دوشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۵
۰ نفر

در تاریخ ۸۹ ساله مراسم اعطای جوایز آکادمی علوم و هنرهای سینمایی، برندگان بیش از یک اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان کمتر از انگشتان یک دست هستند؛ ویتوریو دسیکا و فدریکو فلینی از کشور چکمه‌ای اروپا، اینگمار برگمان از سوئد، آکی‌را کوروساوا از سرزمین آفتاب تابان و حالا اصغر فرهادی از ایران ما.

اسکار

به گزارش همشهري، يكي از قابل پيش‌بيني‌ترين دوره‌هاي مراسم اهداي جوايز اسكار بامداد دوشنبه به وقت ايران در كداك تيه‌تر هاليوود برگزار شد و اين نام ايران بود كه بيش از همه در اين مراسم شنيده شد. در همان نخستين دقايق، نام اصغرفرهادي، نماينده ايران به‌عنوان برنده اسكار بهترين فيلم خارجي‌زبان در مقابل ديدگان هزاران ستاره حاضردر سالن و ميليون‌ها بيننده تلويزيون طنين انداخت. شرلي مك‌لين كه همراه چارليز ترون روي صحنه آمده بود، نام «فروشنده» را اعلام كرد و انوشه انصاري و فيروز نادري به نمايندگي از فرهادي براي گرفتن مجسمه طلايي از پله‌ها بالا رفتند.

انصاري پس از تشويق پرشور حاضران، بيانيه فرهادي را خواند: «افتخاري بزرگ است كه براي دومين بار اين جايزه ارزشمند را مي‌گيرم. دوست دارم از اعضاي آكادمي، تهيه‌كنندگان فيلم و ساير نامزدها تشكر كنم. غيبت من در مراسم به احترام مردم سرزمينم و شهروندان 6كشوري است كه به‌خاطر قانون غيرانساني منع سفر به آمريكا مورد بي‌احترامي قرار گرفته‌اند. تقسيم‌بندي جهان به ما و دشمنان ما از سوي سياستمداران افراطي به ترس مي‌انجامد كه توجيهي است دروغين براي خشونت و جنگ... سينماگران مي‌توانند با چرخش دوربين‌هايشان به مشتركات انساني، كليشه‌هايي را كه از مليت‌ها و اديان ساخته شده بشكنند...

همدردي چيزي است كه ما امروز بيش از هر زمان به آن نيازمنديم.» در ديگر بخش‌هاي اسكار هشتاد و نهم هم تا لحظه‌هاي پاياني تقريبا اتفاقي خارج از قاعده نيفتاد؛ 2بازيگر رنگين‌پوست براي نخستين‌بار در سال‌هاي اخير جوايز بخش بازيگران مرد و زن مكمل را بردند و بهترين بازيگران زن و مرد همان گزينه‌هاي پيش‌بيني‌شده بودند؛ كيسي افلك براي «منچستر باي د سي» و اما استون براي «لالالند». ديمين شازل بهترين كارگردان شد، جوايز بهترين فيلمنامه به «مهتاب» و منچستر باي د سي رسيد و «زوتوپيا» اسكار بهترين انيميشن را گرفت.

شايد تنها نكته‌اي كه باعث شد جايزه اسكار فرهادي و فروشنده تاحدودي به حاشيه برود، اتفاقي بود كه در لحظه اعلام نام مهم‌ترين جايزه مراسم افتاد. وارن بيتي كه همراه في داناوي كه براي اعلام نام بهترين فيلم روي صحنه رفته بود، نام لالالند را خواند و همه عوامل فيلم شاد و خوشحال براي گرفتن جايزه رفتند. چند نفر حرف زدند و اسكار هم اهدا شد اما ناگهان تهيه كننده لالالند چيزي گفت كه به يك هرج و مرج كامل و بي‌سابقه در تاريخ اسكار انجاميد.

«مهتاب بهترين فيلم است نه لالالند!» اينجا بود كه جنگ مغلوبه شد و اهالي مهتاب ناباورانه براي گرفتن جايزه خود هجوم بردند. به‌نظر مي‌رسيد اشتباه بيتي در اعلام نام برنده، اين رسوايي را به بار آورده است. بازيگر كهنه‌كار در حالي براي خواندن نام بهترين فيلم رفت كه تصاوير نشان مي‌داد پاكت بهترين بازيگر زن را در دست دارد. او بدون توجه به نام اما استون، مستقيم نام لالالند را خواند و يك آبروريزي تمام‌عيار را رقم زد. هرچند بلافاصله با نشان دادن پاكت اصلي، هم خودش معذرت خواست هم جيمي كيمل و مديران آكادمي را ناچار به عذرخواهي كرد.

  • مرزها از بالا ديده نمي‌‌شود

انوشه انصاري و فيروز نادري، نمايندگان فرهادي در اسكار2017 بعد از دريافت اسكار و خواندن بيانيه فرهادي با در دست داشتن مجسمه طلايي به بيرون سالن محل برگزاري مراسم رفتند و مقابل نمايندگان رسانه‌هاي گروهي قرار گرفتند. انصاري كه شالي با نقشه هوايي زادگاهش مشهد روي دوش داشت، دليل فرهادي را براي حضور نيافتن در اسكار اعلام همبستگي با كساني دانست كه به‌خاطر دستور دونالد ترامپ نمي‌توانند به آمريكا بروند. نادري هم درباره اينكه چرا فرهادي 2چهره فعال در دنياي فضانوردي را به نمايندگي از خود برگزيده، گفت: اگر شما از زمين دور شويد و از فضا به سياره ما نگاه كنيد، هيچ مرزي نمي‌بينيد.

  • يادبود كيارستمي در كداك تيه‌تر

تصوير عباس كيارستمي، فيلمساز فقيد سينماي ايران، در نماهنگي به‌ياد درگذشتگان سينماي جهان، در مراسم اهداي جوايز‌ اسكار در كداك تيه‌تر هاليوود به نمايش درآمد. كيارستمي چند روز پيش از آنكه در 14تير در پاريس از دنيا برود، براي عضويت در شاخه كارگرداني آكادمي اسكار دعوت شده بود كه فرشته مرگ به او فرصت نداد.

  • نخستين اسكار براي بازيگر مسلمان

ماهرشالا علي به نخستين بازيگر مسلمان در تاريخ 89 ساله اسكار تبديل شد كه جايزه بهترين بازيگر مرد مكمل را از آن خود كرده است.

ستاره43 ساله آمريكايي در نخستين نامزدي اسكار براي بازي در درام تحسين‌شده «مهتاب» به اين موفقيت رسيد و راه را براي درخشش بيشتر بازيگران مسلمان، به‌ويژه رنگين‌پوستان در عرصه سينما هموار كرد.

  • جوان‌ترين كارگردان اسكار پس از 86سال

ديمين شازل با بردن اسكار بهترين كارگردان براي «لالالند» جوان‌ترين فيلمسازي لقب گرفت كه به اين افتخار رسيده است. او كه 32سال و 38روز سن دارد، موفق شد ركوردي را بشكند كه سال1931 ثبت شده بود. 86سال پيش نورمن توروگ با 32سال و 260روز سن براي «اسكيپي» اسكار بهترين كارگرداني را برده بود.

کد خبر 363468

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha