یکشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۸
۰ نفر

همشهری دو - الهام فیروزبخت: مدل، قدرت موتور، رنگ و شکل و شمایل ماشین شما همیشه همان است که روز اول بوده؛ حتی اگر حوصله‌تان را هم سر ببرد باید با آن کنار بیایید!

روکش صندلی ماشین

 اما فضاي داخلي ماشين درست مثل اتاق شخصي‌تان است. كافي است كمي ذوق و سليقه به خرج دهيد تا ماشيني شيك و ‌تروتميز داشته باشيد. يكي از مواردي كه براي شيك كردن ماشين نياز داريد روكش صندلي است. صندلي‌هايي را فرض كنيد كه چرك و كثيف شده‌اند و چاره‌اي جز تحمل‌شان نداريد! صندلي‌ها و تودوزي ماشين بخشي از كيفيت و عمر خودرو هستند. البته قاعدتا شما كه پشت فرمان چيزي نمي‌خوريد اما اگر بچه‌ها يا مسافرهايتان در حال خوردن چيزي بودند و احيانا روي صندلي ماشين ريخت بدون استرس به رانندگي‌تان ادامه دهيد چرا كه كاورهاي قابل تعويض صندلي‌ها را مي‌شود به راحتي شست. اما خريد روكش صندلي اصول و فنون خاص خودش را دارد. مجيد بابايي، يكي از توليدكنندگان داخلي روكش صندلي، شما را با اين اصول آشنا مي‌كند.

  • چرمي يا پارچه‌‌اي؟

گزينه‌هاي موجود در بازار در انواع چرم، پارچه‌، چرم و پارچه‌، چرم و كنف و مخمل هستند. اما هميشه بين اينكه روكش چرمي بهتر است يا پارچه‌اي، نظرات مختلفي وجود دارد. مزيت روكش‌هاي پارچه‌اي اين است كه تنوع رنگ بسيار بالايي دارند و در مقابل روكش‌هاي چرمي بي‌كيفيت گزينه با دوام‌تري محسوب مي‌شوند. علاوه بر اين موقع نشستن روي روكش پارچه‌اي عرق نمي‌كنيد. در عوض، روكش‌هاي جوان‌پسند چرمي خيلي زود و خيلي راحت تميز مي‌شوند؛ مخصوصا براي كساني كه فرزند خردسالي دارند يا شغل‌شان طوري است كه روكش‌ها زود به زود كثيف مي‌شوند گزينه بسيار مناسبي است. اكثر اين روكش‌ها با كش دور صندلي نصب مي‌شوند و انواع ديگر با چسب زبر (كه به آستر مي‌چسبد)، چسب زبر و نرم، بندي يا زيپي هستند. اما بهتر است از انواع چسبي يا زيپي استفاده كنيد چرا كه روكش‌هاي كش‌دار، زيبايي چنداني ندارند.
قيمت: روكش‌ ماشين‌هاي توليد داخل از 100هزار تومان تا 500هزار تومان و قيمت روكش‌ ماشين‌هاي خارجي از 500هزار تومان شروع مي‌شود.

  • روكش‌هاي ماساژور

اگر كارتان طوري است كه دائم پشت فرمان هستيد بهتر است از روكش‌هاي ماساژوردار استفاده كنيد. اين روكش‌ها در قسمت كمر و نشيمنگاه داراي ويبره بوده و شما مي‌توانيد برنامه ويبره آن را عوض و برنامه خاص خودتان را انتخاب كنيد.
قيمت: ماساژورها به برق ماشين وصل مي‌شوند و براي خريد آنها بايد 150هزار تا يك‌ميليون و 200هزار تومان هزينه كنيد. اين اختلاف قيمت مربوط به شركت توليدكننده، نوع ويبره، درجه‌ و قدرت ماساژ است.

  • روكش داشبورد

روكش‌ داشبورد در انواع نمدي، موكتي و چرمي است. هنگام خريد توجه داشته باشيد حتما امكاناتي مثل چسب يا قلاب داشته باشد تا بتوانيد به راحتي روي داشبورد ماشين‌تان استفاده كنيد چرا كه معمولا اين روكش‌ها، مخصوصا نوع چرمي با برخورد آفتاب شل شده و از روي داشبورد مي‌افتد و هنگام رانندگي تمركزتان را به‌هم مي‌ريزد. در مورد اين روكش‌ها هم بهتر است از نمايندگي‌ها خريد كنيد و بابت تغيير شكل ندادن روكش در برابر آفتاب و ثبات رنگش از فروشنده ضمانت بگيريد.
قيمت: روكش داشبورد از 15هزار تومان تا 70هزار تومان است.

  • از كجا بخريم؟

بسياري از توليدكنندگان متفرقه و بدون مجوز، پارچه‌هاي دست دوم از چين وارد مي‌كنند و با دوخت‌هاي بسيار ضعيف، روكش‌ها را روانه بازار مي‌كنند. چيزي نمي‌گذرد كه از كنار دوخت‌ها پارگي‌هايي روي پارچه ايجاد شده و كم‌كم روكش‌ها كيفيت و زيبايي خود را از دست داده و عملا بلااستفاده مي‌شوند. شايد سؤال پيش بيايد كه احتمالا اين پارچه‌هاي دست دوم، ارزان‌تر هستند، پس از همين ارزان بودنشان مي‌شود فهميد كه قلابي‌اند، اما بدانيد اين روكش‌هاي دوخته شده با پارچه‌هاي دست‌دوم قيمتشان با روكش‌هاي با كيفيت فرقي نمي‌كند. حالا اگر ساكن تهران هستيد و به‌دنبال روكش و تجهيزات ماشين مي‌گرديد سري به خيابان اميركبير كه بورس انواع روكش‌ صندلي است بزنيد و نمايندگي‌هاي مجاز را پيدا كنيد.

  • راه‌هاي تشخيص جنس با كيفيت خوب

زير و بم روكش را نگاه كنيد. دوخت‌هاي ريز و اجناس محكم‌تر را انتخاب كنيد. سعي كنيد روكشي را انتخاب كنيد كه در اثر تابش خورشيد و استفاده مداوم رنگش نپرد. مي‌توانيد از اين بابت از فروشنده سؤال كنيد يا در مورد ثبات رنگ حتي ضمانت بگيريد. بد نيست موقع خريد يك‌بار روي صندلي ماشين‌تان روكش مورد نظر را امتحان كنيد. چرا كه اجناس تقلبي معمولا استاندارد دوخته نمي‌شوند، يا كمي كوچك‌تر و يا كمي بزرگ‌تر از اندازه خود صندلي هستند. نكته مهم بعدي اين است كه هر چه تعداد تكه‌هاي به‌كار رفته در دوخت روكش بيشتر باشد اصالت كار بيشتر و جنس مرغوب‌تري است. بد نيست بدانيد ساده‌ترين روكش‌ها 60 الي 70 تكه و روكش‌هاي حرفه‌اي 170تا 180تكه‌ به‌هم دوخته‌شده هستند و براي دوخت آنها گاهي تا 9متر پارچه‌ مرغوب مورد استفاده قرار گرفته است.

  • چادر ماشين

اين گزينه قرار است ماشين شما را از تابش مستقيم آفتاب و باران و برف محافظت كند؛ پس بهتر است هنگام خريد، چادري انتخاب كنيد كه ثبات رنگ داشته باشد يا رنگي را انتخاب كنيد كه اگر هم در مقابل آفتاب رنگش پريد، اين تغيير رنگ خيلي محسوس نباشد. چادري را انتخاب كنيد كه جريان هوا بتواند به‌راحتي از آن عبور كند چرا كه حالت دم‌كردگي زير اين چادرها خودش باعث پوسيدگي بدنه خودروي‌تان مي‌شود. اما اگر در مناطقي كه بارندگي زياد است زندگي مي‌كنيد بهتر است از چادرهاي ضدآب استفاده كنيد، در غيراين صورت بهتر است از چادرهاي برزنتي استفاده كنيد. چادرهاي برزنتي و كنفي آب را به‌خود جذب كرده و در فصل سرما خيلي زود ترك برداشته و از بين مي‌رود. چادرهاي شمعي هم گرماي خورشيد را جذب مي‌كنند و باعث گرم شدن و دم‌كردگي فضاي داخل خودرو مي‌شوند. البته چادرهايي هم هستند كه به چادر چهارفصل معروفند؛ يعني رويه عايق و آستري نرم و لطيف دارند.
* قيمت: چادر ماشين از 50هزار تومان شروع مي‌شود.

کد خبر 363221

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha