همشهری آنلاین: سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه گفت: در راستای رفع ایراد شورای نگهبان، سقف حقوق مدیران ۶۰ درصد بالاتر از سقف حقوق مصوب در لایحه برنامه تعیین شد.

مجلس

به گزارش مهر، در حاشیه جلسه علنی سه‌شنبه-10 اسفند- مجلس شورای اسلامی محمد خدابخشی سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه در نشست خبری آخرین اصلاحات لایحه برنامه برای تأمین نظر شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام را تشریح کرد.

وی گفت: در راستای تأمین نظر شورای نگهبان در مورد ماده ۳۸، چهار گروه پیش از این، از پرداخت حقوق طبق سقف مشخص شده در قانون مستثنی شده بودند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر این اساس افرادی که دارای مشاغل تخصصی بوده و یا در فعالیت‌های عملیاتی و یا در مناطق مرزی و محروم فعالیت می‌کنند، شامل سقف حقوقی که در قانون لایحه برنامه تعیین شده بود، نمی‌شود و مازاد بر سقف، ۶۰ درصد به این افراد می‌توان پرداختی داد.

خدابخشی اظهار داشت: در اصلاح مجدد این بند مقرر شد سقف‌ پرداختی به پست‌های مدیریتی و مدیران نیز افزایش یافته و از سقف حقوق ۶۰ درصد بالاتر باشد.

وی همچنین با اشاره به ایراد مجمع تشخیص مصلحت نظام به مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص بازنشستگی ۲۰ ساله بانوان گفت: مجمع اعلام کرد این مصوبه بار مالی دارد و با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که تأکید بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها دارد، مغایر است؛ لذا کمیسیون تلفیق برای حل مشکل بار مالی شرط گذاشت؛ بانوانی که با ۲۰ سال خدمت می‌خواهند بازنشسته شوند، باید دارای ۵۰ سال سن باشند.

به گزارش مهر، در لایحه برنامه ششم سقفی برای حقوق همه پست‌های دولتی و مدیران در نظر گرفته شده بود که با ایراد شورای نگهبان، چهار گروه از این سقف مستثنی شدند.

کمیسیون تلفیق مجدداً مدیران را نیز جزو این چهار گروه قرار دارد؛ مصوبه کمیسیون تلفیق باید در مجلس شورای اسلامی نیز بررسی شده و به تصویب نمایندگان برسد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شورای نگهبان در ایرادات خود به لایحه برنامه، شبهه ربوی بودن را به ماده‌ای از برنامه در خصوص فاینانس‌ها وارد کرده و خواستار اصلاح این بند شده بود، اما مجلس بر مصوبه خود اصرار کرد.

خدابخشی ادامه داد: در برنامه پنجم توسعه هم شبهه ربوی بودن فاینانس از شورای نگهبان مطرح شده بود، اما با پافشاری مجلس بر مصوبه خود، مجمع تشخیص مصلحت نظام ماده مربوطه را تصویب کرده بود.

وی اظهار داشت: علاوه بر این، شورای نگهبان بر ترکیب اعضای شورای پول و اعتبار ایراد گرفته و حضور اعضای غیر از قوه مجریه در این شورا را خلاف قانون دانسته که کمیسیون بر این ماده نیز اصرار کرد، زیرا در برنامه پنجم توسعه نیز با اصرار مجلس، مجمع تشخیص مصلحت نظام چنین ماده‌ای را به تصویب رسانده بود.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شورای نگهبان از مصوبه مجلس مبنی بر ایجاد شورای فقهی در بانک مرکزی نیز ایراد گرفت و اعلام کرد نباید مصوبات شورای فقهی با نظرات شورای نگهبان مغایرت داشته باشد.

خدابخشی افزود: کمیسیون نیز با اضافه کردن بندی، این ایراد را برطرف و مقرر کرد، نباید مصوبات شورای فقهی با نظرات و اختیارات شورای نگهبان مغایرت داشته باشد.

وی گفت: شورای نگهبان نسبت به تشکیل شورای اجتماعی، ذیلِ وزارت کشور نیز ایراد گرفته بود که این ماده از برنامه ششم حذف شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس همچنین از اصرار کمیسیون تلفیق برنامه بر لزوم نظارت دیوان محاسبات بر نهادهای عمومی و غیردولتی مثل تأمین اجتماعی و شهرداری‌ها علیرغم ایراد شورای نگهبان خبر داد.

وی خاطرنشان کرد: در برنامه ششم توسعه، ساز و کاری برای تسهیم منابع حاصل از فروش نفت و میعانات تعیین شد که بر اساس آن سهم صندوق توسعه ملی ۳۰ درصد، مناطق محروم ۳ درصد و شرکت نفت ۱۴.۵ درصد از درآمدهای نفتی بود.

خدابخشی اظهار داشت: همچنین مقرر شده بود کفِ سهم دولت از درآمدهای نفتی ۸۳ هزار میلیارد تومان باشد که مجمع تشخیص مصلحت نظام خواستار حذف کفِ سهم دولت شد و با موافقت کمیسیون، این اصلاح صورت گرفت.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس  تصریح کرد: علاوه بر این، به دولت مجوز داده بودیم که اگر درآمدش از فروش نفت کمتر از ۸۳ هزار میلیارد تومان بود، از حساب ذخیره ارزی برداشت کرده و اوراق تعهدزا بفروشد که با توجه به ایراد مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجوز فروش اوراق تعهدات لغو شد و سهم نفت هم بر اساس جداول منابع و مصارف برنامه ششم تعیین شد.

وی افزود: در ماده‌ای از لایحه برنامه، دولت مکلف شده بود تا سال سوم اجرای برنامه برای ایجاد مجتمع‌های اداری و تأمین نیروی انسانی مورد نیاز، اعتبار بگذارد که مورد ایراد مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفت و با اصلاح این بند مقرر شد در سقف پست‌های سازمان، دولت جهت تأمین نیروی انسانی مورد نیاز اعتبار بگذارد.

خدابخشی با اشاره به ایراد مجمع تشخیص مصلحت نظام به ماده‌ای از لایحه برنامه در خصوص همسان‌سازی حقوق شاغلان و بازنشستگان گفت: با تعیین محل اعتبار این ماده، سعی کردیم ایراد مجمع را از بین ببریم؛ بر این اساس قرار بود دولت بدهی‌های خود را به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کند؛ مقرر کردیم اعتبار این ماده از این محل تأمین شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین در لایحه برنامه مقرر شده بود همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و شاغلان به گونه‌ای باشد که تا پایان برنامه ششم ۹۰ درصد حقوق این افراد همسان شود که برای تأمین نظر شورای نگهبان این ۹۰ درصد به ۸۵ درصد تبدیل شد.

وی در پایان از حذف مرخصی دو هفته‌ای آقایانی که صاحب فرزند می‌شوند با توجه به ایراد شورای نگهبان خبر داد.

کد خبر 363534

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha