همشهری آنلاین: دبیر ستاد توسعه زیست ‌فناوری معاونت علمی ‌و فناوری ریاست ‌جمهوری گفت: استفاده از مالچ‌های بیولوژیکی برای کنترل ریزگردها موثرتر است و عوارض انسانی و محیط زیستی مالچ‌های نفتی را نیز ندارد.

مالچ‌ بیولوژیکی عوارض انسانی و محیط زیستی مالچ‌ نفتی را ندارد

به گزارش ایسنا، مصطفی قانعی در خصوص مزایای استفاده از مالچ‌های بیولوژیکی برای کنترل ریزگردها، گفت: این مالچ‌ها هیچ آسیبی به گیاهان نمی‌رساند و با آن‌ها کاملا سازگار است. کارآیی مناسب در تثبیت شن‌های روان و ذرات خاک، مقاومت نسبت به تنش‌های محیطی از جمله خشکی، دما و نور، سازگاری درازمدت با محیط زیست و اکوسیستم خاک، نداشتن عوارض جانبی برای انسان، گیاهان و حیوانات و امکان استفاده قبل و بعد از کاشت گیاه از جمله مزایای مالچ‌های تولیدی است.

وی افزود: چند سالی است که بحث زیست مهارگرها یا مالچ‌های بیولوژیکی برای کنترل پدیده ریزگردها در کشور مطرح شده است، زیست مهارگرهایی که مجموعه‌ای از پلیمرها هستند و پس از فرآوری با ایجاد پیوندهای شیمیایی و اتصالات فیزیکی باعث استحکام ذرات خاک می‌شوند. مالچ‌های بیولوژیک دارای منشا میکروبی هستند و این قابلیت را دارند که به گونه‌ای ذرات خاک را به هم بچسبانند که از حرکت آن‌ها جلوگیری کنند.

به گفته قانعی، در گذشته برای کنترل حرکت شن‌ها و ماسه‌های روان از مالچ‌های نفتی استفاده می‌شد. مالچ‌های نفتی، ترکیبات حاصل از تخمیر و خلاء پالایشگاه‌هاست. این ترکیبات را با یکسری تغییرات به شکلی تولید می‌کردند که برای استفاده در مناطق دارای شن‌های روان قابل استفاده باشد؛ اما اکنون رویکرد به سمت استفاده از مالچ‌های غیرنفتی است.

به گفته قانعی، کاشت همزمان درخت و ایجاد پوشش گیاهی از مزایای استفاده از مالچ بیولوژیک است، این مالچ‌ها هیچ آسیبی به گیاهان نیز نمی‌رساند و با آن‌ها کاملا سازگار است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر میکروارگانیسم‌های مفیدی در طبیعت وجود دارد که در فرمولاسیون موادغذایی نیز از آن‌ها استفاده می‌شود. این میکروارگانیسم‌ها توانایی تولید پلیمرهایی را دارند که می‌توانند ریزگردها را مهار و آن‌ها را تثبیت کنند و مقاومت ذرات خاک را در برابر سایش‌های بادی افزایش دهند.

کد خبر 363536

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha