همشهری آنلاین: محققان بیولوژی دریایی هشدار دادند: اقدامات در نظر گرفته شده جهت کاهش گازهای گلخانه‌ای مخرب برای پیشگیری از تلف شدن صخره‌های مرجانی جهان کافی نیست.

هشدار محققان نسبت به خطر از بین رفتن صخره‌های مرجانی در جهان

به گزارش ایسنا، افزایش دمای سطح آب دریا تاثیرات فاجعه‌باری بر صخره‌های مرجانی دارد که طبق پیش‌بینی‌ها بیش‌تر آن‌ها با پدیده سفیدشدگی روبرو خواهند بود.

به گفته محققان، افزایش دما به معنی بروز پدیده سفیدشدگی صخره‌های مرجانی است که به از بین رفتن مرجان‌ها منجر می‌شود. هر چند در صورتی که اقدامات لازم برای توقف تغییرات آب‌ و هوایی جهان انجام شود می‌توان از وقوع آن جلوگیری کرد.

در استرالیا موج گرمایی که با افزایش دمای بی‌سابقه و وقوع موارد متعددی از آتش‌سوزی جنگلی همراه بوده شرایطی را فراهم ساخته که امیدی برای حفظ بقای دیواره بزرگ مرجانی در این کشور وجود نداشته باشد. همچنین انجمن حفاظت دریایی استرالیا از دولت این کشور درخواست کرده تا هر چه سریع‌تر این موضوع را مورد بررسی قرار دهند؛ چرا که انتظار می‌رود دما در برخی مناطق استرالیا افزایش قابل توجهی داشته باشد.

همچنین ماه گذشته وزارت محیط زیست ژاپن اعلام کرد: بیش از 70 درصد بزرگ‌ترین صخره مرجانی این کشور به دلیل بالا رفتن دما از حد طبیعی از بین رفته است.

پدیده سفیدشدگی مرجان‌ها در نتیجه وجود عوامل استرس‌زایی همچون افزایش دمای آب اتفاق می‌افتد. سفیدشدگی مرجان‌ها پدیده رایجی است و هر سال در تمامی نقاط جهان رخ می‌دهد.

کد خبر 363077

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha