در روزهایی که نمایندگان مجلس در جلسات فشرده سرگرم بررسی و تصویب بودجه سال آینده هستند، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) در یک برنامه تلویزیونی از آنها خواست برای تصویب و نهایی شدن موضوع افزایش مستمری مددجویان نهادهای حمایتی اقدام کنند.

طرح ۶ میلیون نفر

سيد‌پرويز فتاح با اشاره به مصوبه اخير مجلس مبني بر افزايش ٢.٥ برابري مستمري مددجويان تحت حمايت گفت: «اين موضوع در كميسيون تلفيق تصويب شده و بايد در صحن علني مجلس مطرح شود به تصويب نمايندگان برسد.‌»

فتاح متوسط پرداختي مستمري كميته امداد براي خانوارهاي تك نفره را ٥٣ هزار تومان و خانوارهاي دو تا پنج نفره را ١٠٠ هزار تومان اعلام كرد و افزود: «اميد است با همراهي دولت و مجلس مبلغ تعيين‌شده معادل ٢٠ درصد حداقل پايه حقوق وزارت كار يعني حدود ١٨٠ هزار تومان در سال آينده براي هر خانوار افزايش پيدا كند. در برنامه پنج‌ساله حقوق مددجويان معادل ٥٠ درصد حقوق پايه وزارت كار تعيين شده بود. با توجه به اينكه اين موضوع با واقعيت فاصله زيادي داشت، محقق نشد اما ٢٠ درصدي كه نمايندگان در برنامه ششم توسعه و بودجه سال ٩٦ تعيين كرده‌اند، منطقي بوده و با همكاري دولت به مرحله اجرا درمي‌آيد.»

  • تلاش براي اجراي قانون

اظهار اميدواري رئيس بزرگ‌ترين نهاد حمايتي كشور براي عملياتي شدن مصوبه برنامه ششم توسعه براي افزايش مستمري مددجويان و آنچه احتمالا در اين زمينه در بودجه سال آينده خواهد آمد در حالي است كه عده‌اي از نمايندگان مجلس نگران اجرا نشدن اين مصوبه هستند. آنها با اشاره به همان نكته‌اي كه فتاح از آن ياد كرد، يعني عدم ‌اجراي قانون مجلس در اين زمينه در برنامه پنجم، مي‌خواهند راه اجرا نشدن اين قانون را مسدود كنند.

حسينعلي حاجي‌دليكاني از نمايندگان پيگير تصويب اين موضوع در مجلس قبل و اين مجلس به هشمهري مي‌گويد:«اين موضوع سابقه زيادي دارد. در مجلس قبل تقريبا همه نمايندگان موافق تصويب طرح 6ميليون نفر تلاش كردند و در اين مجلس هم عده زيادي از آنها پيگير اين موضوع هستند. براي اينكه از اجراي طرح مطمئن شويم، تبصره‌اي پيشنهاد كرده‌ايم كه بر اولويت مستمري اين افراد نسبت به يارانه عموم مردم تأكيد مي‌كند و علاوه بر آن دولت را مكلف مي‌كند اين منابع را به‌صورت ماهانه در اختيار نهادهاي حمايتي بگذارد تا آنها هم مستمري‌ها را ماهانه پرداخت كنند؛ يعني دولت در حقيقت با اين افراد مثل كارمند و حقوق‌بگير خودش رفتار كند.» در تبصره اصلاحي نمايندگان آمده است: «دولت موظف است بودجه موضوع ماده 94قانون برنامه ششم را ماهانه به‌صورت يك‌دوازدهم و صددرصد تخصيص يافته پرداخت كند. پرداخت يارانه نقدي به ديگر اقشار قبل از پرداخت بودجه موضوع ماده 94قانون برنامه تصرف در اموال عمومي و جرم است.» اين موضوع به‌زودي و هنگام بررسي بخش‌هاي «هزينه‌اي بودجه» در صحن مجلس مطرح خواهد شد.در صورت تصويب اين تبصره نمايندگان، گام نهايي و آخر را در حمايت از 6ميليون نيازمند ازكارافتاده برخواهند داشت و اين اتفاق در حقيقت سهم آنها از جشن نيكوكاري امسال خواهد بود.

  • 11ميليون نفر زير خط فقر

رئيس كميته امداد: نمي‌توانيم به‌طور مشخص اعلام كنيم كه چه تعداد از افراد زير خط فقر هستند اما اگر حداقل حقوق امسال را ۸۱۲ هزار تومان درنظر بگيريم، مي‌توان گفت براساس آن ۱۱ميليون نفر از جمعيت كشور زير خط فقر هستند. اين در حالي است كه برخي حداقل حقوق را يك ميليون و ۲۰۰هزار تومان درنظر مي‌گيرند كه در آن صورت تعداد افراد زير خط فقر بيشتر خواهند شد. به همين دليل نمي‌توان به‌طور دقيق ميزان افراد نيازمند يا زير خط فقر را كه نياز به دريافت كمك نهادهاي حمايتي دارند، مشخص كنيم.

کد خبر 363354

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha