چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۲
۰ نفر

همشهری دو - مینا فرقانی: روزگاری در دسترس‌ترین الگوی دختران، مادرشان بود و اثرگذارترین الگوی پسران، پدرشان.

اخلاق فاطمی در فضای مجازی

اما دنيا گشت‌و‌گشت تا رسيد به امروز كه با وجود اين همه الگوهاي القايي، بسياري از ما و فرزندان‌مان دچار بحران شده‌ايم و نمي‌دانيم دقيقا كجاي كار هستيم و كجا بايد باشيم! وقتي چهره، اندام، ثروت و مسائل مشابه، مبناي انتخاب الگو قرار بگيرد، با كوچك‌ترين لغزش الگو، فرد دچار سردرگمي و سرخوردگي مي‌شود؛ چه اين الگو در فضاي واقعي انتخاب شده باشد و چه در فضاي مجازي. الگوي اصيل و حقيقي، مانند حضرت زهرا(س)، ويژگي‌هايي دارد كه در اين يادداشت بعضي از مختصات يك الگوي خوب را كه در فضاي مجازي بيشتر كاربرد دارد بيان مي‌كنيم.

  • رعايت حدود عفاف در فضاي مجازي

حفظ حريم‌ها در دنياي مجازي كه افراد همديگر را نمي‌بينند، به‌مراتب سخت‌تر از فضاي واقعي است؛ زيرا ممكن است به‌دليل ناشناس بودن، بعضي مسائل و اطلاعات را راحت‌تر با ديگران به اشتراك بگذارند. درحالي‌كه نشناختن مخاطب يا مجهول بودن هويت صاحب صفحه براي مخاطب، توجيهي براي انتشار عكس‌هاي شخصي و اطلاعات خصوصي نيست. بنابراين بايد در فضاي مجازي هم مانند دنياي واقعي، حدود اخلاق و عرف اجتماعي و مسائل شرعي را رعايت كرد. البته به‌طور كلي انتشار عكس شخصي‌تان در فضاي مجازي توصيه نمي‌شود، اما كساني كه اصرار به اين عمل دارند، لااقل بايد عكس‌هاي كلوزآپ و پرتره خود را در صفحه‌شان به اشتراك نگذارند كه هم احتمال سوءاستفاده از عكس‌هايشان را كاهش داده و هم حدود شرعي و اخلاقي را رعايت كرده باشند.

  • انتقال تجربيات مديريت خانه

بعضي‌ها جاهلانه و از شدت بي‌كاري چالش «سطل آب يخ»، «چَك» و... را راه مي‌اندازند يا در آن شركت مي‌كنند، كه خروجي‌اش براي مخاطب صرفا جمله «خب كه چي؟!» است. اما ‌خانم‌ها مي‌توانند آگاهانه و براي لطف به ديگران و خصوصا كم‌تجربه‌ها و كم‌سن‌ها، كمپين همسرداري خوب، تربيت فرزند يا خانه‌داري ترتيب دهند و تجربيات خود را در اين حوزه‌ها با هشتگ مناسب، عكس‌هاي مرتبط و متن‌هاي مفيد با ديگران به اشتراك بگذارند.

  • الگويي براي تمام فضاها

فهم درست، هوشياري در درك موقعيت‌ها و انتخاب بهترين كارها از ويژگي‌هاي حضرت زهرا(س) است كه در فضاي مجازي نيز بسيار كارآمد و راهگشاست. لحظه‌اي فضاي مجازي را تصور كنيد با اين مختصات كه كسي به فكر تجملات و خوش‌گذراني‌هاي عجيب و مستندسازي زندگي لوكس و تفريحات پرخرج خود نيست؛ چه فضاي پربار و پرآرامشي بايد باشد! حالا به عالم واقعيت برگرديد و سري به صفحه اينستاگرام و شبكه‌هاي اجتماعي بزنيد تا با انبوهي از يادداشت‌ها، عكس‌ها و تكه‌فيلم‌هاي دوستان‌تان در مدح و ستايش خودشان، چهره و اندام‌شان و مخارج عجيب و غريب تفريحات و زندگي‌شان مواجه شويد. ما اين حركات و سبك زندگي را كي و از چه‌كسي الگو گرفته‌ايم؟!

  • زدودن غبار شبهات در فضاي مجازي

حرف و حديث زياد است؛ دروغ، خاطرات و روايات جعلي هم كم نيستند. خصوصا در فضاي مجازي كه مي‌توان با صرف هزينه‌اي اندك يك دامنه ثبت كرد و بدون كوچك‌ترين هزينه‌اي چندين كانال راه انداخت و در آن هر محتوايي (اعم از صحيح و غلط) را با انبوه كاربران فضاي مجازي به اشتراك گذاشت. اما همانطور كه حضرت زهرا(س) يك‌تنه در مقابل جامعه بزرگ زمان خود ايستاد تا شبهات را برطرف و حق را احقاق كند، كاربران معتقد به ايشان هم بايد در همه حال و در همه جا، تلاش كنند تا حق، روشن و احقاق شود. روحيه حق‌طلبي، اين روزها بيشتر در قالب پاسخگويي به شبهات و پاك كردن غبار از چهره حقايق، نمود پيدا مي‌كند.

  • مسير را تعيين كنيد

امر به خوبي و نهي از بدي، فقط مخصوص دنياي واقعي نيست. در هر جامعه‌اي؛ چه واقعي و چه مجازي، لازم است كه مراقب عملكرد خودمان و ديگران باشيم؛ خوبي‌ها را ستايش كنيم و خطاها را گوشزد؛ فعالان با اعتقاد و متعهد را تشويق كنيم و به آنها كه با اعتقادات مخاطبان، آگاهانه يا ناآگاهانه كلنجار مي‌روند و همه‌‌چيز را شبهه‌ناك مي‌كنند، وارد چالش و بحث شويم تا حقيقت، غبارآلود و ناگهان گم نشود. يادمان باشد فضاي مجازي هم مي‌تواند عرصه تلاش و كوشش و اجتهاد باشد.پس سطح آن را تا صرفا سرگرمي و سهولت ارتباط با ديگران پايين نياوريم.

  • وب‌سايت بهشت ارغوان

وب‌سايت جامع حضرت زهرا(س) به نشاني sedighe.ir در دسترس است كه تمام محتواي آن بر ويژگي‌هاي اخلاقي، اخلاق اجتماعي، ويژگي‌هاي فردي، سبك زندگي، احاديث، فضايل و مناقب، معجزات و توسل‌ها، احاديث، ويژگي‌هاي معنوي، سرگذشت و... ايشان تمركز دارد. بعضي از مطالب اين سايت به زبان‌هاي عربي، انگليسي و اردو نيز ترجمه شده است. در اين سايت مي‌توانيد سوره‌ها و آياتي از قرآن را كه به حضرت زهرا(س) اشاره دارند، به همراه تفاسير آنها مطالعه كنيد. احاديث پيرامون ايشان، در كلام پيامبر(ص)، اهل‌بيت (ع) و احاديث معتبر اهل سنت نيز در سايت آورده شده است. تهيه‌كنندگان محتواي اين سايت، زندگي‌نامه حضرت را نيز، شامل پيش از تولد، دوران كودكي و نوجواني، ازدواج و شهادت، به تفصيل و با ذكر منابع دقيق، بيان كرده‌اند.

کد خبر 363642

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha