جمعه ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۵
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: فرهاد تجویدی که پس از پایان ایام فاطمیه از روز گذشته اجرای «من...» را در پردیس تئاتر تهران از سر گرفته، برای بار چندم این نمایش را روی صحنه می‌برد.

عکس روزنامه

من... كه برگزيده دومين جشنواره تئاتر شهر و سي و سومين جشنواره تئاتر فجر است، نتيجه كارگاه‌هاي آموزشي كارگردان در اين سال‌هاست و پيش از اين هم در تالار محراب اجراي عمومي داشته است. اجراي اين نمايش همزمان با افتتاح رسمي پرديس تئاتر تهران در سالن اصلي اين مجموعه روي صحنه رفت و روايتي است از زندگي مردم شهر و رفتار اجتماعي آنها برابر يكديگر.

  • تلاش براي ديده‌شدن

تجويدي درباره اجراي من... به همشهري مي‌گويد: به‌نظرم هر اتفاقي خوش يا بد در دنياي پيرامون ما رخ مي‌دهد، همه از ضمير ما سرچشمه مي‌گيرد. آنقدر ديده شدن افراد، از هنرمند گرفته تا يك سياستمدار براي خودشان مهم شده كه ديگر چشم‌ها را روي واقعيت بسته‌اند و من سعي مي‌كنم در نمايش اين موضوع را به تماشاگر نشان بدهم. متأسفانه من... وقتي در جشنواره روي صحنه رفت، چندان ديده نشد.

اين بازيگر باسابقه مي‌افزايد: تلاش من اين است كه نمايش‌هاي بدون بازيگران سرشناس ديده شوند و اين بار اين نمايش را به پرديس تئاتر تهران آوردم. من 3دوره در جشنواره تئاتر فجر شركت كرده‌ام؛ يك‌بار با نمايش «بوق» در بخش مرور، سپس «پينوكيو دروغ بگو» در بخش بين‌الملل و آخر هم با نمايش من... اين در حالي است كه 5دوره براي جشنواره متن دادم و رد شد. متأسفانه بعضي گروه‌ها فكر مي‌كنند من به‌خاطر روابط يا سابقه كاري است كه در جشنواره پذيرفته مي‌شوم.

  • نمايشي با 80بازيگر

اين بازيگر در ادامه يادآور مي‌شود: بازيگران نمايش من... از هنرجوياني هستند كه در كارگاه آموزشي بازيگري من حضور داشتند و از گروه قبلي تنها 12نفر ماندند. ديگر بازيگران از كارگاه‌هاي آموزشي انتخاب شدند كه بعدها برگزار كردم. در اين نمايش سعي مي‌كنيم تماشاگر را همراه خود كنيم و براي اجرا شيوه‌اي خاص درنظر گرفته‌ايم كه در آن خاطرات افراد در قالب بازيگران گفته مي‌شود. خاطرات واقعي از ميان 50خاطره از همين افراد كه ما برخي از آنها را انتخاب كرده‌ايم.

  • دومين قطب تئاتري پايتخت

تجويدي درباره اجراي نمايش خود در پرديس تئاتر تهران هم چنين نظري دارد: پرديس تئاتر پايتخت با توجه به ايجاد شرايطي مي‌تواند دومين مجموعه تئاتري ايران باشد؛ نوع انتخاب نمايش‌ها، تبليغات و آگاه كردن مردم از وجود يك تماشاخانه بزرگ در شرق تهران بسيار مهم است.

هميشه اين نوع مجموعه‌ها براي درآمدزايي ممكن است به اجاره سالن‌هاي خود بينديشند. بايد مديريت به‌گونه‌اي باشد كه پرديس تئاتر تهران به آن دچار نشود و ويژه گروه‌هاي تئاتري باشد. دعوت از بهترين‌هاي تئاتر جهان براي برگزاري كارگاه آموزشي و تسهيل در رفت‌وآمد تماشاگران مي‌تواند در رونق گرفتن بيشتر پرديس مؤثر باشد.

  • ادامه توليد نمايش «من...»

فرهاد تجويدي كه «من...» را در اجراي عمومي با تعداد بازيگران محدود در تالار محراب روي صحنه برده و موفق شده بود آن را به اثري پرتماشاگر و پرفروش تبديل كند، تا 25اسفند هر روز جز شنبه‌ها ساعت 19اين نمايش را با 80بازيگر در پرديس تئاتر تهران روي صحنه خواهد داشت. او درباره فعاليت‌هاي تازه خود مي‌گويد: سال آينده مي‌خواهم «پينوكيو دروغ بگو» را اجرا كنم و علاوه بر آن قصد دارم بعد از نمايش من... چند نمايش ديگر به نام‌هاي «تو»، «او»، «ما»، «شما» و «ايشان» را با حضور افرادي كه در كارگاه‌هاي آموزشي بازيگري شركت كرده‌اند، توليد و اجرا كنم.

کد خبر 363780

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha