جاعل سابقه‌دار با آبدارچی و کارمند بانک همدست شد تا به‌حساب مشتریان پولدار دستبرد بزند.

متهم

كارمند بانك وظيفه داشت اطلاعات مشتريان را در اختيار ديگر اعضاي باند قرار دهد تا آنها با نقشه‌اي تمام‌حرفه‌اي حساب آنها را خالي كنند.راز اين باند حرفه‌‌اي به‌دنبال دستبرد 420ميليون توماني آنها به‌حساب مشتري پولدار يكي از بانك‌ها و مؤسسات مالي در مشهد فاش شد. صبح شنبه بود كه اين مشتري پولدار باخبر شد حسابش خالي شده است و با شكايت وي و نماينده حقوقي مؤسسه مالي، پرونده‌اي در پليس فتاي خراسان رضوي تشكيل شد.

بررسي‌ها نشان مي‌داد كه دزدان ابتدا با در اختيار داشتن مدارك شناسايي مشتري، راهي يكي از شعبه‌هاي اين مؤسسه شده‌ و به نام او حساب بازكرده‌اند. سپس اقدام به گرفتن كارت عابربانك و همچنين رمز اينترنتي كرده و از آنجا كه اين مؤسسه سقف برداشت از حساب نداشت، توانسته بودند با استفاده از رمز اينترنتي وارد همه حساب‌هاي مالباخته شده و پول‌هاي او را به همان حسابي بريزند كه كارت عابربانكش را در اختيار داشتند. پس از آن نيز با كارت مورد نظر راهي صرافي‌ها و طلافروشي‌ها شده و همه 420ميليون تومان پولي را كه سرقت كرده بودند، سكه و ارز خريده بودند.

با مشخص‌شدن اين موضوع، تحقيقات تخصصي براي شناسايي عاملان اين دستبرد تمام حرفه‌اي شروع شد. مأموران پليس به بررسي حساب‌ها و مسير نقل و انتقال پول و همچنين بازبيني تصاوير ضبط شده در دوربين‌هاي مداربسته مؤسسه مالي مورد نظر پرداختند تا اينكه در جريان تحقيقات گسترده توانستند ردي از يك مجرم سابقه‌دار پيدا كنند. اين مرد، جاعلي حرفه‌اي بود كه به تازگي از زندان آزاد شده بود.

ماموران با شناسايي محل زندگي مرد جوان راهي آنجا شده و او را درحالي‌كه همراه همسر و فرزندش سوار خودرو بود و قصد فرار داشت، ردگيري كردند. مرد جوان اما با سرعت زياد موفق به فرار شد و توانست از دست مأموران فرار كند. عمليات تعقيب اين مرد ادامه داشت تا اينكه مأموران در جريان تصادفي شديد قرار گرفتند.

بررسي‌ها نشان مي‌داد متهم تحت تعقيب هنگام فرار از دست پليس با خودروي ديگري تصادف كرده اما با اين حال توقف نكرده و به فرار ادامه داده است. شدت اين تصادف به حدي زياد بود كه مأموران حدس زدند متهم فراري يا يكي از سرنشينان خودروي او در اين تصادف زخمي شده باشند. به همين دليل راهي بيمارستان‌هاي اورژانسي شدند و در نهايت مرد تبهكار را كه مجروح شده و به يكي از بيمارستان‌ها مراجعه كرده بود شناسايي و دستگير كردند.

  • نقشه زيركانه

متهم پس از دستگيري به سرقت 420ميليون توماني اعتراف كرد و ماجرا را چنين شرح داد: زماني كه در زندان بودم از همبندي‌هايم شنيدم كه يكي از بانك‌ها و مؤسسات مالي سقف برداشت روزانه ندارد و با داشتن رمز اينترنتي مي‌تواني به راحتي به تمامي حساب‌هاي خود در اين مؤسسه دست پيدا كني.

از همان موقع فكري به ذهنم رسيد و وقتي آزاد شدم تصميم گرفتم آن را عملي كنم. من دوستي داشتم كه در يكي از شعبه‌هاي اين مؤسسه آبدارچي بود. نقشه‌ام را با او در ميان گذاشتم و با كمك وي يكي از كارمندان مؤسسه را فريب داديم و قرار شد با ما همدست شود.

او وظيفه داشت كه كپي مدارك شناسايي يكي از مشتريان پولدار بانك را در اختيار ما قرار دهد. وقتي اين كار را انجام داد، مدرك مورد نظر را جعل كردم و با كپي جعلي شناسنامه و كارت ملي اين فرد توانستم حسابي در يكي ديگر از شعبه‌ها باز كنم. آن روز براي اينكه شناسايي نشوم، كلاه‌گيس گذاشته بودم و پس از باز كردن حساب، هم كارت عابربانك گرفتم و هم رمز اينترنتي.

متهم ادامه داد: با استفاده از رمز اينترنتي وارد اينترنت بانك شدم و توانستم به همه حساب‌هاي طعمه‌مان دست پيدا كنم. حساب‌هاي او 420ميليون تومان موجودي داشت و من همه آنها را به همان حسابي منتقل كردم كه خودم باز كرده بودم و كارت عابربانكش را داشتم. بعد هم با همدستي يكي ديگر از دوستانم كه خياط بود راهي صرافي‌ها و طلافروشي‌ها شديم و شروع به خريد كرديم، غافل از اينكه خيلي زود رازمان فاش مي‌شود و دستگير مي‌شويم.

با اعترافات متهم، همدستان او نيز دستگير شدند و پرونده آنها در اختيار مرجع قضايي قرار گرفت. سرهنگ جهانشيري، رئيس پليس فتاي خراسان رضوي با بيان اين خبر گفت: مؤسسات مالي و اعتباري و بانك‌هاي دولتي و خصوصي بايد براي برداشت‌هاي اينترنتي خود سقف مجاز بانك مركزي را رعايت كنند. همچنين درخصوص به‌كارگيري نيروي انساني بايد دقت بيشتري صورت گيرد تا علاوه بر به كارگيري نيروهاي متخصص، افراد صادق و درستكاري باشند كه به راحتي فريب نخورند. وي به شهروندان توصيه كرد: از اتصال حساب با وجوه زياد به‌حساب متمركز اينترنت بانك و موبايل بانك خودداري كنند تا امنيت حسابشان بالاتر برود.

کد خبر 363478

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha