دوشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۳
۰ نفر

همشهری دو - بهاره جلالوند: تولید مواد شوینده، بهداشتی و آرایشی، فوت و فن‌های مخصوص به‌خودش را دارد و داشتن سرمایه اولیه نمی‌تواند به تنهایی باعث موفقیت یک تولیدکننده شود.

کارآفرینی

براي به‌دست آوردن نتيجه مطلوب بايد علاوه بر داشتن دانش، نيروهاي متخصص و... از افرادي كه در اين راه گام برداشته‌اند و تجربه دارند نيز كمك گرفت. مهندس علي نقيب، كارآفرين برتر در سال 85 است و كارنامه پرباري در صنعت محصولات شوينده، آرايشي و بهداشتي دارد. او در سال 1388 عنوان چهره ماندگار اقتصاد كشور را به‌خود اختصاص داده و نوآوري‌هاي زيادي در اين صنعت دارد. مهندس نقيب از چالش‌هاي بازاريابي و رقابت در اين عرصه، صحبت مي‌كند.

  • چه شد كه در صنعت بهداشتي و آرايشي فعاليت خود را آغاز كرديد؟

حدود 25سال است كه در صنعت محصولات شوينده، بهداشتي و آرايشي فعاليت مي‌كنم. شركت فعلي، ابتدا زيرمجموعه نخستين شركت داروسازي كشور(عبيدي) در سال 1325بود و بعد به حالت مستقل درآمد تا اينكه در سال 1383صاحب شركت، يعني دكتر عبيدي، پدر صنعت داروسازي ايران فوت كردند و از آن زمان به بعد شركت بهداشتي و آرايشي عبيدي به حالت نيمه‌تعطيل در آمد و توليد و فروش محصولات به‌شدت افت كرد. در سال‌1390 سهام اين شركت توسط خانواده عبيدي به ما واگذار شد. نخستين دليلي كه باعث شد شركت دوباره پيشرفت كند، خوشنامي صاحب قبلي و كيفيت محصولاتي بود كه توليد مي‌كرد. خوشبختانه با وجود پايين آمدن توليد، توانستيم شركت را دوباره احيا كنيم؛ البته استراتژي‌هاي جديد نيز در اين امر بي‌تأثير نبود.

  • اين استراتژي جديد كه به آن اشاره كرديد دقيقا چه چيزي است؟

پيش از هر چيز، كيفيت را مبناي كار قرار داديم و كيفيت را پايين نياورديم ضمن اينكه علاوه بر كيفيت سعي كرديم محصولاتي توليد كنيم كه به سلامت افراد و محيط‌زيست آسيب وارد نمي‌كند. يكي از كارهايي كه باعث وجه تمايز ما از ساير شركت‌ها شد، حذف پارابن (يك ماده شيميايي مضر براي بدن) از همه محصولات و جايگزيني آن با مواد گياهي بود. اين كار از سال 1393 انجام شد و همچنان نيز ادامه دارد. ما در محصولاتمان از مواداوليه با كيفيت و گران‌قيمت استفاده مي‌كنيم و هيچ وقت حاضر نيستيم اين كيفيت را به هيچ قيمتي پايين بياوريم؛ حتي اگر محصول‌مان به فروش نرسد.

  • رقابت در عرصه داخلي توليد محصولات شوينده، بهداشتي و آرايشي به چه شكل است؟

رقابت در اين عرصه بسيار سنگين است و ظرفيت توليد داخلي، در اكثر گروه‌هاي بهداشتي بيش از 2 تا 3 برابر نياز است و اگر شركتي استراتژي و برنامه دقيقي نداشته باشد و به كيفيت محصول هم اهميت ندهد، قطعا در اين عرصه دوام نخواهد آورد و شكست خواهد خورد.

  • در حال حاضر چه تعداد محصول توليد مي‌كنيد ضمن اينكه علاوه بر حذف پارابن كار خاص ديگري هم انجام شده است؟

در حال حاضر بيش از 60 نوع محصول توليد مي‌كنيم و محصولات خود را افزايش خواهيم داد. براي نخستين‌بار در ايران و خاورميانه توانستيم دپارتمان تخصصي توليد محصولات ارگانيك در صنعت بهداشتي و آرايشي را ايجاد كنيم كه اين كار با يك شركت آلماني و با استانداردهاي كشور آلمان انجام شد. سازمان غذا و دارو و وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نيز استقبال خوبي از اين مسئله كردند.
آن چيزي كه براي ما اهميت دارد كيفيت است، به همين دليل، هم از مواداوليه با كيفيت داخلي و هم از انواع خارجي استفاده مي‌كنيم ولي فرمولاسيون محصولات كاملا در مركز تحقيقات خودمان مطابق با استانداردهاي جهاني انجام مي‌شود و كاملا داخلي است.

  • محصولات شركت را به ساير كشورها هم صادر مي‌كنيد؟

بله، به ميزان خيلي كم اقدام به صادرات محصولات به كشورهاي مختلف كرده‌ايم و كرم‌هاي ارگانيك به چين و آلمان صادر مي‌شود. تبديل‌شدن به يك صادركننده قوي در صنعت شوينده، مستلزم عوامل زيادي است كه مهم‌ترين آن حل كردن مسائلي چون بهره‌وري، وام و نرخ بهره‌ها از سوي دولت است. اگر مشكلات اينچنيني حل شود، صنعت ما مي‌تواند تبديل به يك صادركننده قوي به اروپا شود. از طرفي، تبليغات مسئله بسيار مهمي محسوب مي‌شود و نمي‌توان آن را ناديده گرفت. حتي شركت‌هاي بزرگ جهان هم با وجود شهرت، تبليغات انجام مي‌دهند تا خلاقيت‌ها و نوآوري‌هاي خود را به نمايش بگذارند، متأسفانه ما در اين زمينه ضعيف عمل كرده‌ايم و با وجود داشتن مشتري، بايد به فكر تبليغات باشيم.

  • بسياري از محصولات شركت شما بسته‌بندي قديمي دارد چرا با گذشت زمان اقدام به تغيير بسته‌بندي نكرده‌ايد؟

اين كار را براي برخي از محصولات انجام داديم و نتيجه عكس داشت؛ يعني به جاي افزايش فروش، كاهش داشتيم. محصولات با بسته‌بندي قديمي 90درصد فروش داشتند، درحالي‌كه همان محصولات با بسته‌بندي جديد تنها 10درصد به فروش رفتند. معمولا مصرف‌كننده تمايل بيشتري به بسته‌بندي قديمي نشان مي‌دهد و از بسته‌بندي جديد خيلي استقبال نمي‌كند چون سال‌هاست به همان بسته‌بندي قديمي عادت كرده است.

  • بسياري از افراد محصولات خارجي را به محصولات داخلي ترجيح مي‌دهند، چطور مي‌توان اين فرهنگ را اصلاح كرد؟

اين فرهنگ تا حدود زيادي اصلاح شده ولي تنها راه اصلاح آن، جلوگيري از ورود كالاي قاچاق است و بايد محصولات خارجي فقط به‌صورت رسمي و با مجوز وارد كشور شوند و واردكنندگان ماليات و تعرفه بپردازند در چنين شرايطي رقابت بين كالاي خارجي و داخلي ايجاد مي‌شود. اگر اين مسئله اصلاح نشود همچنان كالاي قاچاق با زرق و برق خود، مصرف‌كننده را جذب مي‌كند.

  • پدر داروسازي ايران

«غلامعلي عبيدي» در سال 1299 به دنيا آمد و در 28شهريور 1383، دارفاني را وداع گفت. او دكتر داروساز و بنيانگذار نخستين كارخانه‌ داروسازي ايران محسوب مي‌شود. دكتر عبيدي در سال ۱۳۱۷ وارد دانشكده طب و داروسازي دانشگاه تهران شد و زيرنظر اساتيد فرانسوي به كسب دانش و علم پرداخت. او در سال‌هاي حيات خود توانست صنعت داروسازي ايران را توسعه دهد تا جايي كه در ازبكستان يك كارخانه‌ راه انداخت و همين تلاش او باعث شد كه لقب «پدر پير صنعت داروسازي ايران» را به‌خود اختصاص بدهد. توليدات كارخانه او در ابتدا به شكل قرص بود و كم‌كم توليد دارو به شكل داروهاي مايع نيز آغاز شد.

  • يك چرخه كاملا سالم

يكي از نكات جالب اين كارخانه‌، ماشين‌هاي خط توليد آن است كه توسط مهندسان ايراني طراحي و ساخته شده‌اند. ماشين‌هاي خط توليد سروصداي‌شان فضا را پر كرده است و مخازن بزرگ كه در سالن‌هاي مختلف قرار دارند حسابي كنجكاوي آدم را برمي‌انگيزند. آن طرف‌تر در سالني ديگر، خانم‌ها و آقاياني مشغول كار هستند كه كلاه بر سر و ماسك روي صورتشان دارند و تنها چشم‌هايشان ديده مي‌شود و تميزي لباس‌هايشان از پشت شيشه‌هايي كه برق مي‌زنند به چشم مي‌آيد. اينها همگي تصوير كوچكي از روند توليد دارو است. سختي‌هاي زيادي وجود دارد تا مواداوليه به اين سالن‌ها برسند. قبل از اينكه مواداوليه باكيفيت به اينجا برسند در ابتدا توسط تيم‌ بازرگاني و تيم آزمايشگاه كنترل كيفي بررسي و خريداري مي‌شوند و به انبار قرنطينه مي‌روند. آزمايش‌ها باز هم ادامه پيدا مي‌كند و روي مواداوليه نمونه‌برداري و تست ميكروبي، شيميايي و فيزيكي انجام مي‌شود. بعد از اين مرحله، اجازه ورود به مخازن قرنطينه را پيدا مي‌كنند و باز هم در اين مخازن آزمايش مي‌شوند. بعد از تأييد كنترل كيفي و آزمايشگاه، اين مواد وارد چرخه توليد خواهند شد و آزمايش‌ها و بررسي‌ها همچنان در هر مرحله از توليد ادامه دارد. حتي بعد از توزيع در بازار نيز محصولات به‌صورت تصادفي تهيه و مورد آزمايش قرار مي‌گيرند تا سلامت افراد به خطر نيفتد. تمام قوطي‌هاي بسته‌بندي نيز ضدعفوني و بررسي مي‌شوند. اين كار براي تمام محصولات صورت مي‌گيرد و هيچ محصولي از قلم نمي‌افتد.

کد خبر 363371

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha