معاون مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرد در آخرین جلسه شورای‌عالی فضای مجازی، الزام شبکه‌های اجتماعی موبایلی به دریافت مجوز تصویب شده است.

شبکه های اجتماعی

امير خوراكيان جزئيات اين تصميم را چنين توضيح داد: «وزارت ارتباطات طبق اين مصوبه هم به فعاليت پيام‌رسان‌هاي داخلي و هم خارجي مجوز خواهد داد؛ اين يك قاعده‌اي است كه در كل دنيا نيز رعايت مي‌شود و متأسفانه در كشور ما تاكنون رعايت نشده است. در تمام دنيا پيام‌رسان‌هاي مهمي كه مي‌خواهند فعاليت داشته باشند، بايد در چارچوب و پروتكل خاص فعاليت كنند و توافق و قراردادي ميان آنها و كشور مدنظر صورت مي‌گيرد تا اصول، مقررات و مباني آن كشور را در قالب اين توافق و مجوز فعاليت رعايت كنند. البته در كنار اين توافق، يكسري حمايت‌ها و تسهيلاتي نيز شامل حال اين شبكه‌هاي خارجي مي‌شود. نبايد فعاليت غيرقانوني در اين حوزه صورت گيرد و هيچ‌كس پاسخگو نباشد.»

به گزارش خبرگزاري مهر، وي با بيان اينكه تاكنون شيوه‌اي براي دريافت مجوز پيام‌رسان‌هاي خارجي در كشور وجود نداشت، افزود: «چنانچه پيام‌رساني حتي اگر مراجعه مي‌كرد و مي‌خواست كه مجوز براي فعاليت رسمي بگيرد، هيچ نقشه راهي براي آن آماده نبود، اما هم‌اكنون در اين مصوبه يك كارگروه موظف به فعاليت در اين حوزه شده است تا مسير براي فعاليت پيام‌رسان‌هاي خارجي مشخص شود. در مرحله بعد، اين مسير را براي پيام‌رسان‌هاي خارجي اطلاع‌رساني مي‌كنيم تا شرايط فعاليت در ايران برايشان تبيين شود و از اين مسير بتوانند به‌صورت قانونمند عبور كنند.»

اعلام اين تصميم شوراي‌عالي فضاي مجازي در حالي است كه موضوع انتقال سرور‌هاي برنامه‌هايي مانند اينستاگرام و تلگرام به‌عنوان محبوب‌ترين نمونه‌هاي خارجي در ايران به داخل كشور عملياتي نشده است. مديران تلگرام نيز چندين‌بار نشان داده‌اند قصد همكاري جدي با خواسته‌هاي مسئولان ايران در اين زمينه را ندارند، چه اينكه مسدود كردن بسياري كانال‌هاي غيراخلاقي و ضد‌انقلاب تا‌كنون موفقيت‌آميز نبوده است. به اين ترتيب به‌نظر نمي‌رسد آنها به دريافت اين مجوز‌ها از وزارت ارتباطات ايران تن بدهند.

کد خبر 363355

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha