جمعه ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: آلمان مجوز میتینگ وزیر دادگستری ترکیه در شهر گاگناو و وزیر اقتصاد ترکیه در کلن را لغو کرد. قرار بود در این نشست‌ها مقامات ترکیه درباره تغییرات در قانون اساسی کشورشان برای ترک‌های مقیم آلمان تبلیغ کنند. آنکارا هم در اعتراض به این اقدام سفیر آلمان را احضار کرد.

تنش میان ترکیه و آلمان با احضار سفیر برلین

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه جمهوریت، مقامات محلی شهر گاگناو آلمان اعلام کردند که تامین امنیت شرکت‌کنندگان احتمالی در گردهمایی کمپین "آری" به تغییرات قانون اساسی ترکیه با حضور "بکر بوزداغ"، وزیر دادگستری از حزب حاکم عدالت و توسعه بسیار دشوار است، بر همین اساس مجوز آن را لغو کردند.

همچنین قرار بود که روز یکشنبه "نیهات زیبکچی"، وزیر اقتصاد از حزب حاکم ترکیه برای گردهمایی کمپین آری در کلن حضور یابد اما این گردهمایی نیز لغو شده است.

برگزاری میتینگ‌ها توسط اعضای کابینه بنعالی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه در آلمان برای جلب آرای "آری" در رفراندوم پیش رو مورد انتقاد بسیاری در آلمان قرار گرفته است.

در پی لغو برخی میتینگ‌ها در آلمان، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد که "قاطعانه به این مساله پاسخ خواهیم داد."

وی ادامه داد: آلمان باید ما را به عنوان یک شریک برابر ببیند. ترکیه تحت امر این کشور قرار ندارد و آلمان رئیس ترکیه نیست. ما یک کشور درجه دو نیستیم.

چاووش اوغلو خطاب به آلمانی‌ها اضافه کرد: جامعه ترکیه اینگونه فشارها را تحمل نخواهد کرد. باید یاد بگیرید که چگونه با ترکیه رفتار کنید. نمی‌توانید کارها را اینگونه پیش ببرید.

در همین حال مسئولان ترکیه روز پنجشنبه از احضار مارتین آردمان، سفیر آلمان در این کشور در اعتراض به لغو تجمع حامیان اصلاح قانون اساسی ترکیه در شهر گاگناو در غرب این کشور خبر دادند.

وزیر دادگستری ترکیه، قرار بود در جمع شماری از ترکیه‌ای‌های مقیم آلمان در حمایت از اصلاحات مناقشه‌‎برانگیز رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری این کشور، سخنرانی کند. اما مقام‌های محلی شهر گاگناو در آلمان اجازه تظاهرات را لغو کردند به این دلیل به به گفته آنان محل درنظرگرفته شده به اندازه کافی جا نداشته است.

آنان می‌گویند که احتمالا جمعیت زیادی از ترکیه‌ای‌ها از شهرهای اطراف قرار بوده به محل گردهمایی در گاگناو بیایند در حالی که مقام‌ها نگران بودند به اندازه کافی فضا وجود نداشته باشد. گفته می‌شود بیش از یک میلیون نفر قرار بوده در این گردهمایی شرکت کنند.

علاوه بر درخواست پناهندگی صدها نفر از مقام‌های ارشد و نظامی ترکیه به آلمان، هفته گذشته بازداشت یک خبرنگار ترکی-آلمانی در ترکیه به تنش میان دو کشور دامن زد.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به بازداشت دنیز بوسل، خبرنگار روزنامه دی‌ولت اعتراض کرده بود. او به حمایت از گروه‌های تروریستی متهم شده است.

کد خبر 363762

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha