«برای رفع مشکلات اهالی لب خط تهران در مناطق ۱۷و ۱۸با رئیس‌جمهور مکاتبه شده است»؛ این خبری بود که دیروز مهدی چمران در جلسه شورای شهر تهران در پاسخ به تذکر پیش از دستور پرویز سروری اعلام کرد.

شورای شهر

سروري خواستار حل و فصل وضعيت بغرنج در حاشيه خطوط ريلي اين دو منطقه شده بود. وي كه مدتي است مسائل پيرامون خطوط ريلي در جنوب شهر تهران را پيگيري مي‌كند، گفت: «در حالي بحث راه‌آهن مناطق ۱۷ و ۱۸ حل نشده است كه وضعيت مردم در اين مناطق بغرنج است. اين موضوع بين دو نهاد حاكميتي است و بايد بالاخره براي يك‌بار حل و فصل شود.» طرح اين موضوع باعث شد تا ابوالفضل قناعتي، عضو هيأت رئيسه شورا هم عنوان كند كه پيگير دريافت پاسخ از رئيس‌جمهور هستند و به محض دريافت، پاسخ در صحن شورا قرائت خواهد شد.

همچنين اعضاي شوراي شهر در جريان سيصدو سي و سومين جلسه خود لايحه «تعيين قيمت بليت مترو تهران در سال 1396» را نيز بررسي كردند. سرانجام هم اعضا با اكثريت آرا با افزايش 14درصدي قيمت بليت مترو موافقت كردند. البته براساس تصويب شورا تمامي حمايت‌هاي گذشته از دانشجويان، دانش‌آموزان ، سالمندان و جانبازان كه در سال‌هاي گذشته برقرار بوده به قوت خود باقي خواهد ماند.

در ابتداي بررسي اين لايحه عليرضا دبير، رئيس كميسيون برنامه و بودجه گفت: «همانطور كه همه مستحضر هستند بهاي بليت مترو به‌صورت مساوي توسط مردم، دولت و شهرداري بايد پرداخت شود بدين صورت كه سهم هر كدام 33درصد است.» وي ادامه داد: با اين اوصاف آنچه تا امروز از سوي شهروندان پرداخت شده تنها 20درصد از 33درصد مقرر بوده ولي با اين حال تصميم شورا بر آن بوده كه قيمت بليت مترو افزايش چشمگيري نداشته باشد. به‌گفته دبير، پيشنهاد شهرداري بهاي 2400توماني براي بليت مترو بوده كه ما با آن مخالفت كرديم و بنابراين قيمت بليت مترو براي بليت‌هاي تك‌سفره با افزايش 14درصدي مواجه خواهد شد يعني از 700تومان به 800تومان. در ادامه جلسه اعضاي شورا به‌عنوان موافق و مخالف سخنان خود را ايراد كردند.

در اين بين حبيب كاشاني در رابطه با سخنان رحمت‌الله حافظي مبني بر نيروهاي مازاد در مترو گفت: من اين سخن را درست نمي‌دانم و چنين اتفاقي در شركت مترو نيفتاده ضمن آنكه ما هم‌اكنون خطوط 6، 7و 8 را در دست احداث داريم و اين خطوط به‌طور حتم به نيروي انساني نياز خواهند داشت. اين باعث شد چمران، رئيس شورا اعلام كند اكنون كل پرسنل شركت مترو 9هزار نفر است؛ درصورتي كه طبق استاندارد بايد 12هزار نفر باشد.

بعد از اين محمدمهدي تندگويان گفت: متأسفانه هدف اصلي ما كه همانا افزايش مسافر بوده محقق نشده است.پس از اين محسن پيرهادي اظهار داشت: سازمان‌ها و شركت‌هاي شهرداري به‌عنوان نهادهاي خدماتي مطرح هستند و نهادهاي سودده و زيان‌ده كه بخواهيم از لفظ ورشكسته براي آنها استفاده كنيم، نيستند.

در ادامه جلسه محمد احمدي بافنده، مديرعامل شركت بهره‌برداري مترو كه در جلسه حضور داشت پشت تريبون شورا قرار گرفت و گفت: به‌طور متوسط در روزهاي خلوت ميزان تراكنش مسافران در مترو بالغ بر 2ميليون نفر است و در آخرين سرشماري در 18آبان‌ماه اين ميزان 3ميليون و 800هزار نفر بوده است؛ پس مشخص است كه با كاهش مسافرگيري مواجه نشده‌ايم. در ادامه جلسه عباس جديدي نيز گفت: نبايد كسري بودجه مترو را از سوي مردم جبران كرد.

احمد حكيمي‌پور هم بر اين نظر بود كه در شهرداري مديريت منابع و مصارف وجود ندارد و نمونه عيني آن هم مترو است. مهدي چمران هم اعلام كرد: به يقين اگر بهاي بليت مترو واقعي باشد قيمتش بسيار بيشتر از آن چيزي خواهد بود كه ما تعيين كرديم اما به‌خاطر شرايط اقتصادي بايد افزايش بهاي بليت با يك شيب ملايم صورت پذيرد و يكباره نباشد. عبدالحسين مختاباد نيز گفت: در نقاط ديگر دنيا قيمت بليت مترو بالغ بر يك‌دلار يعني 3هزار تومان است درحالي‌كه اينجا 20سنت هم نمي‌شود.

بررسي لايحه پيشنهادي شهرداري تهران براي ميزان افزايش نرخ كرايه‌هاي اتوبوسراني و ميني‌بوس‌راني در سال آينده، ديگر دستور جلسه ديروز شورا بود. اسماعيل دوستي در اين رابطه توضيح داد كه كميسيون عمران در جمع بندي خود به رقم 15درصد افزايش در اين خطوط رسيده است. درنهايت اعضاي شورا موافقت خود را با افزايش 15درصدي بهاي كرايه اتوبوسراني و ميني‌بوس‌راني اعلام كردند. همچنين در ادامه جلسه اعضاي شورا با يك فوريت اصلاح بودجه شهرداري تهران در سال95 براي جابه‌جايي 780ميليارد تومان از رديف اعتبارات هزينه‌اي و تملك سرمايه‌اي موافقت كردند.

  • چگونگي اخذ عوارض از خودروهاي سياسي

روز گذشته يك‌فوريت طرح «اخذ عوارض ورود به محدوده طرح ترافيك از خودروهاي با پلاك سياسي، سرويس سفارتخانه‌ها و سازمان‌هاي بين‌المللي» هم در دستور جلسه قرار گرفت و در نهايت با اكثريت آرا به تصويب رسيد.ديروز لايحه «اصلاحيه مصوبه چگونگي محاسبه و اخذ بهاي مديريت پسماند» هم در صحن شورا بررسي شد.

رحمت‌الله حافظي، رئيس كميسيون سلامت و محيط‌زيست شهرداري تهران در توضيح اين لايحه گفت:‌ براي امسال اين بها با 10درصد افزايش در هزينه جمع‌آوري، 470تومان و در دفع پسماند، 280‌تومان پيشنهاد مي‌شود. حجت‌الاسلام ناصحي، رئيس كميسيون فرهنگي شورا هم به اهميت موضوع تفكيك زباله از مبدأاشاره كرد. در ادامه تندگويان با اشاره به اينكه موضوع زباله در دنيا جزو درآمد‌هاي پايدار شهري است خطاب به شهرداري گفت: ما كي از زباله‌هاي اين شهر مي‌توانيم به سمت كسب در آمدهاي پايدار برويم؟

انصاري نيز اظهار داشت: يكي از شرايط پس از برجام استفاده از فاينانس و ظرفيت‌هاي خارجي در اين زمينه است كه بايد شرايط استفاده از اين فضا را براي شهرداري فراهم كنيم. معصومه آباد هم گفت: طي اين سال‌ها كه از اجراي برنامه‌هاي حوزه زباله و تفكيك از مبدا از سوي شهرداري تهران مي‌گذرد 2رويكرد كاهش حجم زباله در مقايسه با افزايش حجم تفكيك از مبدا مدنظر بود كه متأسفانه با آمار‌هايي كه ارائه مي‌شود اين روند نتيجه عكس داشته است چراكه با افزايش تفكيك زباله ما با افزايش آمار توليد زباله هم مواجه هستيم.

حكيمي‌پور نيز گفت: در دوره اول شورا به‌دنبال بحث درآمدزا بودن موضوع زباله‌ها بوديم اما تاكنون اين موضوع مغفول مانده است؟ چمران اما در توضيح اين معضل عنوان كرد: اين موضوع در كميسيون خاص دولت با حضور وزرا مطرح شد و بحث‌هاي مفصلي نه‌تنها درخصوص تهران بلكه شهرهاي شمالي نيز مطرح شد اما مشكل اينجاست كه وزارت نيرو بايد برق توليدي از زباله‌سوزها را به قيمت تمام‌شده خريداري كند كه اين كار انجام نشده است. در پايان پس از بحث و بررسي لايحه «اصلاحيه مصوبه محاسبه اخذ بهاي خدمات مديريت پسماند» كه شامل هزينه جمع‌آوري، حمل و دفع زباله عادي مي‌شود با 18درصد افزايش به تصويب رسيد.

جدول

کد خبر 363337

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha