همشهری آنلاین: لویی ویده گارای وزیر امور خارجه مکزیک روز پنجشنبه پس از ملاقات با فرستادگان بلندپایه کاخ سفید، نسبت به سیاست‌های ایالات متحده آزرده و خشمگین شد.

خشم وزیر خارجه مکزیک از سیاست های واشنگتن علیه این کشور

به گزارش ايرنا، به نوشته روزنامه ایندیپندنت، ویده گارای پس از ملاقات با رکس تیلرسون و جان کلی وزیران امور خارجه و امنیت داخلی آمریکا به خبرنگاران گفت: مردم مکزیک در باره سیاست هایی که ممکن است به منافع ملی این کشور و مکزیکی های داخل و خارج، آسیب برساند، نگران و خشمگین هستند.

وی افزود: اکنون زمان بسیار دشواری برای روابط ایالات متحده و مکزیک است. روابط دو کشور همسایه از هنگام پیروزی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در انتخابات نوامبر گذشته (2016)، به سرعت تیره شده است.

تیلرسون نیز پس از این نشست گفت: اختلافات عیمق میان دو کشور را با مقام های مکزیک، بررسی کرده است.

وی با وعده ادامه مذاکره در باره مسائل مورد منازعه، اختلاف نظر دو کشور قوی و دارای حق حاکمیت را در برخی زمان ها، طبیعی دانست.

روابط 2 کشور در هفته جاری پس از آن تیره تر شد که واشنگتن اعلان کرد: آمریکا قصد دارد بسیاری از مهاجران غیرمجاز را در صورتی که از مرزهای جنوبی وارد ایالات متحده شده باشند، بدون در نظر گرفتن ملیت آنان، به مکزیک بازگرداند.

محافل سیاسی مکزیک از 'انریکه په نا 'رئیس جمهوری این کشور و ویده گارای، به علت نشان دادن تمایل بیش از حد برای سازش با ترامپ که بارها موجب تنش میان دوکشور شده، انتقاد کرده اند.
مقام های دو دو کشور پس از این دیدار گفتند: مذاکرات بیشتری در باره مسائل مهاجرتی، بازرگانی و امور امنیتی برگزار خواهد شد.

با اینکه ترامپ قبلا در کاخ سفید گفته بود برای پاکسازی ایالات متحده از تبهکاران، عملیات نظامی اجرا خواهد کرد، اما کلی در مکزیکوسیتی گفت: از نیروهای نظامی در عملیات مهاجرتی استفاده نخواهد شد و اخراج گروهی و دسته جمعی (مهاجران) صورت نخواهد گرفت.

هیچ یک از فرستادگان ترامپ به مکزیک، به بازگرداندن مهاجران شهروند کشورهای ثالت به مکزیک یا وادار کردن این کشور به پرداخت هزینه ساخت دیوار مرزی پیشنهادی ترامپ اشاره مستقیمی نکردند که دولت و مقام های مکزیک به شدت نسبت به آن واکنش نشان داده است.

کد خبر 363015

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha