مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس ستاد معاینه فنی شهر تهران جزئیات خودروهایی که در تست‌های معاینه فنی مردود شده‌اند را تشریح کرد.

معاینه فنی خودرو

به گزارش ایسنا، مهندس نواب حسینی منش در نشست خبری خود با تشریح عملکرد 11 ماهه ستاد معاینه فنی شهر تهران، افزود: امسال یکی از سخت‌ترین سال‌های مبارزه با آلودگی هوا بود که توانستیم با کمک رسانه‌ها قدمی در این راستا برداریم.

وی با تاکید بر اینکه شهروندان می‌بایست قبل از سفرهای نوروزی نسبت به اخذ برگه‌ معاینه فنی اقدام کنند، گفت: تعداد زیادی از تصادفات به دلیل نقص فنی خودرو بوده و این درحالیست که اگر راننده نسبت به اخذ معاینه فنی اقدام کند تعداد زیادی از تصادفات کاهش می‌یابد.

وی با ارائه آمار مقایسه‌ای 11 ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل گفت: 80 درصد افزایش مراجعات را از ابتدای اجرای طرح «کاهش» تا آذر ماه شاهد بودیم به گونه‌ای که از شهریور تا آذر ماه شاهد رشد 400 درصدی مراجعات به مراکز معاینه فنی بودیم.

رئیس ستاد معاینه فنی شهر تهران با بیان اینکه 70 درصد خودروهای مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی مشمول گرفتن معاینه فنی بودند اما بنا به دلایلی مراجعه به مراکز را به تعویق انداختند و به واسطه اجرای طرح کاهش مجاب شدند که به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند، گفت: بیشترین خودروهایی که به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند بر اساس میزان فراوانی پراید و پژو 206 بودند.

وی با بیان اینکه این تحلیل مربوط به 870 هزار دستگاه خودرویی است که به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کردند گفت: از این میان 27 درصد از مراجعات به مراکز مربوط به خودروی پراید بوده است و 14 درصد نیز به خودروی 206 اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه دسته سوم خودروهای متعلق به ایران خودرو شامل پژو 405، سمند و پارس بوده است گفت: اکثر خودروهایی که به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند برای گروه‌های خودروسازی سایپا و ایران خودرو بودند.

حسینی منش در تشریح خودروهایی که حداقل به علت یک ایراد مردود شده‌اند گفت: 55 درصد از خودروهای نیسان وانت به علت نقص فنی موفق به اخذ معاینه فنی در مراجعه اول نشدند و همچنین 47 درصد از خودروهای پیکان، 38 درصد خودروهای پراید و 26 درصد از خودروهای MVM110 که با وجود پایین بودن سن تولید، دارای نقص فنی بودند.

وی در تشریح درصد خودروهایی که بیش از یک ایراد داشتند گفت: در تحلیل کیفی خودروها وانت نیسان، وانت پیکان و RD بیشترین کثرت را در بیش از یک ایراد داشتند به گونه‌ای که 12 درصد خودروهای RD بیش از دو نقص فنی داشته و 10 درصد از خودروهای پراید دارای دو نقص فنی بوده‌اند.

وی افزود: 28 درصد خودروهای نیسان وانت بیش از دو نقص فنی داشته و 9 درصد خودروهای MVM110 نیز بیش از دو نقص فنی داشتند.

رئیس ستاد مراکز معاینه فنی در تشریح درصد خودروهایی که بدون هیچ گونه نقص فنی بودند گفت: خودروی L90 کمترین مردودی را داشته است و خودروهای گروه کیا و هیوندا نیز کمترین نقص فنی را داشته‌اند.

وی در مورد درصد خودروهایی که به علت عیوب ظاهری مردود شده‌اند گفت: وانت پیکان، وانت نیسان، پراید و MVM530 خودروهایی بودند که به علت عیوب ظاهری مردود شدند اما نکته قابل تامل این است که وانت‌ها و پراید به عنوان خودروهای کاری محسوب شده و عیوب ظاهری نشان می‌دهد که مالک در نگهداشت کوتاهی کرده‌اند اما رد شدن خودروی MVM در این تست نشان می‌دهد که این خودرو واقعا بی‌کیفیت است.

حسینی منش در مورد خودروهایی که از تست آلایندگی مردود شده‌اند گفت: 28 درصد از خودروهای وانت نیسان، 25.6 درصد از خودروهای وانت پیکان و 15 درصد از خودروهای پراید از آزمون آلایندگی مردود شدند و این در حالیست که کمترین درصد مردودی در این آزمون مربوط به خودروی L90 بوده است.

رئیس ستاد معاینه فنی شهر تهران در مورد مردودی خودروها از آزمون ناهمراستایی چرخ‌ها گفت: 7.2 درصد از خودروهای پراید یعنی حدود 18 هزار دستگاه پراید از آزمون ناهمراستایی چرخ‌ها مردود شدند و این در حالیست که 6.8 درصد از خودروهای ROA نیز مردود شدند و پس از آن خودروهای وانت پیکان و MVM110 مردود شدند.

حسینی منش در ادامه افزود: 10.3 درصد از خودروهای MVM110، 3.7 درصد از خودروهای لیفان و 3.7 درصد خودروهای L90 نیز از لحاظ کمک فنر دارای نقص فنی بوده‌اند.

وی افزود: 29 درصد از خودروهای وانت نیسان از آزمون ترمز مردود شدند و این در حالیست که 12 درصد از وانت پیکان‌ها و 9 درصد از خودروهای RoA از ترمز عقب مردود شدند.

به گفته حسینی منش 7 درصد از خودروهای پراید از آزمون ترمز جلو مردود شده‌اند.

وی در تشریح نقص‌های فنی در خودروها گفت: نقص در سیستم ترمزگیری، خرابی کمک فنرها، ناهمراستایی چرخ‌ها، خرابی چراغ‌های اخطار و خرابی و لقی سیستم فرمان عمده مواردی است که منجر به تصادف می‌شود.

رئیس ستاد معاینه فنی شهر تهران در ادامه با بیان اینکه 18 آیتم در مراکز معاینه فنی بررسی می‌شود که تنها 4 تست آن برای آلایندگی بوده و مابقی در راستای ایمنی خودرو است گفت: آرزو داریم که در نوروز آتی شاهد کمترین تصادفات باشیم و تحقق این آرزو نیازمند توجه مردم به امر معاینه فنی است.

وی در مورد اجرای طرح کاهش نیز گفت: تعداد زیادی خودرو روزانه به طور غیر مجاز وارد محدوده زوج و فرد می‌شوند که دوربین‌های سطح شهر نسبت به رصد و اعمال قانون آنها اقدام می‌کند.

وی با بیان اینکه بالغ بر 500 هزار برگ جریمه از پس از اجرای رسمی طرح کاهش (اواسط آبان) صادر شده است گفت: به طور میانگین روزانه 15 درصد از خودروهای فاقد معاینه فنی در سطح محدوده طرح ترافیک تردد می‌کنند که طی روزهای آتی با افزایش میزان استعلامات از سیمفا رصد و کنترل این محدوده شدت می‌گیرد.

وی در مورد سرانجام اجرای طرح معاینه فنی برتر با بیان اینکه در طول یک ماه گذشته در دو مرکز طرح معاینه فنی برتر به طور آزمایشی اجرا شده است که بررسی‌ها نشان داده بیش از 65 درصد خودروها از آزمون‌های معاینه فنی برتر رد شده‌اند و ما نتایج را به وزارت کشور، هیات دولت و سازمان محیط زیست که پیشنهاد دهنده اجرای طرح معاینه فنی برتر بوده است ارسال کرده‌ایم و معایب آن را توضیح دادیم.

رئیس ستاد معاینه فنی شهر تهران با بیان اینکه طرح معاینه فنی برتر صرفا بر اساس تست گازهای آلاینده و خروجی حدود مجاز سخت گیرانه است گفت: آزمون Co از 2.5 به هفت دهم کاهش یافت ولی باز دیدیم که اجرای این طرح قابل اجرا نیست چرا که حتی خودروهای خارجی نیز از این آزمون حذف می‌شدند و پیشنهاد دادیم که این طرح به صورت پلکانی اجرایی شود.

وی با اشاره به تاثیرات اجرای طرح کاهش در آلودگی هوا گفت: این طرح کاهشی که در حال حاضر اجرایی شده تنها یک شمایل کوچک و کلی از طرح کاهش است و قرار نبود که طرح کاهش اینگونه باشد.

به گفته حسینی منش ، اجرای طرح معاینه فنی برتر به صورت غیر رسمی و آزمایشی در دو مرکز اجرایی شد و خودروها عمدتا با نصب یک کاتالیست مشکلشان رفع می‌شود.

وی همچنین در مورد اجرای مراحل بعدی طرح کاهش نیز گفت: طرح LEZ در حال حاضر فقط در محدوده طرح ترافیک اجرایی شده است و شهرداری تهران آماده اجرای مراحل بعدی است اما سایر سازمان‌ها هنوز زیرساخت‌هایشان را آماده نکرده‌اند.

کد خبر 363418

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha