جمعه ۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۶
۰ نفر

گرچه دستور اجرایی رئیس‌جمهور ماجراجوی آمریکا برای جلوگیری از ورود شهروندان ۷ کشور مسلمان بخت اصغر فرهادی را برای بردن دومین اسکار خود افزایش داده اما به نظر می‌رسد کار نماینده آلمان در اسکار هشتاد و نهم برای موفقیت در مراسم امسال آسان‌تر از ۴ رقیب دیگر است.

فرهادی

بسياري از سينمادوستان ايراني شامگاه يكشنبه را با هيجان و اضطراب به صبح مي‌رسانند و خيلي‌هاي ديگر هم كه چندان به خط و ربط جوايز سينمايي علاقه ندارند، در نخستين دقايق كاري دوشنبه آينده در فضاي مجازي دنبال يافتن نام برنده اسكار بهترين فيلم خارجي‌زبان خواهند بود. اين حس هيجان (از نوع كمياب آن البته!) 5 سال پيش با تاريخ‌سازي «جدايي نادر از سيمين» همراه شد و نخستين جايزه اسكار تاريخ سينماي ايران با پنجمين فيلم فرهادي به دست آمد.

پس از ناكامي «گذشته» در سال گذشته و موفقيت خيره‌كننده «فروشنده» در جشنواره كن بهار امسال، انتظار مي‌رفت فيلم هفتم بين‌المللي‌ترين چهره سينماي ايران در ميان 5 نامزد نهايي اسكار2017 قرار بگيرد. اين پيش‌بيني با پيروزي‌هاي فروشنده در محافل سينمايي اروپا و آمريكا به واقعيت پيوست و حالا فرهادي فقط يك گام تا تاريخ‌سازي با فتح دومين اسكار فاصله دارد؛ افتخاري كه پيش از اين تنها نصيب بزرگاني چون اينگمار برگمان، فدريكو فلینی و كارلوس سائورا شده است.

با اينكه همه در ايران به موفقيت فروشنده و فرهادي اميدوارند اما به نظر مي‌رسد «توني اردمان» مارن آدي ميخ خود را در فصل جوايز سينمايي محكم كوبيده و بخت نخست بخش بهترين فيلم خارجي‌زبان در رقابت با نمايندگان ايران، استراليا، دانمارك و سوئد است. هر چند سياست‌هاي مهاجرستيزي دونالد ترامپ و هوشمندي فرهادي در تحريم اسكار راه را براي برنده شدن فروشنده هموار كرده، اما نمي‌توان روي تصميم رأي‌دهندگان آكادمي اسكار براي ناديده گرفتن ارزش‌هاي سينمايي نامزدها حساب كرد.

واقعيت اين است كه توني اردمان در فصل جوايز سينمايي امسال عملكردي خيره‌كننده داشت و با 40 جايزه و حدود 60 نامزدي براي بردن اسكار دورخيز كرد. منتقدان متاكريتيك به نماينده آلمان امتياز عالي 93 از 100 داده‌اند كه با 7 جايزه، 17 نامزدي و امتياز 86 فروشنده قابل مقايسه نيست. بر اساس آماري كه نويسنده هاليوود ريپورتر منتشر كرده، بخت نماينده ايران براي بردن اسكار به واسطه شيرين‌كاري‌هاي ترامپ به حوالي 27 درصد رسيده كه نمي‌توان آن را با بخت 58 درصدي توني اردمان مقايسه كرد. گرچه آدمي به اميد زنده است و معجزه معمولا وقتي رخ مي‌نمايد كه از دست اميد هم كاري برنمي‌آيد!

کد خبر 363039

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha