۶ کارگردان ۵ فیلم نامزد جایزه اسکار بخش بهترین فیلم خارجی‌زبان در فاصله کمتر از ۲ روز تا برگزاری هشتادونهمین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار بیانیه‌ای مشترک صادر و در آن فضای تعصب و ملی‌گرایی حاکم بر دنیای امروز را محکوم کردند.

اصغر فرهادی

به گزارش همشهري، اين بيانيه در حالي منتشر شد كه اصغر فرهادي در اعتراض به سياست‌هاي مهاجرتي رئيس‌جمهور آمريكا عليه مسلمانان، اسكار را تحريم كرده است. امسال 5نامزد نهايي اسكار بهترين فيلم خارجي‌زبان از كشورهاي سوئد، استراليا، ايران، دانمارك و آلمان هستند و البته نماينده استراليا 2 كارگردان دارد. اين فيلمسازان در بيانيه خود جايزه اسكار خارجي‌زبان را «نماد اتحاد ملت‌ها و آزادي هنر» توصيف و آن را به «مردم، هنرمندان، خبرنگاران و كساني كه براي توسعه اتحاد و تفاهم فعاليت مي‌كنند و حاميان آزادي بيان و ارزش‌هاي انساني» تقديم كردند.

فرهادي براي «فروشنده»، بنتلي دين و مارتين باتلر براي «تانا» از استراليا، مارتين ساندپيت براي «زمين مين» از دانمارك، هانس هلم براي «مردي به نام اووه» از سوئد و مارن آدي براي «توني اردمان» از آلمان نامزدهاي اسكار بهترين فيلم خارجي‌زبان هستند كه امضاي آنها پاي بيانيه مشترك به چشم مي‌خورد. هر چند فرهادي اسكار را تحريم كرده اما اگر در مراسم بامداد دوشنبه برنده جايزه شود، 2 ايراني ساكن در آمريكا به نمايندگي از او جايزه را دريافت مي‌كنند.

در بخشي از بيانيه سازندگان 5نامزد اسكار بهترين فيلم خارجي‌زبان آمده است: «ترس ناشي از تجزيه‌كردن ما به نژاد، رنگ، مذهب و جنسيت به وسيله‌اي براي توجيه خشونت و نابودي انسان‌ها تبديل شده است. هرچند نمي‌خواهيم درباره قدرت سينما گزافه‌گويي كنيم اما بر اين باوريم كه هيچ رسانه‌اي نمي‌تواند نگاهي چنين عميق به شرايط انسان‌ها داشته باشد. جدا از اينكه چه‌كسي برنده جايزه اسكار بهترين فيلم خارجي‌زبان شود، معتقديم بهترين كشور، بهترين جنس، بهترين مذهب يا بهترين رنگ وجود ندارد و ما مي‌خواهيم اين جايزه، نماد اتحاد ملت‌ها و آزادي هنر باشد».

همزمان، گردهمايي هنرمندان و سينماگران مخالف سياست‌هاي رئيس‌جمهور آمريكا در لس‌آنجلس برگزار و در آن پيام تصويري فرهادي براي حاضران پخش شد. فيلمساز نامزد اسكار ايران در اين پيام مي‌گويد: «درحالي‌كه سياستمداران براي گسترش نفرت و ايجاد شكاف ميان فرهنگ‌ها، اديان و ملت‌ها تلاش مي‌كنند، خوشحالم كه ما سينماگران به مردم پيوسته‌ايم و وحدت خود را نشان مي‌دهيم. فيلمسازان مي‌توانند در سراسر دنيا با دوربين‌هاي خود ارزش‌هاي مشترك انساني را به تصوير بكشند و كليشه‌ها را بشكنند».

کد خبر 363190

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha