همشهری آنلاین: نیروهای عراقی همزمان با ادامه پیشروی خود در غرب موصل، برای ایجاد یک پل شناور بر روی رود دجله جهت ارتباط با بخش شرقی موصل تلاش می‌کنند.

آزادسازی مناطق جدید در غرب موصل | تلاش برای ایجاد پل شناور روی دجله

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، نیروهای عراقی در ادامه پیشروی‌های خود در غرب موصل، توانستند ده‌ها غیرنظامی را در محله الجوسق از دست داعش آزاد کنند. داعش از این غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کرد.

در ادامه پیشروی‌های روز دوشنبه فرماندهی عملیات "نینوا می‌آییم" از آزادسازی محله الجوسق و کنترل بر پل چهارم از بخش غربی موصل خبر داد.

عبدالامیر یارالله، فرمانده عملیات مذکور اظهار داشت: نیروهای واکنش سریع وابسته به پلیس فدرال عراق این محله را آزاد کرده و بر پل چهارم در بخش غرب موصل تسلط یافتند. با آزادسازی این پل و تامین امنیت آن نیروها اکنون می‌توانند برای عبور نیروها از آن استفاده کنند.

یارالله تاکید کرد، نیروهای عراقی پرچم عراق را بر فراز ساختمان‌های این محله به اهتزاز درآوردند.

فرماندهی عملیات امروز همچنین از آزادسازی محله الطیران در غرب موصل خبر داد.

  • آتش زدن محله‌های موصل توسط داعش

در حالی که عملیات در غرب موصل تبدیل به جنگ خیابانی شده داعش اقدام به آتش زدن برخی محله‌ها به طور کامل کرده است تا مانع از پیشروی نیروهای مشترک عراق شود.

داعش خودروهای اهالی را در مناطق غرب موصل مستقر کرده و ده‌ها منزل را که ساکنانش از آنجا رفته‌اند، آتش زده است.
سازمان ملل نیز می‌گوید، با آغاز عملیات در غرب موصل، هزاران تن از محله‌های این بخش از شهر فرار کرده‌اند.

پل زدن روی دجله؛ گامی استراتژیک در عملیات

نیروهای عراقی با هدف تسریع در روند عملیات در غرب موصل و ارتباط با بخش شرقی این شهر که پیشتر به کنترل در آمده بود، در حال ایجاد یک پل شناور بر روی رودخانه بزرگ دجله هستند که شهر را به دو نیمه شرقی و غربی تقسیم کرده است.
مسیر پیشروی‌های ارتش عراق در غرب موصل

این نیروها بعد از حدود یک هفته از آغاز عملیات در بخش غربی و درگیری با تروریست‌های داعش، توانسته‌اند به پیشروی‌های خوبی دست یابند. برآورد می‌شود که حدود ۲۰۰۰ داعشی و ۷۵۰ هزار غیرنظامی در غرب موصل باشند.

با این حال به رغم پیشروی سریعی که نیروهای عراقی در بخش‌هایی از غرب موصل داشته‌اند، اما مقاومت شدید داعش که از آخرین پایگاه مهم خود در عراق دفاع می‌کند، آنها را با مشکلاتی مواجه کرده است.

فلاح الوبدان یکی از فرماندهان عراقی در باره این پیشروی‌ها می‌گوید: ما از سنگر بزرگی که تروریست‌های داعش تونل‌هایی را در زیر آن ایجاد کرده بودند عبور کردیم. این منطقه پر از مین و بمب بود و نیروهای ما ۴۴ داعشی را از پای درآوردند.

این فرمانده افزود: تأمین امنیت کرانه رود دجله در نزدیکی پل چهارم دجله که در بمباران‌ها تخریب شده است، به یگان‌های مهندسی اجازه می‌دهد تا به اصلاح این پل بپردازند و به این ترتیب نیرو و تجهیزات امدادی را از بخش شرقی منتقل کنند.

وی افزود: این بسیار مهم است چراکه اگر بر منطقه اطراف پل سیطره یابیم یگان مهندسی می‌تواند به اصلاح پل از بخش شرقی بپردازد. تعمیر این پل عملیاتی پیچیده و خطرناک است اما نیروهای عراقی آموزش‌های خوبی از آمریکایی‌ها دیده‌اند و در استفاده از استراتژهای خود در جنگ علیه تروریست‌ها موفق بوده‌اند.

تعمیر پل با کمک نیروهای آمریکایی در گذشته و در جریان جنگ نیروهای عراقی برای سیطره بر شهر رمادی، مرکز استان الانبار تجربه خوبی برای ارتش عراق محسوب می‌شود.
صحنه کلی از منطقه عملیات و مناطقی که همچنان در دست داعش است

پایان مرحله نخست عملیات حشد شعبی در تلعفر

از سوی دیگر، احمد الاسدی، سخنگوی حشد شعبی عراق در بیانیه‌ای از پایان مرحله نخست عملیات این نیروها در مناطق غربی و شرقی شهر تلعفر در ۳۰ مایلی غرب موصل خبر داد.

وی گفت: نیروهای حشد شعبی توانستند در این مرحله ۱۲ روستا را آزاد و ۲۰۷ تروریست را به قتل برسانند. ما همچنین ۳۶ خودروی بمب‌گذاری شده و ۲۱ خودروی تروریست‌ها و سه پهپاد را منهدم و ۱۲۰۰ غیرنظامی را آزاد کردیم.

غیاث سورچی مسئول اطلاع‌رسانی مرکز تشکیلات اتحادیه میهنی کردستان عراق اظهار داشت: در حال حاضر ۱۱ هزار تن در داخل تلعفر محاصره هستند.

  • داعش در محاصره کامل

این در حالی است که سرلشگر هاشم سیتیی، فرمانده نیروهای پیشمرگ به الشرق الاوسط گفت: تمامی مسیرهای اصلی در غرب موصل به روی داعش بسته شده و این گروه دیگر نمی‌تواند هیچ حمایت نظامی از افراد مسلح خود در سوریه به دست آورد.

وی افزود: جاده تل عزیز که داعش قبلا از آن برای دریافت کمک‌ها استفاده می‌کرد بسته شده است. از سمت شمال نیز نیروهای پیشمرگ به طور کامل شرق و غرب موصل را تحت کنترل دارند و آنها بسته‌اند. نیروهای عراقی نیز از جنوب داعش را تحت محاصره دارند به طوریکه داعش دیگر قدرت حرکت ندارد.

کد خبر 363441

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha