مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان شیوه‌ای را برای تزریق محلولی رسانا درون ساقه گل رز کشف کرده‌اند که می‌تواند به صورت مداوم درون ساقه،‌برگ‌ها و گلبرگ‌های این گل ریزکابل‌هایی ایجاد کند که می‌توانند کل گل را به یک ابرخازن برای ذخیره‌سازی انرژی تبدیل کند.

گل رز

براساس گزارش نيوساينتيست، اين گل را مي‌توان صدها بار شارژ كرد بدون اينكه كارايي آن تضعيف شود، تكنيكي كه به گفته دانشمندان مي‌تواند روزي امكان خلق سلول‌هاي سوختي درون گياهان زنده را فراهم آورد.

به گفته محققان دانشگاه لينكوپينگ سوئد ايده ايجاد گياهان الكترونيكي سال‌ها است كه مطرح شده اما اين پروژه نشان داد مي‌توان اين طرح را عملي ساخت.

محققان پيش از اين در تلاش بودند محلولي بيابند كه علاوه بر رسانايي، براي گل نيز سمي نباشد و درون رگبرگ‌هاي گياه انباشته نشود و در نهايت به ماده‌اي به نام PEDOT دست يافتند و ساقه گل رز عادي كه به تازگي چيده شده‌بود را درون آن قرار دادند.

طي تنها دو روز، محققان مشاهده كردند اين پليمر رسانا جذب شبكه رگ‌هاي گياه شدند و زماني كه لايه خارجي ته ساقه برداشته شد محققان دريافتند كابل‌هاي پليمري درميان شبكه آوند‌هاي گياه كشيده شده‌است.

گل رز

با قرار دادند الكترود‌هاي و ميله‌هاي طلا در ميانه و انتهاي ساقه رز دانشمندان توانستند يك ترانزيستور حقيقي ايجاد كنند و با اتصال اين ترانزيستور به يك مقاومت توانستند برق را درون اين مدار جاري كنند.

اكنون محققان با بهبود پليمر مورد استفاده توانسته‌اند اين محلول را به تمامي بخش‌هاي گياه، برگ‌ها و گلبرگ‌ها برسانند. در اين پروژه جديد از محلولي به نام ETE-S استفاده مي‌شود كه نه تنها در كل گل پراكنده مي‌شود بلكه زماني كه كابل‌ها درون گياه ايجاد مي‌شوند رسانايي آنها دو درجه بالاتر از رسانايي گياهي است كه تنها در قسمت ساقه رسانا شده‌بود.

با بررسي دقيق‌تر بافت گل محققان مشاهده كردند محلول پليمري به ديواره رگي گياه نفوذ كرده و ميان غشاي پلاسمايي و ديواره سلولي قرار مي‌گيرد. با قراردادن چند خازن در كنار ساقه محققان توانستند شبكه كابل‌هاي ايجاد شده را به يك ابزار الكترونيك كاربردي تبديل كنند. 

قدم بعدي براي محققان بهبود تكنيك به شكلي است كه بتوان آن را در گياه زنده و نه چيده شده مورد استفاده قرار داد تا به اين شكل امكان رشد سيستم‌هاي الكترونيكي و يا مزارع با قابليت ذخيره‌سازي برق فراهم آيد.

کد خبر 363542

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha