأمين مي‌شود.

کد خبر 362963

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha