مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: زنبورها استعداد بالای خود را در حرفه‌ای شدن در بازی فوتبال به نمایش گذاشتند و نشان دادند این حشرات گرده افشان به جز فعالیت‌های روزانه خود ار توانایی خبره شدن در مهارت‌های پیچیده‌تری نیز برخوردارند.

زنبور

براساس گزارش ساينتيفيك امريكن، محققان دانشگاه کویین‌مری لندن در آزمایشی توانستند به زنبورها آموزش دهند که مقابل وظایف غیرطبیعی هم واکنش نشان دهند.

در اين آزمايش زنبورهاي عسل مشاهده مي‌كردند كه يك زنبور عسل توپي را به درون حفره‌اي مي‌اندازد،‌و در نهايت قطره‌اي شيره به عنوان جايزه دريافت مي‌كند. زنبورهايي كه شاهد اين روند بودند به سرعت توانستند اين كار را تكرار كنند. زنبورها تا جايي در انجام اين كار مهارت پيدا كردند كه توانستند راهي كم‌زحمت براي دريافت جايزه بيابند. از اين رو دانشمندان مي‌گويند زنبورها تنها رفتار يكديگر را كپي نمي‌كنند، بلكه تلاش مي‌كنند عملكرد خود را نسبت به ديگران بهبود ببخشند.

زنبورها پيش از اين نيز توانايي خود را در انجام فعاليت‌هاي شناختي پيچيده نشان داده بودند، اما اين اولين باري است اما اين اولين باري است كه حشرات توانايي انجام كارهايي را از خود بروز داده‌اند كه فراتر از محدوده فعاليت‌هاي عادي آنها است. در واقع زنبورها بدون نياز به گذراندن دوره طولاني‌مدت و دشوار تمريني، تنها به واسطه تماشاي زنبوري ديگر توانستند اين مهارت را بياموزند.

محققان ابتدا به گروهي از زنبورهاي عسل ياد دادند تا توپي را درون مركز سكويي بياندازند و در پايان قطره‌اي عصاره قندي دريافت كنند. سپس اين زنبورها در برابر گروهي آموزش نديده اين عمل را تكرار كردند و زنبورهاي تازه‌كار پس از سه بار مشاهده توانستند به دقت عمليات انداختن توپ به درون گودال را انجام دهند. محققان همچنين مشاهده كردند زنبورهاي تازه‌كار براي اجراي اين روند، از ميان سه توپ توپ نزديك‌تر به حفره را انتخاب مي‌كردند.

کد خبر 363258

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha